Uutiset

Autot

Bosch tuo autoihin tekoälyn

Bosch luo aivot tulevaisuuden autoille. Berliinissä järjestettävässä kansainvälisessä Bosch ConnectedWorld 2017 -tapahtumassa Bosch esittelee koneoppimisen menetelmiä soveltavan, tekoälyllä varustetun tietokoneen, joka voi ohjata auton itsenäisesti monimutkaistenkin liikennetilanteiden läpi – myös sellaisten, jotka ovat autolle uusia. ”Opetamme auton navigoimaan liikenteessä itsenäisesti”, sanoo Boschin pääjohtaja Volkmar Denner.

Autot käyttävät jo nyt Boschin antureita ympäristönsä seuraamiseen. Tekoälyn avulla auto voi myös tulkita keräämäänsä dataa ja tehdä ennusteita muiden tienkäyttäjien liikkeistä. ”Automatisoitu ajaminen lisää liikenneturvallisuutta. Tekoäly on kehityksessä ratkaisevan tärkeässä roolissa. Teemme autoista älykkäitä”, Denner jatkaa. Tekoälyä kehittäessään Bosch tekee yhteistyötä yhdysvaltalaisen teknologiayhtiö Nvidian kanssa. Nvidia toimittaa Boschille sirun, joka tallentaa koneoppimisen avulla muodostetut algoritmit. Tekoälyllä varustettujen autojen tuotannon odotetaan alkavan viimeistään ensi vuosikymmenen alussa.

Ilman kuljettajaa ajavat autot osaksi jokapäiväistä elämää 2020-luvulla

Boschin tekoälyllä varustettu tietokone tunnistaa jalankulkijat ja pyöräilijät sekä esimerkiksi sen, että autot, joiden vilkku on päällä, vaihtavat muita todennäköisemmin kaistaa. Tekoälyn avulla auto voi arvioida monimutkaisia ​​liikennetilanteita ja mukauttaa oman ajamisensa niiden mukaan. Tietokone tallentaa kaiken oppimansa keinotekoiseen neuroverkkoon. Tällä hetkellä asiantuntijat arvioivat tiedon tarkkuutta laboratorio-olosuhteissa. Teillä suoritetun lisätestauksen myötä keinotekoisesti luodut osaamisrakenteet voidaan siirtää päivityksen avulla muihinkin tekoälyllä varustettuihin tietokoneisiin.

”Haluamme, että automatisoitu ajaminen on mahdollista kaikissa tilanteissa. Ilman kuljettajaa ajavat autot tulevat olemaan osa jokapäiväistä elämää niinkin aikaisin kuin jo ensi vuosikymmenellä. Bosch kehittää automatisoitua ajamista sen kaikilla osa-alueilla. Tähtäämme johtavaan rooliin myös tekoälyn saralla”, Denner sanoo.

Dennerin mukaan tekoälyllä tulee jatkossa olemaan keskeinen rooli kaikilla Boschin liiketoiminta-alueilla: ”Vain kymmenen vuoden kuluttua tulee olemaan lähes mahdotonta kuvitella Boschin tuote, johon ei liittyisi jonkinlaista tekoälyä. Tekoälyä on tuolloin joko itse tuotteissa, tai sitä on hyödynnetty niiden valmistamiseen.”

Boschin uusi tekoälykeskus, Bosch Center for Artificial Intelligence (BCAI) aloitti toimintansa vuoden 2017 alussa. Keskuksen tavoitteena on kehittää yhtiön tekoälyyn liittyvää asiantuntemusta. Yhtiö investoi keskuksen kehittämiseen ja laajentamiseen lähivuosina noin 300 miljoonaa euroa. 

Turvallista tietojen jakamista ja omistamista

Bosch ConnectedWorld 2017 -avauspuheenvuorossaan Denner nosti esiin muitakin innovatiivisia tekniikoita, jotka avaavat Boschille uusia liiketoiminta-alueita. Tekoälyn ja pilvipalveluiden ohella yksi niistä on blockchain-teknologia, jonka ansiosta data liikkuu verkossa anonyymisti ja turvallisesti. Blockchain perustuu eräänlaiseen hajautettuun tietokantaan, joka tekee tietojen väärentämisen mahdottomaksi. Samalla järjestelmän käyttäjät ovat vähemmän riippuvaisia yksittäisistä datakeskuksista.

Boschin ja TÜV:in yhteistyö estää matkamittarin lukeman väärentämisen

Yksi blockchain-teknologian käytännön sovelluskohde liittyy matkamittarin lukemien väärentämisen estämiseen. Pelkästään Saksassa matkamittareiden manipulointi aiheuttaa noin kuuden miljardin euron vahingot. Boschin ja saksalaisen varmennelaitoksen TÜV Rheinlandin ajatuksena on taistella ilmiötä vastaan digitaalisella lokikirjalla, jonka tiedot jaetaan samanaikaisesti usealle tietokoneelle. Auton omistajat voivat tarkistaa todelliset mittarilukemat milloin tahansa älypuhelinsovelluksen avulla. Autoa myytäessä järjestelmästä saatava todistus takaa lukemien oikeellisuuden.

Bosch verkottaa auton korjaamon kanssa

Älykkäästi verkottuneet ratkaisut muuttavat päivittäistä elämäämme lukuisin eri tavoin. Yksi esimerkki siitä ovat auton korjaamokäynnit: mikäli auton ikkunaan lennähtää pikkukivi rikkoen sen, korjaamo saa tapahtuneesta automaattisen ilmoituksen pilvipalvelun kautta ja voi valmistautua tekemään tarvittavat korjaukset. Auton saapuessa korjaamolle korvaava osa odottaa valmiina ja mekaanikko voi suoriutua työstään nopeasti lisätyn todellisuuden laseja apunaan käyttäen. Kun kuljettaja selviää korjauksesta nopealla kertakäynnillä, säästyy sekä aikaa että rahaa.

Bosch ConnectedWorld 2017: konferenssi, hackathon ja näyttelytapahtuma 

Berliinissä 15.–16.3. järjestettävä Bosch ConnectedWorld 2017 on yksi maailman suurimmista esineiden internetiä käsittelevistä konferensseista. Nyt neljättä kertaa järjestettävässä tapahtumassa kuullaan noin 130 puhujaa ja sinne odotetaan noin 2 700 osallistujaa. Tapahtuman hackathonissa noin 500 ohjelmoijaa, startupien edustajaa ja suunnittelijaa jakavat kokemuksia ja ideoita verkottuneesta liikkumisesta, teollisuudesta ja rakentamisesta. Tapahtuman yhteydessä järjestettävässä näyttelyssä voi tutustua yli 80 näytteilleasettajan innovatiivisiin verkottuneisiin ratkaisuihin.  

Aiheeseen liittyviä linkkejä:

Aiheeseen liittyviä videoita:

Lue seuraavaksi