Uutiset

Autot

Ajonautintoa Mercedes-Benz V 250 d 4Maticin arvoisesti

Mercedes-Benzin uusi V-sarja saapui markkinoille vuonna 2014 ja ylellinen mallisto löysi nopeasti asiakaskuntansa monikäyttöisyytensä ansiosta. Muunneltavuutensa kautta V-sarjalainen soveltuu yhtä hyvin lapsiperheen jokapäiväisiin kuljetuksiin, vapaa-ajan harrastuksiin kuin yritysten edustuskäyttöön. V-sarjassa sekä ajo- että matkustusmukavuus on viety korkealle tasolle ja olikin luonnollista, että sarjan huippumallin, AMG Line -varustelutasoisen ja automaattivaihteisen yksilön koeajoon oli asetettu runsaasti odotuksia.

Mercedes-Benzin V-sarja on parin vuoden aikana ottanut asemansa maamme markkinoilta ja ylellistä ajonautintoa ja matkustusmukavuutta sen avulla saa parhaimmillaan alle 70 000 euron. Lisävarusteilla V-sarjan saa luonnollisesti räätälöityä hyvin tarkkaan juuri oman mieltymystensä mukaan ja Mercedes-Benzillä on tarjota koeajoon V-sarjan luxus-malli lähes kaikilla mahdollisilla mausteilla. Tätä kautta asiakkaille onkin tarjoutunut oiva mahdollisuus tutustua varustelujen monipuolisuuteen ja tarpeellisuuteen omaa autohankintaa suoritettaessa.

Kattava jo vakiona

Koeajoimme talvisissa olosuhteissa Avantgarde-varustelutason keskipitkän Mercedes-Benz V 250 d 4Matic A2 A -mallin, jonka ominaisuuksiin oli kasattu todella kattava paketti johtotähden valikoimasta. Vakiopakettiin kuuluu muun muassa turvavyönkiristimet etumatkustajille, ajonestolaite, polttoaineen lisälämmitin, ajovaloautomatiikka, Agility Control  -iskunvaimennus, Attention Assist -vireystilan valvonta, sivutuuliavustin sekä BlueEfficiency-taloudellisuuspaketti. Tehdaslisävarusteina mallissa oli esimerkiksi panoraamalasikatto, huikea Burmester Sound System -äänentoistojärjestelmä, Distronic Plus –etäisyysvakionopeudensäädin, pysäköintipaketti sekä Thermotronic-ilmastointiautomatiikka. Tämä määrä riittää jo varmaan monelle, mutta legendaarinen lyhenne AMG tuo vielä päälle hieman lisää.

AMG tuo tyylikkyyttä ja toiminnallisuutta

Koeajoauto oli varustettu AMG Line -paketilla, jonka kautta ajoneuvon ulkonäkö korostuu ja myös käytännöllisyys kasvaa. Visuaalisesti AMG Linen tunnuksia ovat metalliväri, Mercedes-Benz-tekstit jarrusatuloissa, nahkainen ohjauspyörä, AMG-puskurit ja -sivuhelmat, takaspoileri, kojelaudan hiilikuitulistat, AMG-kevytmetallivanteet, kattoverhoilu sekä urheilulliset kaasu- ja jarrupolkimet. Käyttömukavuutta malliin tuo vasemmanpuoleinen liukuovi sekä takaluukku avattavalla takaikkunalla. Hillitty tyylikkyys ei hyppää silmille, mutta Mercedes-Benzin arvostajat kyllä tunnistavat AMG-tason jo ensivilkaisulta ja osaavat arvostaa kokonaisuutta.

Kuljettajan ja matkustajien viihtyvyys huomioitu

Ennen koeajoa kannattaa tämän tasoisen ajoneuvon ominaisuuksiin perehtyä hieman tarkemmin. Ulkoisesti autoon tutustuttaessa sen virtaviivaisuus miellyttää ja puskurin sekä helmojen muotoilu antaa vihjeen auton suorituskyvystä. Toisaalta auto on myös riittävän hillitty ja sen ylellisyys selviää vasta sisätiloissa. Ohjaamoon noustessa V-sarjalainen alkaa lunastaa odotuksia ja kuljettajan istuimen mukavuus antaa suuntaviivan tasokkuudelle. Panoraamalasikatto antaa luonnonvaloa ja sekä ohjaamoon että matkustamoon saa valittua tarkoin mieleisensä tunnelmavalaistuksen. Hallintalaitteet ja multimediajärjestelmä ovat tuttua johtotähden tasoa ja touchpadiin tottunut saa helposti omat henkilökohtaiset asetuksensa voimaan.

