Auto 2016 – Uudenlainen autotapahtuma

Juha Kuusjärvi

Autoalalla uudenlainen tapahtuma, Auto 2016 keräsi 18.–20.11. Helsingin messukeskukseen yli 27 000 kävijää. Oleellisena osana tapahtumaa olivat koeajot, johon oli varattu lähes 200 autoa. Pääasiassa kalusto oli henkilö-, maasto- ja pick-up-autoja, mutta myös pakettiautokokoluokka oli esillä, pääasiassa henkilökuljetusversioiden muodossa.

Nissanin uusi hyötyautomalli NV300 esittäytyi messuilla. Malli korvaa Primastarin ja täydentää Nissanin hyötyajoneuvotarjonnan mallien NV200 ja NV400 välissä.

Volkswagen Hyötyautot oli mukana 4Motion-nelivetoisella, automaattivaihteistoilla varustetulla henkilökuljetuskalustolla. Volkswagen Amarok Aventura on kokoluokkansa ensimmäinen premium pick-up, jonka sydämenä sykkii uusimman sukupolven V6-moottori. Taaempana näkyy Volkswagen Multivan Highline, joka tarjoaa huippuluokan matkustusmukavuutta ja ainutlaatuista muuntautumiskykyä mitä erilaisimpiin arkipäivän ja vapaa-ajan tarpeisiin. Osastolla oli myös Volkswagen Caddy Maxi -henkilöauto Highline, myös neliveto–automaatti-yhdistelmänä. Koeajoissa olivat mukana Amarok, Caddy-Maxi ja Caravelle.

Pick-upeista pääasiassa olivat pitkällä ohjaamolla varustetut takapenkiliset mallit. Myös muita maastoautoja oli esillä. Kuvassa Isuzun ja SsangYongin mallistoa.

Toyota kuuluu hybriditekniikan edelläkävijöihin. Toyotalla on käynnissä Läpinäkyvä hybridikoeajo -kampanja, joka oli myös messukeskuksessa läsnä. Hiluxin takana näkyy paljon mielenkiintoa herättänyt sininen Prius Plug-in -lataushybridi sekä odotettu crossover-hybridi C-HR. Hilux ei tosin käytä hybriditekniikkaa, mutta keräsi kyllä muuten runsaasti mielenkiintoa Arctic Trucksin komeasti varustelemana.

Uusi Land Rover Discovery saapuu markkinoille ensi talvena. Siihen luvataan mahtuvan seitsemän aikuista, myös takimmaisille istuimille sen sanotaan olevan mukava 95 prosentille aikuisista. Moottorit ovat Jaguar Land Roverin neli- ja kuusisylinterisiä dieseleitä tai bensiinimoottoreita, joiden jatkeena on ZF:n reaktiivinen 8-vaihteinen automaattivaihteisto. Itsekantava kori on pitkälti alumiinia ja paino on lähes 500 kg edeltäjää kevyempi. Suorituskyvystä mainittakoon 900 mm kahluusyvyys ja 3500 kg:n perävaunupaino.

Sähköteeman mukaisesti Ford Ranger oli esillä täyssähköversiona – tosin vain lapsille suunnattuna versiona. Kaksi sähkömoottoria tuottavat 2x35 wattia tehoa, jolla saavutetaan huippunopeus 5–6 km/h.

Kevytkuorma-auto TruckMasters OX esittäytyi myös messuilla. Varsinainen uutuus on kuitenkin tulossa ensi keväänä, kun TruckMastersista tulee tarjolle Premium-versio. Keväälle tulee toinenkin uutuus, kun Nissan Titan Cumminsin V8-moottorilla tulee markkinoille, viisipaikkaisena kuorma-autona sekin. Cadillac Escalade -premuimkuorma-auto oli jo nähtävänä. Kuusi- tai seitsemänpaikkaisena se tarjoaa väljät ja tyylikkäät tilat matkustamiseen.V8-moottori tuottaa 420 hevosvoimaa ja 624 Nm vääntöä.

1972 Hyötyajoneuvokeskus oli hyvin tyytyväinen saamaansa huomioon messuilla. Sekä retkeilyautovarustelu että Bott-huoltoautokalusteet saivat aikaan kiinnostusta kävijöissä. Mielenkiintoinen tuote näytti olevan myös myös Katve360-kamerajärjestelmä, joka antaa lintuperspektiivistä 360 asteen kamerakuvan auton ympäristöstä.