Bosch kehittää tulevaisuuden kaupunkiliikennettä

Boschista on tulossa kaupunkiliikenteen liikennepalveluiden tarjoaja. Yhtiö keskittyy tulevaisuudessa yhä enemmän liikennepalveluiden kehittämiseen ja tarjoamiseen verkottuneille älykaupungeille.

Älykkäiden liikennekonseptien kysyntä kasvaa nopeasti joka puolella maailmaa. Maailman megakaupungit ovat täyttymässä äärimmilleen, ja monessa paikassa liikennejärjestelyt ovat ajautumassa täydelliseen umpikujaan. Yhä useammat ihmiset muuttavat kaupunkeihin nyt tai tulevaisuudessa. Vuoteen 2050 mennessä yli kuusi miljardia ihmistä – kaksi kertaa niin paljon kuin nykyään – asuu miljoonakaupungeissa. Siihen mennessä kaupunkiliikenteen määrä on kolminkertaistunut. Kun noin kaksi kolmasosaa maailman väestöstä asuu kaupunkiympäristössä vuonna 2050 ja kun kaupunkien on kasvettava väestömäärän mukana, edessä on auttamatta kasvava määrä ongelmia. 

Kun yhä enemmän ihmisiä ahtautuu rajalliseen tilaan, on seurauksena enemmän päästöjä, vähemmän viheralueita, enemmän melua ja enemmän ruuhkissa seisomiseen hukattua aikaa. ”Bosch pystyy teknologioillaan parantamaan megakaupungeissa ja muissa kaupunkiympäristöissä asuvien elämänlaatua. Näin tapahtuu, kun paikasta toiseen liikkuminen on mahdollista ilman päästöjä, stressiä ja onnettomuuksia”, sanoo Boschin johtokunnan jäsen ja Mobility Solutions -liiketoiminta-alueen johtaja Rolf Bulander.

Älykaupungit ovat kasvualue teknologian ja palveluiden toimittajalle myös liiketoiminnan näkökulmasta: älykaupunkeihin liittyvä markkina kasvaa 19 %:n vuositahtia ja sen odotetaan saavuttavan 700 miljardin euron volyymin vuoteen 2020 mennessä. Bosch on jo kaksinkertaistanut myyntinsä tällä markkinalla kahden viime vuoden aikana.

Nyt: liikenneruuhkia ja ilmansaasteita

Pysäköintipaikan etsimiseen käytetty kohtuuttoman pitkä aika, tavaroiden perille toimittamisen vaikeus ja yksityisautoista tukkoon menevät kadut ovat kaikki tavallisia ongelmia suurissa kaupungeissa. ”Kaupunkien ruuhkautumista ei näytetä saavan ratkaistuksi. On korkea aika tehdä kaupunkiliikenteestä älykästä verkottumisen tuomia mahdollisuuksia hyödyntämällä”, Bulander sanoo. Tulevaisuudessa mikään suurkaupunki ei toimi ilman älyliikennettä ja uutta liikkumisen mallia. "Olemme siirtymässä autokeskeisestä kaupungista liikkumisen konseptiin, joka on sekä älykäs että multimodaalinen", Bulander jatkaa.

Tulevaisuudessa: liikkumista ilman päästöjä, stressiä ja onnettomuuksia

"Pyrkimyksenämme on luoda kaupunkiympäristö, joka ei tuota päästöjä, stressiä ja onnettomuuksia. Tämä tavoite saavutetaan automatisoinnin, sähköistämisen ja verkottumisen avulla", Bulander sanoo. Yhtenä Boschin fokusalueena on saumaton ja stressitön paikasta toiseen liikkuminen. Se edellyttää, että julkisen liikenteen, autojen, jaettujen ajoneuvojen, jakeluautojen ja muiden liikennemuotojen on oltava saumattomasti yhteydessä toisiinsa. Lyhyesti sanottuna: kaikki kaupungin liikennevälineet on verkotettava toisiinsa. ”Multimodaaliset palvelut, jotka kaupunkilaiset saavat käyttöönsä vain parilla klikkauksella, ovat avainasemassa päästöjen vähentämisessä.”

