Uutiset

Autot

ALD tuo yhteiskäytön yritysautoille

ALD Automotive on johtavia huoltoleasing-palveluita tarjoava yhtiö. Tavoite sillä on jatkossakin olla tiennäyttäjä ja sillä tiellä lanseerattiin lokakuun lopulla uusia ulottuvuuksia avaava ALD Sharing -palvelukonsepti. Mobiilisovelluksella hallitaan autojen varauksia ja käyttöä, joka toimii täysin avaimettomasti sovelluksen välityksellä.

ALD Sharing on uudenlainen leasing-muoto, jossa perinteiseen huoltoleasingiin on liitetty mobiilijakopalvelu. ”Olemme kääntäneet katsettamme perinteisestä eri suuntaan ja kyseenalaistaneet nykyiset käytännöt. Sen tuloksena voimme nyt tarjota asiakkaille kustannustehokkaan ja joustavan ratkaisun, missä hyödynnämme digitalisaation luomia mahdollisuuksia. Jos me emme olisi tätä tuoneet markkinoille, olisi joku muu se tehnyt lähiaikoina”, uskoo ALD Automotiven toimitusjohtaja Pekka Kivinen.

Palvelu edustaa nykyaikaista ajattelua. ”Tämä (ALD Sharing) konsepti elää ajan hengessä”, toteaa toiminnanjohtaja Marko Forsblom ITS Finland ry:stä, joka on älykkään liikenteen asiantuntijaverkosto. ”Se sopii vastuullisuuden teemaan, jolla tehdään palvelus tuleville sukupolville. Liikenteestä on tullut yksi innovatiivisimmista aloista telematiikan hyödyntämisessä. Siellä on nähtävissä kolme megatrendiä: automaatio, palvelustuminen ja hiilineutraalius, joka tarkoittaa käytännössä sähköautoistumista.” ALD Sharing-palvelussa ovat mukana vahvasti sähköautot, joten palvelu koskettaa hyvinkin kaikkia näitä Forsblomin mainitsemia megatrendejä.

Huolet ulkoistettu

ALD Care -palvelu pitää auton jatkuvasti hyvässä kunnossa ja lähtövalmiina. ” Se kertoo meille koska auto pitää huoltaa tai jos siihen tulee vika. Jopa auton pesut onnistuvat palvelun kautta. Pyrimme hoitamaan kaikki huoltotyöt siten, että niistä on mahdollisimman vähän haittaa asiakkaalle. Käytännössä tämä tarkoittaa, että autojen huollot tehdään iltaisin tai viikonloppuisin”, kertoo Sharing- palveluista vastaavan tuotantoautotiimin vetäjä, myyntiryhmän päällikkö Aki Pesonen, joka on myös osallistunut aktiivisesti Sharing-palvelun kehittämiseen.

”Tämä sopii monenlaisiin tarpeisiin. Oman autokaluston lisänä tämä mahdollistaa pienellä käytöllä olevien autojen määrän vähentämisen. Se on myös erittäin ympäristöystävällisten yritysten mahdollisuus, sillä sähköautot kuuluvat tarjontaan. Paikallaan tämä on myös yrityksissä, joissa käytetään paljon vuokra-autoja ja taksia, mutta helpottaa lisäksi jättämällä matkalaskujen tekemisen vaivan nyt omaa autoa käyttävien keskuudessa”, jatkaa Pesonen.

”Palvelun kautta kerääntyy automaattisesti käyttötilastot, jolloin esimerkiksi käyttöastetta voidaan seurata tai jakaa kustannukset oikeille osastoille käytön mukaan. Samoin kerääntyy ajotiedot, joilla voidaan osoittaa ajojen olevan työajoja ja henkilöautossakin onnistuvat ALV-vähennykset.”

”Palvelun avulla tarjoamme asiakkaalle hyvin huolletun autokaluston, jota ei käytännössä tarvitse kuin käyttää, me huolehdimme muusta”, tiivistää Pesonen.

Myös hyötyautoille

ALD hyötyajoneuvojen tuotepäällikkö Aslak Eloranta.

Henkilöautokaluston ohella palvelu sopii myös hyötyautoille. Toistaiseksi mallivalikoima on varsin kapea, sillä avaimetonta käynnistystä on saatavana vain Nissan NV200 ja Toyota Proace -mallistoihin. Rajoituksena on myös 3,5-tonnin kokonaismassa, eli tarjonta rajoittuu B-kortilla ajettavaan kalustoon.

”Yritykset järkeistävät autokalustoaan. Jos ennen yrityksellä oli iso pakettiauto vähäisellä käytöllä, on se nyt vaihdettu pienempään, jonka kapasiteetti riittää tavallisesti. Edelleen automäärä voi olla suhteellisen iso. Sharing-palvelullamme tarjoamme työkalun autojen käyttöasteen korottamiseen, jolloin kokonaisautomäärä voi olla nykyistä pienempi”, taustoittaa kaupallinen johtaja Kari Kauppila.

Myös erilaiset, vaativatkin lisävarustukset ovat mahdollisia. ”Voimme varustella auton vaikkapa sähkölaitosvarustuksella, se ei ole ongelma. Palveluun sitoudutaan vähintään kuudeksi kuukaudeksi ja sopimusaika voi tietysti olla paljon pidempikin, jolloin erikoistehtävään varustaminen on järkevää. Käyttäjäkuntaa on niin yrityksissä kuin julkishallinnon puolella, niin henkilö- kuin tavarakuljetuksissa. Esimerkkinä voisi olla vaikkapa kuntayhtymän pikkubussi, joka voisi olla varustettu invanostimella, jolloin autolla voisi liikkua myös liikuntarajoitteisia”, kertoo Aslak Eloranta, ALD hyötyajoneuvojen tuotepäällikkö.

ALD:llä ei aiota olla täysin tyytyväisiä vielä tähänkään, vaan uuden kehittäminen jatkuu. ”Meillä on jo muutakin uutta luvassa, saatamme tavata pian uudelleen lanseeraustilaisuuden merkeissä”, vinkkaa Pesonen lanseeraustilaisuden lopuksi.

Miten ALD Sharing toimii?

Toiminta perustuu mobiililaitteille suunniteltuun applikaatioon, joka on toki saatavissa tietokoneellekin. Siinä on varauskalenteri, jonka avulla auto varataan käyttöön tiettynä aikana. Auton saa käyttöön varauksen aikana applikaation avulla, joka avaa auton ovet muutaman sekunnin kuluttua pyynnöstä. Auto käynnistyy nappia painamalla. Auton sijainti selviää applikaatiossa olevan kartan avulla, ja siinä näkyy myös oma sijainti, joten auto on helppo löytää. Käytön jälkeen auto palautetaan takaisin määritettyyn ”kotipesään” eli tietylle alueelle. On mahdollista, että auto on sellaisessa paikassa, että verkkoyhteys ei liikuta dataa. Tällöin voidaan käyttää RFID-korttia, jolla auto on saatavissa käyttöön.

Lue seuraavaksi