V-sarjassa on selkeästi panostettu myös matkustajien viihtyvyyteen ja huippumukavien istuinten sekä valaistusmaailman lisäksi myös ilmastointi sekä äänimaailma edustavat ajoneuvoalan kärkeä. Burmester Sound System -äänentoistojärjestelmä on hifistin unelma ja puheenvahvistustoiminnon ansiosta keskustelu etu- ja takaistuimien välillä onnistuu miellyttävän helposti. Istuinjärjestystä voi myös muuttaa helposti esimerkiksi lisää tavaratilaa tarvittaessa ja myös istuinten suuntaa on mahdollista vaihtaa.

Tavaratilan koko keskipitkässä mallissa on hieman yli tuhat litraa ja avattava takaikkuna sekä tavaratilan tilanjakojärjestelmä tuovat käyttömukavuutta esimerkiksi kauppareissuille.

Vaivatonta liikkumista

Itse koeajossa V-sarjalainen täyttää sille asetetut korkeat odotukset. Ergonomisen ajoasennon tarjoava istuin ja upea ääni- sekä valomaailma luovat miellyttävän ilmapiirin, joka varmasti auttaa jaksamaan pidemmilläkin ajomatkoilla. Iso ikkunapinta-ala, reippaan kokoiset peilit sekä 360 asteen peruutuskamera tuovat helppoutta ja lisäävät turvallisuutta ahtaissakin olosuhteissa. Seitsenportainen automaattivaihteisto toimii pehmeästi ja sen loogisuus miellyttää vaihtelevissakin ajotilanteissa. Lähes 200 hevosen ja 440 newtonin moottori kuljettaa autoa riittävällä ripeydellä ja erityisesti kaupunkiolosuhteissa nopeuteen tulee kiinnittää huomiota, sillä niin äänettömän sulavasti johtotähti kulkee.

Koeajoomme mahtui talven pahimpia lumimyräköitä ja nelivetoisuus osoitti haastavissa olosuhteissa tarpeellisuutensa. Autoon oppi luottamaan ja esimerkiksi moottoritiellä kaistojen välisten vallien ylittäminen sujui vaivattomasti ja turvallisuutta vaarantamatta. Kaupunkiolosuhteisiin V-sarjan ketteryys on riittävä ja alle 13 metrin kääntöympyrä on auton kokoon nähden maltillinen. Sorateillä ja mökkipoluilla Agility Controlin mukautuva iskunvaimennus pääsee esille ja samalla voi myös testailla Dynamic Select -valitsimen kautta eri ajo-ohjelmia, kuten hieman sporttisempaa menoa tai vaikkapa ottaa kokonaan manuaalivaihteisto käyttöön. Ajotavalla saa tietenkin myös polttoainetta kulumaan hieman runsaammin, mutta 6,7 litran yhdistetystä kulutuksesta ei maltillisella talviajolla kauas jääty.

Kaiken kaikkiaan kunnon koeajo on ainoa keino päästä todella sisälle V-sarjalaisen kyvyistä. varoituksen sanana kuitenkin, että sen jälkeen omaan autoon nouseminen tuntuu hieman ankealta ja epäoikeudenmukaiselta.

Monipuolinen asiakaskunta

V-sarjan tuotannossa on panostettu muunneltavuuteen ja monikäyttöisyyteen. Sen kautta se soveltuu yhtä hyvin yritysten edustuskäyttöön kuin perheen arjen ja harrastusten työkaluksi. Moottorin tehon ja auton pituuden kasvaessa tietenkin myös hinta kasvaa ja ajamamme keskipitkän Mercedes-Benz V 250 d 4Matic A2 A:n hinta on noin 90 000 euroa ja varustelujen jälkeen noustaan jo yli 130 000 euron luokkaan. Tämä tietenkin karsii ostajakuntaa, mutta ylellisyyttä ja mukavuutta myös tila-autoluokassa arvostavalle henkilölle jokainen euro voi olla sijoituksen arvoinen. Yritysmaailmassa taas lentokentältä V-sarjalaisen mukavuudessa aloitetut neuvottelut helpottavat varmasti suotuisen lopputuloksen syntymistä ja tässä mittakaavassa V-sarjan hinta voi jäädä pikkutekijäksi. Täytyy myös muistaa, että tärkeimpien kilpailijoiden vastaavan kokoisiin ajoneuvoihin verrattuna V-sarja on hinnaltaan hyvin kilpailukykyinen.

 

 

Lue seuraavaksi