Uutiset

Autot

Amarok rokkaa tykimmin

Volkswagen esitteli Saksassa kesäkuun puolessa välissä uusitun Volkswagen Amarokin. Auto oli saanut nokalleen täysin uuden moottorin, sisätiloja on hiottu tyylikkäämmäksi ja niin vakio- kuin lisävarustelistat ovat pidentyneet merkittävästi.

Moottorina kehrää nyt VAG:n muutamissa muissa malleissa jo käytössä oleva kolmen litran V6 TDI -moottori, joka oli sovitettu vastaamaan ison nelivetoisen avolavan tarpeita. Moottori täyttää Euro 6 -normit, ja ajoneuvossa on erillinen urealiuossäiliö.

https://www.youtube.com/watch?v=mXUEcCd94hM

Vuonna 2009 julkistettu Volkswagen Amarok saa nyt mallisarjansa toisen sukupolven. Malliston merkittävin seikka lienee moottorivaihtoehdot. Aikaisemmin tarjolla olleen kaksilitraisen dieselmoottorin korvaavat nyt kolmelitraiset V6 TDI -dieselmoottorit, joita on tarjolla kolme eri tehoversiota. Tehokkaimmassa myllyssä on 165 kW (224 hv) ja vääntöä 550 Nm.

Pykälää pienemmässä on tehoa 150 kW (204 hv) ja vääntöä 500 Nm. Pienimmässä moottorissa tehoa on 120 kW (163 hv) ja vääntöä 450 Nm, mikä on 50 Nm enemmän kuin aikaisemmassa tehokkaimmassa kaksilitraisessa nelisylinterisessä mallissa. Yhteinen nimittäjä on siis kolmen litran iskutilavuus ja V6-muoto. Venttiileitä on neljä joka sylinterissä ja nokka-akselit ovat kannen yläpuolella.

Kaikki tehoversiot täyttävät Euro 6 -päästönormit, joten kaikissa malleissa on nyt jo myös ureasäiliö. Vakiona tuleva BlueMotion-teknologia vähentää päästöjä. Ureasäiliön korkki on saman luukun alla kuin polttoainesäiliön korkki ajoneuvon vasemmalla sivulla. Polttoainesäiliön tilavuus on 80 litraa. Tehokkain moottoriversio tulee markkinoille ensimmäisenä.

Moottorit ovat vähäpäästöisyyden lisäksi myös korvakuulol-
ta erittäin hiljaisia. Autoa ajettaessa on hyvän äänieristyksen ansiosta vaikea päätellä kumpaa polttoainetta moottori käyttää. Itse asiassa ”saundimaailma” on hyvin muhkea, mutta hillitty. Automaattivaihteiselle 165 kW:n moottorilla varustetulle autolle ilmoitetaan polttoaineen kulutukseksi 7,6 litraa sadalla kilometrillä ja CO2-päästölukema on 199 g/km. Kiihtyvyyttä luvataan 7,9 sekuntia
0-100 km/h.

Vaihteistoja on kolmeen eri tehoversioon tarjolla kahta erilaista. 6-vaihteinen manuaalivaihteisto on saatavilla 120 kW:n ja 150 kW:n malleihin sekä 8-vaihteinen automaatti 150 kW:n ja 165 kW:n malleihin. Manuaalit tulevat markki-
noille myöhemmin. Manuaalivaihteistossa on erikseen kytkettävä 4MOTION-nelivetojärjestelmä sekä alennusvaih-
teisto maastoajoon. Automaattivaihteistossa on jatkuvatoi-
minen Torsen-tekniikalla toteutettu 4MOTION-neliveto.

Maastokäyttöön löytyy erikseen aktivoitava alamäkihidastin joka hoitikin hommansa hyvin tasaisesti ilman nyökyntää. Ristiriipunnat ja muut hankalat maastopaikat sujuvat kivuttomasti, kun noudatetaan hitaan etenemisen taktiik-
kaa. Matalan painopisteen ansiosta auto pysyy hyvin pyörillään melko jyrkässäkin sivukallistuksessa. Kuskilta loppuu ennen luonto kuin autolta tasapaino,
minkä maastotestirata hyvin osoitti.

