Automet Cityliner - Kujankävijä Seinäjoelta

Automet Cityliner

Suomalaisessa katukuvassa näkee enenevissä määrin matalalattiaisia midi-luokan kaupunkibusseja. Seinäjokelainen Oy Auto-Way Ltd vastaa kasvavaan kysyntään uudella Cityliner -bussilla.

Linja-autoliikenne ja siinä käytettävä kalusto on elänyt murrostilassa jo useiden vuosien ajan: Kaupunkiliikenteen isoissa linja-autoissa nojataan matalalattiarakenteeseen ja aiempaa useammin reitille kaarretaan kooltaan pienemmällä kalustolla. Muutaman viime vuoden aikana myös matalalattiaisten midi-luokan autojen kysyntä on lähtenyt kasvuun.

Katso video:  Automet Cityliner - Kujankävijä Seinäjoelta

Sami Niemistö Auto-Way

Iso osa Suomessa myytävistä midi- ja samalla myös pikkubusseista valmistetaan nykyisin maamme rajojen ulkopuolella paljolti alhaisempien työvoimakustannusten vuoksi. Seinäjoella toimiva Oy Auto-Way Ltd tarjoaa asiakkailleen niin kotimaassa kuin muuallakin Euroopassa valmistettuja henkilökuljettimia. Sami Niemistön ja Pekka Purtasen luotsaama bussikauppa on tehnyt yhteistyötä puolalaisen Autometin kanssa jo vuosien ajan ja nyt suomalaisasiakkaiden ulottuville on tuotu Puolassa valmistettu, joskin suomalaisvaatimusten mukaan toteutettu matalalattia-auto kiivaaseen kaupunkiajoon.

Automet Cityliner on Mercedes-Benz Sprinter -pohjainen, keskeltä matalalattiainen ratkaisu lähiliikenteeseen. Erikoispitkän korin suojiin on mahdutettu 13 istuinpaikkaa, 1 pyörätuolipaikka sekä 11 seisomapaikkaa. Halutessaan asiakas voi valita matalalattiaosaan myös kolme klaffi-istuinta, irrotettavia istuimia ja matkustamon ilmastoinnin. Autometin valikoimassa on myös tätä pidempi korivaihtoehto, jonka suojiin mahtuu viides kolmenistuttava penkkirivi.

Puolalainen Automet nojaa toiminnassaan paljolti omaan osaamiseen, sillä omasta organisaatiosta löytyy asiantuntemusta niin korimuutoksiin kuin komponenttivalmistukseenkin. 

AutoWayn Sami Niemistön mukaan noin 85 prosenttia autoon tehdyistä muutoksista tai asennettavista komponenteista tehdään oman organisaation sisällä, mikä on tuonut mukanaan hyvän ja ajatuksella toteutetun kokonaisuuden. Niemistön mukaan oman organisaation sisällä tehdyt työt tuovat helppoutta myös varaosahuoltoon.

Yksi keskeltä matalalattiaisen auton kriittisimmistä kokonaisuuksista löytyy voimansiirrosta, jonka muutostöihin Automet kertoo paneutuneensa erityisellä tarkkuudella. Niemistön mukaan voimansiirtoon tehdyt muutostyöt on toteutettu tunnettujen valmistajien osilla kestävyyttä lupaavalla tavalla. Pikaisen koeajon perusteella voimalinja huokuu pitkäjänteisyyttä, sillä vaihtamiset tapahtuvat kumpaankin suuntaan pehmeästi ja tarkasti.

Sami Niemistön mukaan puolalainen Automet halusi laajentaa tuotevalikoimaansa matalalattia-autoilla lähinnä segmentissä nähdyn potentiaalin perusteella. Kaupunkiliikenteen ehdoilla rakennettujen, mutta kooltaan pienten autojen kysyntä on muutaman viime vuoden aikana vilkastunut Suomen ohella myös muilla Autometille tärkeillä alueilla kuten Ruotsissa ja Belgiassa.

Suomeen alkuvuodesta rantautunut ajokki edustaa vielä esisarjan tuotantoa, joskin Niemistön mukaan autojen sarjatuotanto on jo polkaistu täyteen vauhtiin. Esittelyauton voimanlähteenä on 163 hevosvoiman tehon tarjoava 2,2 litran dieselmoottori. 

Voimalinjaan  kuuluu myös seitsemänportainen automaattivaihteisto, joka vapauttaa kuljettajan seuraamaan täysipainoisesti hektistä kaupunkiliikennettä.

Käynti kuljettajan istuimelle tapahtuu helpoimmin omasta ovesta, oikealta puolen autoa löytyy leveydeltään 130 sentin sähkötoiminen kaksilehtinen käyntiovi. Masatsin valmistamaa mekaniikkaa hyödyntävän oven takaa löytyy käsin käännettävä pyörätuoliluiska. Kauko-ohjattu keskuslukitus ulottuu kaikkiin oviin, myös takaa löytyviin parioviin.

Citylinerin ohjaamossa on nojattu lähinnä Sprinterin tarjoamiin ominaisuuksiin ja varustukseen, johon lukeutuu muun muassa lämmityksellä ja kyynärnojalla varustettu kuljettajan istuin, etuilmastointi sekä lämmitettävät taustapeilit. Kooltaan erittäin suuri etusivuikkuna auton oikealla puolen parantaa näkyvyyttä etuoikealle. Ikkunassa ei ole sähkölämmitystä, mutta valmistajan mukaan lasi pysyy kirkkaana etu- ja alapuolelta löytyvien puhallussuulakkeiden avulla.

Suomen oloihin suunnitellun auton vakiovarusteluun kuuluu muun muassa matkustamon kaksinkertaiset lämpölasit sekä pattereihin ja ilmawebastoon nojaava lämmitysjärjestelmä. Sisätilojen valaistus on toteutettu himmennettävää LED-tekniikkaa hyödyntämällä.

Automet Citylinerin matkustamo on hyvin valoisa tarjoten siten viihtyisän tavan siirtyä paikasta toiseen kaupunkiolosuhteissa.  

Sami Niemistön mukaan Auto-Wayn toimintatapa suosii varastoautoja, eikä uusi matalalattia-auto tee tästä poikkeusta. Suomessa pyritään pitämään varastossa vähintään yksi auto nopeaan toimitukseen. Toimitusaika tehdastilauksissa on Niemistön mukaan 10 viikon tuntumassa. Automyynnin ohella Auto-Way haluaa palvella asiakkaitaan myös varaosahuollon saralla ja Niemistön mukaan kaikki korirakentamiseen liittyvät, toiminnan kannalta kriittiset osat pidetään varastossa Seinäjoella.

Ari Perttilä

Käytetyt linja-autot löytyvät ajoon.fi palvelusta