Kaupunkiliikenteen automatisoituminen merkitsee myös onnettomuuksien määrän vähenemistä. Jo nyt Boschin moottoripyörien ajonvakautusjärjestelmä MSC tarjoaa moottoripyörille eräänlaisen ESP:n. Hiljattain lanseerattu sähköpyörien ABS-järjestelmä voi sekin olla tärkeä hengenpelastaja. ”Autojen, kaksipyöräisten ja muiden tienkäyttäjien verkottaminen infrastruktuurin kanssa voi auttaa vähentämään onnettomuuksia ja säästämään siten ihmishenkiä. Varsinkin kehittyvillä markkinoilla kaksipyöräisten käyttäjät ovat suuressa vaarassa joutua onnettomuuksiin”, Bulander sanoo. Yksi ratkaisu, jonka Bosch on kehittänyt tähän ongelmaan vastatakseen, on eräänlainen motoristien digitaalinen suojakilpi. Mikäli taas kuljettaja joutuu onnettomuuteen, erityisesti kaksipyöräisten ajajille kehitetty eCall-turvapalvelu voi pelastaa liikennekuolemilta.

Sähköautoilu ja polttomoottorit parantamaan ilmanlaatua

Erityisesti kaupunkialueilla ilmanlaatu on tärkeä kysymys. Siksi Bosch pyrkii kehittämään ratkaisuja, jotka vähentävät liikenteen päästöjä. "Tulevaisuuden kaupungeissa sekä sähkömoottorit että polttomoottorit ovat osa ratkaisua", Bulander sanoo. Jo nyt Bosch on markkinajohtaja mitä tulee maailman suosituimpaan sähköiseen liikennevälineeseen eli sähköavusteiseen polkupyörään. Kiinan teillä taas liikkuu yli 200 miljoonaa sähköskootteria, ja Boschin teknologiat ovat merkittävässä osassa myös tällä sektorilla.

Bosch on kehittänyt kompaktin voimasiirtojärjestelmän kaksi-, kolme- ja nelipyöräisille liikennevälineille. Se on jo käytössä E-Schawalben ja nelipyöräisen e.Go:n tyyppisissä ratkaisuissa. Myös suurten kaupunkien tavarantoimitukset tehdään enenevässä määrin sähköisillä ajoneuvoilla. Saksalainen Deutcshe Post DHL on jo näyttänyt tietä ottamalla käyttöön Streetscooter-ajoneuvon, jossa on Boschin voimansiirtokomponentteja. Sen lisäksi, että Bosch kehittää sähköisiä ratkaisuja kaikkiin ajoneuvoluokkiin, työskentelee se myös polttomoottorin edelleen kehittämiseksi. Bosch käyttää puolet vuosittaisesta tuotekehitysbudjetistaan – noin 3,5 miljardia euroa – ympäristönsuojeluun ja luonnonvarojen säilyttämiseen liittyviin hankkeisiin. 

Laaja tarjonta älykaupunkeja varten

Boschilla on meneillään 14 älykaupunkeihin liittyvää projektia muun muassa Singaporessa, San Franciscossa, Berliinissä ja Hampurissa. Seitsemän hanketta liittyy kaupunkiliikenteeseen. Yhtiö kehittää ratkaisuja muun muassa verkottuneeseen pysäköintiin, sähköautoihin, multimodaaliseen liikkumiseen sekä ajoneuvokalustojen hallintaan. Boschin tuorein yhteistyösopimus on solmittu kiinalaisen Tianjinin kaupungin kanssa. Hankkeen tavoitteena on muuntaa satamakaupunki älykaupungiksi.

Kolme kertaa markkinoita nopeampaa kasvua

Bosch on hyötynyt sekä ​​maailman johtavan autoteollisuuden alihankkijan asiantuntemuksestaan että taloudellisesta asemastaan laajentuessaan urbaanin liikenteen palveluita tarjoavaksi yritykseksi. Yhtiön Mobility Solutions -liiketoiminta-alueen liikevaihto kasvoi 43,9 miljardiin euroon vuonna 2016. Tänä vuonna liiketoiminta-alueen liikevaihdon odotetaan kasvavan noin 7 prosenttia – lähes kolme kertaa globaalia autoteollisuutta nopeammin. "Säilytämme asemamme autoteollisuuden vahvana alihankkijana ja autoteollisuuden innovatiivisena kumppanina. Lisäksi muunnumme jokaiselle tienkäyttäjälle tarjottavien palveluiden tarjoajaksi", Bulander sanoo. Bosch vahvistaa myös Mobility Solutions -liiketoiminta-alueen tutkimus- ja kehitystoimintaa. Vuoden 2017 loppuun mennessä liiketoiminta-alueen tuotekehityksen parissa työskentelee 48 000 henkilöä – noin 4 000 henkilöä enemmän kuin vuoden alussa.