Chevrolet Wildhawk 6.6L V8 turbodiesel - Amerikan tuliainen

Chevrolet Wildhawk

Americar Oy:n ominta alaa on yhdysvaltalaista alkuperää olevien hyötyautojen maahantuonti, markkinointi ja myynti suomalaiskäyttäjille. Chevrolet Wildhawk Van on ammattikäyttäjien tarpeisiin viilattu monikäyttöauto.

Muhkea ulkomuoto ja mukavat sisätilat sekä tehokas V8-dieselmoottori yhdistettynä automaattivaihteistoon ovat usean amerikkalaisauton tunnusmerkkejä. Tällä kertaa nämä ominaisuudet löytyvät kuitenkin Americar Oy:n valikoimaan kuuluvasta Chevrolet Wildhawk 6.6L V8 turbodiesel -kevytkuorma-autosta.

Americar Oy:n Veli Kärkkäisen mukaan nykyinen Wildhawk-mallisto tuotiin markkinoille kesällä 2012. Päivityksessä tehdyt uudistukset kohdistuivat paljolti tekniikkaan; konepeiton alla oleva Duramax-moottori päivitettiin ja nyt voimanlähde tarjoaa 260 hevosvoiman tehon ja 709 Nm:n maksimiväännön. Päästönormien täyttämiseksi tilavuudeltaan 6,6 litran moottorissa nojataan muun muassa SCR-teknologiaan ja partikkelisuodattimeen. 

Maahantuojan mukaan 6.6-litraisella V8-Duramax-moottorilla varustetun Chevrolet Wildhawk Vanin keskikulutus yhdistetyssä ajossa on 11,9 l/100 km. Huoltovälin kerrotaan olevan 15 000 kilometrin tuntumassa huoltojen tapahtuessa huoltovälinäytön mukaan.

Pituudeltaan kuusimetrinen ja akseliväliltään liki kolme ja puolimetrinen Chevrolet Wildhawk on reilun kolmen tonnin omamassan ansiosta verrattain jämäkän tuntuinen ajokki. Korkeaksi kohoavaa omamassaa ei tosin ajossa huomaa, sillä keulalla murahteleva V8-kone pitää huolta ajokin ripeästä etenemisestä.

Duramax-koneen voima välitetään vetäville takapyörille kuusiportaisen automaattivaihteiston kautta ja ainakin pikaisen tutustumisen perusteella vaihtamiset tapahtuvat verrattain pehmeästi. Automaattivaihteistoa on mahdollista ohjata myös manuaalisesti esimerkiksi moottorijarrutuksen tehostamiseksi vaativissa alamäissä. 

Raskasta työkäyttöä ajatellen vaihteisto tarjoaa myös perävaunun vetoon räätälöidyn vaihtamisohjelman, joka estää vaihteiden tarpeettoman vaihtamisen ja lisää moottorijarrutusta. Tällä, ominaisuuksiltaan lähinnä Power-asentoa muistuttavalla vaihtamisohjelmalla saadaan paras suorituskyky painavaa perävaunua vedettäessä. Turvallisuusnäkökulmasta pitää huolen Stabilitrack -ajovakaudenhallintajärjestelmä, joka ABS-jarrujärjestelmää hyväksikäyttäen pitää huolta oikeasta ja turvallisesta ajolinjasta. Varusteisiin kuuluu myös tarvittaessa poiskytkettävä luistonestojärjestelmä.

Viidelle henkilölle rekisteröity ajokki tarjoaa kuljettajalle mukavuudeltaan hyvätasoisen työpisteen, jonka ominaisuuksiin on luettavissa kooltaan pienehköt ikkunat. Matalat ikkunalinjat yhdessä mustanpuhuvan sisustuksen kanssa tekevät niin ohjaamosta kuin matkustamostakin hiukan synkän ja ahtaanoloisen, vaikka tilaa on reilusti kaikkiin suuntiin.

Tunnelmasta huolimatta sähköisesti säädettävien istuimien tarjoama mukavuus on erittäin hyvä ja sopivan ajoasennon löytäminen on verrattain vaivatonta. Pitkälle ohjaamoon työntyvä moottori syö osansa vapaasta lattiapinta-alasta, minkä huomaa varsinkin rajallisista jalkatiloista.

Kojelauta mittaristoineen ja hallintalaitteineen sen sijaan on hyvin selkeä ja helppokäyttöinen. Kotimaastaan johtuen nopeusmittarista löytyy niin kilometrit kuin mailitkin, jotka tuntuvat elävän sulassa sovussa toistensa lomassa. On pakko myöntää, että olen nähnyt sekavampiakin ratkaisuja yksinomaan kilometrejä näyttävien mittareiden kohdalla, joten tätä ratkaisua voidaan pitää onnistuneena. Korkeudensäädöllä varustetusta ohjauspyörästä löytyy yleismaailmalliseen tapaan kytkimet vakionopeudensäätimen ja äänentoistolaitteiden käyttämiselle.

Tutustuttavana ollut ajokki edusti ominaisuuksiltaan ja varusteiltaan kaikkein suosituinta ja myydyintä vaihtoehtoa, jota mäntsäläläisyritys pyrkii pitämään varastossa nopeaan toimitukseen. Hankintahinnaltaan vajaan 80 000 euron perusajokkia on silloin maustettu Luxury Edition ja Ground Effect -paketein, joiden myötä kaupantekohinta kipuaa reiluun 86 000 euroon.

Varustepaketeilla perusajokkia maustetaan muun muassa lämmitetyin nahkaistuimin, jotka on somistettu korinvärisin ompelein. Varusteiden joukkoon lukeutuu myös DVD-järjestelmä, hiilikuitujäljitellyt somisteet kojelaudassa ja matkustamossa sekä erillinen matkustamon ilmastointi- ja lämmitysjärjestelmä yhdessä peruutuskameran kanssa.

Ground Effect -paketilla autoon saadaan lisää ulkonäköä muun muassa korinväristen peilien ja helmalevikkeiden, LED-päiväajovalojen sekä 20-tuumaisten alumiinivanteiden kera. Varustelua on mahdollista täydentää myös Suomessa jälkiasennettavalla, ajo-ominaisuuksia edelleen hiovalla nopeuden mukaan säätyvällä iskunvaimennuksella ja ulkonäköä tuovalla, lisäjarruvalolla varustetulla takaspoilerilla.

 

Viisipaikkainen auto tarjoaa myös leveydeltään 1,35 metrin ja pituudeltaan 1,55 metrin tavaratilan esimerkiksi työkalujen kuljettamista varten. Kokonaismassaltaan 3901 kilon Chevrolet Wildhawk Van rekisteröidään aina kuorma-autoksi, jolloin ajamiseen tarvitaan vähintään C-luokan ajokortti.

Ari Perttilä