Esittelytilaisuuden aikana oli autoa mahdollista kokeilla ääriolosuhteissa niin maastossa kuin maantiellä. Maasto-
rata oli suomalaisille tuttua ryökytystä jyrkkine ylä- ja ala-
mäkineen sekä erilaisine ristiriipuntoineen ja sivukallistuk-
sineen. Näistä kaikista Amarok selviytyi helposti ja turvalli-
sesti kokemattomammankin kuljettajan käsissä. Valmistaja lupaa auton selviytyvän puolen metrin vesiesteestä.

Päivän aikana oli myös mahdollista testata ilmoitettu huippunopeus, joka on 193 km/h. Saksan moottoritiellä se onnistui laillisesti ja tehtaan ilmoittama arvo todettiinkin testiryhmämme toimesta paikkansa pitäväksi huomioimatta mahdollista mittarivirhettä. Melkoista ”haipakkaa” siis avolavalle. Kyseessä oli 165 kW:n moottorilla ja automaatti-
vaihteistolla varustettu malli. Huomionarvoista kuitenkin on, että auto lipuu maanteillä kuin mikä tahansa
katumaasturi.

Muutoinkin voidaan todeta, että Amarok ei jää ajotuntumaltaan, -ominaisuuksiltaan eikä suorituskyvyltään mitenkään samankokoisille katumaastureille. Auto on toki iso ja painava, mutta Servotronic tekee käsittelystä kevyttä alhaisissakin nopeuksissa. Servotronic on ajonopeuden mukaan säätyvä ohjaustehostinjärjestelmä.

Hienostunutta tunnelmaa täydentää hiljainen äänimaailma suurillakin nopeuksilla. Auto on yhtä äänetön kuin tämän päivän henkilöautot. Pientä tuulen huminaa oli havaittavissa katetussa ”umpikoppaversiossa”, mutta niin sanottu paljas perusauto oli hyvin hiljainen. Erilaiset lisävarusteet, kuten lisävalot katolla tai lavakaaret rikkovat hieman tuulen suhinaa, mutta näyttävyys vaatii useimmiten veronsa.

Uusi Amarok kiilaa tukevasti pick-up-autojen premium-luokkaan, jossa kilpailu käydään näinä päivinä lähinnä japanilaisten ja muutamien amerikkalaisten merkkien kesken. Muotoilultaan auto on heti tunnistettavissa sukunsa jäseneksi. Yhdennäköisyys merkin muihin malleihin on ilmeinen.

Myös sama suuntaus löytyy sisätiloista. Henkilöautomaisen selkeä ja tyylikäs kojelauta sisältää vielä (onneksi) paljon ”oikeita” ja riittävän suuria katkaisijoita, joita on myös mahdollista käsitellä käsineet kädessä. Sisustusmuovit ovat tukevaa ja rämisemätöntä tavaraa. Niiden puhtaanapito onnistuu varmasti helposti ja väritys on sopivan vaalea, joka keventää ohjaamon tunnelmaa.

Katsaus koeajoautojen varusteisiin antaa pientä suuntaa mitä avolava-autoon voi tänä päivänä saada tehdasasen-
nettuna. Kuljettajan toimia helpottamaan on tarjolla VW:n uusi infotainment-järjestelmä. Siihen kuluu esimerkiksi multimediajärjestelmä audiojärjestelmineen ja navigaatto-
reineen sekä ennakoivine kosketusnäyttöineen.

Kojelaudassa on paikka SD-muistikortille ja USB ja AUX IN -liitännät. App Connect -toiminto mahdollistaa älypuhelinten sovellutusten suorittamisen ajoneuvon näytöllä. Peruutus-
kamera hälytyssummereineen sekä monipuoliset puhelin-
liitännät ovat tätä päivää. Koeajoautoissa oli myös ”läpyskät” eli ohjauspyörän takana olevat rattivaihteet. Monitoimiratti vastaa toiminnoiltaan nykypäivän henkilöautojen ohjaus-
pyörää.Rengaspainevahti seuraa renkaiden ilmanpaineita langattomasti ja varoittaa kuljettajaa, jos arvot
muuttuvat radikaalisti.

Ilmastointilaite sekä lämmitettävät istuimet kuuluvat tietysti Amarokin varustelistaan. Post-Collision -jarrutusjärjestelmä pysäyttää ajoneuvon kolaritapauksessa, jotta auto ei jatka kulkuaan hallitsemattomana törmäyksen jälkeen.

