Chevrolet Silverado - Paperitiikeri ison veden takaa

Chevrolet Silverado

Amerikkalaisiin hyötyautoihin erikoistuneen Americar Oy:n valikoima on kasvanut kevytkuorma-autoksi rekisteröitävällä pick-up -vaihtoehdolla. Yhdysvaltalaisille markkinoille räätälöity Chevrolet Silverado täyttänee vaativien asiakkaiden tarpeet myös Euroopassa. 

Pituudeltaan kuusimetrinen ja korkeudeltaan parimetrinen, omamassaltaan liki kolmitonninen Chevrolet Silverado LTZ 6.6 TD Crew Cab on vaikuttava ilmestys suomalaisessa katukuvassa. Varsinkin mustanpuhuva väritys yhdessä alumiinivanteiden ja lukuisten kromisten yksityiskohtien kanssa saavat aikaan huomiota herättävän kokonaisuuden.

Americar Oy

Chevrolet on uudistanut pick-up-mallistoaan monilta osin, joten loppukesästä suomalaismarkkinoille rantautunut Silverado on iskussa kohtaamaan käyttäjien sille lataamia odotuksia. Suomeen aina viisipaikkaisena myytävän avolava-ajokin voimanlähteenä murahtelee 397 hevosvoiman tehon tarjoava 6,6-litrainen Duramax-dieselmoottori. Päivitetyn voimanlähteen tarjoama voima välitetään neljälle vetävälle pyörälle kuusiportainen automaattivaihteiston kautta.

 

Veli Kärkkäinen

Amerikkalaista alkuperää olevilla ajoneuvoilla on niin Suomessa kuin muuallakin Euroopassa vakaa kannattajakuntansa. Mäntsälässä toimiva Americar Oy on keskittänyt osaamisensa tähän kapeaan, mutta samalla vaativaan segmenttiin. Aiemmin lähinnä pakettiautoja suomalaisasiakkaille tarjonnut yritys halusi kuitenkin laajentaa valikoimaansa myös avolava-ajokkien suuntaan. Kooltaan pienessä, mutta samalla joustavassa yrityksessä nähtiin potentiaalia vaativaan ammattikäyttöön rakennetulle Chevrolet Silverado -mallistolle.

Kotimarkkinoillaan Yhdysvalloissa Silverado-mallisto on verrattain laaja, joskin markkinoiden kapeudesta johtuen Suomeen tuotava valikoima on tätä suppeampi. Lähtökohtaisesti tarjolla on ainoastaan viisipaikkainen ja nelivetoinen vaihtoehto, joka vajaan kolmen tonnin omamassasta johtuen rekisteröidään meillä aina kuorma-autoksi. Vaadittavan C-ajo-oikeuden ohella on huomioitava myös nopeudenrajoitin, sillä kuorma-auton suurin sallittu marssinopeus suomalaisteillä on 80 km/h. Sanomattakin on selvää, että vajaan 400 hevosvoiman moottorilla varustetulla autolla on potentiaalia myös tätä suurempiin nopeuksiin.

Maavaraltaan varsin reilun ajokin komentosillalle pitää laskeutumisen sijaan kavuta, mikä onnistuu helposti kooltaan reilun ja tulevan astinlaudan turvin. Nahkaverhoillut etuistuimet tarjoavat runsaat ja monipuoliset säätömahdollisuudet, sellaiset sähköiset tietenkin. Ohjauspyörän säätömahdollisuus rajoittuu kaltevuudensäätöön, joskin ajoasennon viilaamisessa isoksi avuksi nousevat sähköisesti säädettävät polkimet. Sopivan ajoasennon löytyminen ei tällä kertaa jää kiinni ainakaan säätömahdollisuuksien puutteesta.

Ohjauspyörän takaa katsottuna Silverado tuntuu ja vaikuttaa kookkaalta autolta, mitä kuljettajan työpiste sen sijaan ei ole. Kooltaan muhkea kojelauta yhdessä etumatkustajien välistä löytyvän konsolin kanssa syövät osansa ohjaamotiloista. Sisustuksessa käytetyt tummat värisävyt yhdessä kooltaan maltillisten ikkunoiden kanssa kasvattavat ahtauden tunnetta omalta osaltaan.

Silveradon kojelaudan tarjoamien hallintalaitteiden omaksuminen sujuu varsin nopeasti ja vaivattomasti, joten ohjuspylväästä löytyvästä valitsimesta voidaan valita ajoasento. Vasemmalla jalalla käytettävän käsijarrun vapauttamisen jälkeen painetaan kaasua, jolloin mustanpuhuva ajokki aloittaa määrätietoisen etenemisen. Jo varovainen kaasupolkimen painallus kertoo, että käytettävissä on piilevää voimaa – verrattain paljon.

Kooltaan muhkea Silverado osoittautuu pian helposti ajettavaksi ja mukavaa kyytiä tarjoavaksi autoksi. Muskelikoneen ja kuusiportaisen automaattivaihteiston yhteispeli on varsin sujuvaa, mikä tuo mukanaan miellyttävää matkantekoa niin maantielle kuin kaupunkiolosuhteisiinkin. Reilun 80 km/h nopeudessa auto kulkee kuin sukkasillaan kierroslukumittarin neulan jäädessä lukeman 1100 r/min alapuolelle.

Automatiikka huolehtii vaihteiden vaihtamisista pehmeästi ja määrätietoisesti. Halutessaan voi vaihteita vaihtaa myös ohjauspylvään viikseen sijoitetulla keinukytkimellä. Käytännössä manuaalisen vaihtamisen tarve saattaa nousta esiin vasta täyteen kuormaan lastatulla autolla perävaunua vedettäessä. Kooltaan reilu moottori kun tarjoaa riittävästi reserviä eteen tuleviin liikennetilanteisiin.

Suomen maahantuontivalikoimaan kuuluu ainoastaan viisipaikkaisia vaihtoehtoja, jolloin etumatkustajien takana on istuimet kolmelle matkustajalle. Auton parin metrin leveyden ansiosta takapenkkiläisillä on varsin leppoisat tilat myös pidempiä siirtymiä ajatellen. Keskipenkkiläiselle tarjottava istuinmukavuus ei kuitenkaan yllä kahden reunimmaisen istuimen tasolle.

Takaseinälle käännettävien takaistuimien ansiosta matkustamo taipuu verrattain helposti myös kooltaan pienten, säältä suojaa vaativien tavaroiden kuljettamiseen. Kooltaan suuremmat kappaleet nostetaan pituudeltaan parimetriselle lavalle, jonka leveys pyöräkoteloiden välistä mitattuna asettuu vajaan 130 sentin luokkaan. Koeajokin varustukseen kuului muovipintainen lavakaukalo, joka suojaa peltipintaa iskuilta ja kolhuilta. Lavan kulmista löytyy myös neljä sidontalenkkiä kuormankiinnitystä varten. Mainio yksityiskohta on myös puskurinpäässä sijaitseva askelma, jonka ansiosta lavalle on helppo nousta.

Syyspäivän mittaisen koeajon perustella Chevrolet Silverado täyttää ominaisuuksillaan vaativankin käyttäjän tarpeet. Ajettavuudeltaan pehmeäksi luonnehdittava, mutta samalla määrätietoisen jämerä ajokki sopeutuu mainiosti myös suomalaiseen maisemaan ja käyttöön.

Kaupunkiympäristössä liikuttaessa on otettava huomioon isoksi kasvanut koko. Toisaalta kevyeksi tehostettu ohjaus yhdessä hienostuneeksi hiotun voimalinjan kanssa tekee liikkumisesta vaivatonta myös kaupungin kujilla. 

Lukuisat sähköisesti ohjatut avustinjärjestelmät helpottavat kuljettajan työtä mitä moninaisimmissa tilanteissa. Varusteiden joukkoon kuuluu niin mäkilähtöavustin, poiskytkettävissä oleva luistonestojärjestelmä, raskaassa kuormassa alamäkiajoon turvallisuutta tuova pakokaasujarru kuin korkeampaa moottorin pyörimisnopeutta hyödyntävä perävaunutoiminto.

Ai niin, ne ominaisuudet maantieajossa. Silverado on yksi parhaista vaihtoehdoista suunnattaessa kulku kohti auringonlaskua.

Ari Perttilä