Amarok on saanut myös uudet istuimet. Penkit tarjoavat maksimaalista mukavuutta sekä ergonomiaa. Penkeissä on runsaasti säätöjä ja esimerkiksi korkeussäädön johdossa 190 senttisenkin kuljettajan pääntila on riittävä ja istuimen pituussäätöönkin jää tällöin vielä varaa. 190 senttisen kus-
kin taakse jää vielä hyvin tilaa aikuisellekin matkustajalle eli kyse ei ole mistään coupe-auton apuistuimista. Amarokiin on mahdollista saada muistilla varustetut sähkösäätöiset istuimet. Saksalainen ”Terve Selkä Kampanja” on
palkinnut uuden Amarokin penkit ergonomiastaan.

Ohjaamon ulkopuolelle on myös tarjolla runsas kattaus erilaisia varusteita. Katolle saa lisäpaneelin valoja varten. Lavalle on tarjolla moninaista varustetta. Lavakaarilla saa lisää näyttävyyttä, mutta niistä on hyötyä myös kuorman sidonnassa. Lavan pinta-ala 2,5 neliömetriä, mitä pyöräkotelot tosin hieman rajoittavat.

Kiinnitystä varten on peräkonttiin lisätty kiinnityskiskoja ja lenkkejä. Lava on katettavissa umpinaiseksi ja avolavan päälle saa rullaverhon tavoin toimivan kovan peitteen. Lavalle on tarjolla erilaisia pintoja, kuten karhennettu maalipinta tai vaikkapa alumiininen turkkilevy. Huomion ansaitsee myös takalaitaan lisätty jousi, joka helpottaa melko raskaan takaluukun sulkemista. Pieni, mutta hyödyllinen yksityiskohta.

Mitoiltaan uusi Amarok on vain hieman edeltäjäänsä kookkaampi. Pituus on kasvanut reilut seitsemän senttiä ollen nyt 5,25 metriä ilman vetokoukkua. Leveys ilman peilejä on kasvanut kymmenellä millillä 1,95 metriin. Korkeus on pysynyt ennallaan. Se on 1,83 metriä. Omapainot alkavat 1,9 tonnista. Lippulaivamalli Aventuran omapainot alkavat 2,3 tonnista. Vedettävä massa voi parhaimmillaan olla 3500 kiloa.

Uutta ilmettä on tarjolla uusilla ulkoväreillä, joita on 12 kappaletta. Aina sykähdyttävä tummanharmaa mattaväri pukee Amarokia hyvin. Aventuran saa myös sinisen mattavärinä. Sisustan värejäkin on tarjolla useampia.

Esittelyn keskipisteenä oli VW Amarok Aventura Launch Edition -erikoismalli. Aventuraan on kasattu runsain mitoin varusteita, joita Amarokiin voi yleensä saada. Aventuraa tullaan valmistamaan rajoitettu erä ja autoja saadaan myös Suomeen. Suomeen tullaan tuomaan 150 kW:n moottorilla olevaa automaattivaihteista mallia Comfortline ja Highline -varustelutasoina. 165 kW:n automaattinen malli tulee Suomeen aina Highline-varusteltuna. 120 kW:n malli tulee maahan aina manuaalivaihteisena ja myöhemmin saadaan Suomeen myös 150 kW:n manuaalivaihteista mallia.

Eri varustelutasojen tarkemmat varusteet selviävät myöhemmin. Amarok tulee olemaan esillä Finnmetko-messuilla Jämsässä syyskuun alussa. Ensimmäiset asiakasautot saadaan maahan lokakuussa lupailee VV-Auto Group.

VW Amarokeja on nyt toimitettu maailmalle vuodesta 2009 alkaen lähes puoli miljoona kappaletta. Suomeen rekisteröitiin viime vuonna 291 autoa ja se tuo segmentissään 24,2 prosentin markkinaosuuden.

Uusi Amarok kootaan Hannoverissa ja uuden ehomman kuosin ja väkivahvojen moottorien ansiosta on odotettavissa varmasti myynnin kasvua. VV-Auto Group julkaisee uuden Amarokin hinnastot heinäkuussa.

Lue seuraavaksi