Uutiset

Autot

Citealla keveää lähiliikennettä

Hollantilaisen VDL-konsernin linja-autot ovat viime vuosien aikana löytäneet tukevan joukon käyttäjiä myös Suomesta. Useimmiten VDL:n valmistaman auton tapaa turisti- ja pikavuoroliikenteestä, joskin Suomeen on toimitettu myös muutamia lähiliikenneautoja, joista saadut kokemukset ovat olleet hyvin myönteisiä.

Tammikuussa solmitun kaupan myötä hollantilaistoimijan asema suomalaismarkkinoilla tukevoituu lähiliikenteen saralla entisestään. Pohjoismaiden suurimpiin joukkoliikenteen harjoittajiin kuuluva Nobina Finland Oy tilasi ensi elokuussa alkavaan pääkaupunkiseudun liikenteeseen 56 VDL Citea LLE-120 lähiliikenneautoa, joissa on 39+4+1 istumapaikan lisäksi tilaa 40 seisten matkaajalle. Kauppa ratkesi VDL:n eduksi paljolti ajokin keveyden mukanaan tuoman ympäristöystävällisyyden perusteella.

”Bus of the Year 2011 -palkittuun tuoteperheeseen kuuluvan Citea Light Low Entry –ajokin omamassa on reilut 2000 kiloa normaalia puolimatalaa ajokkiamme alhaisempi. Kevytversion tekninen kokonaismassa on perinteisen 18 tonnin sijaan 14,4 tonnia, mikä mahdollistaa keveämpien rakenneratkaisujen käytön”, summaa VDL Bus Finland Oy:n Timo Vainio.

Ajokkien voimanlähteenä on Cumminsin valmistama 6,7 litran voimala, joka luovuttaa kuljettajalle 225 hevosvoiman tehon. Jämerimmissä kaupunkiautoissa VDL hyödyntää Paccarin valmistamaa 9,2 litran moottoria. Ajokin ominaisuuksien mukaan optimoitu voimalinja näkyy myös totuttua alhaisempana polttoaineenkulutuksena, mikä alentaa suoraan HSL-kilpailutuksessa yhtenä kriteerinä olevaa CO2-päästötasoa.

”Lukuisten kenttäkokeiden ja VTT:n testien perusteella kevytversion polttonestetalous on jopa neljänneksen normaaliajokkeja alhaisempi”, vakuuttaa Vainio, jonka mukaan Cumminsin moottori täyttää myös EEV-päästönormin.

VDL Citea ja sen edeltäjä Berkhof Ambassador ovat kuuluneet valmistusohjelmaan koko 2000-luvun ajan ja Vainion mukaan eurooppalaiskaupunkien liikennettä hoidetaan tällä hetkellä noin 3000 Citean tai tämän edeltäjän voimalla. Suomeen on tätä ennen toimitettu neljä Ambassadoria, jotka huolehtivat Hyvinkään kaupunkiliikenteen sujuvuudesta.

Maakaasun ja muiden vaihtoehtoisten voimanlähteiden sijaan VDL on valinnut linjakseen dieseltekniikan kehittämisen ja sen hyödyntämisen. Hollantilaisvalmistajalla on valikoimissaan siten myös hybriditekniikkaan nojautuvaa lähiliikennekalustoa.

Vainion mukaan nyt syntynyt kauppa on tulosta pitkäjänteisestä ja määrätietoisesta toiminnasta suomalaisilla markkinoilla suomalaisten asiakkaiden parissa.

”Meillä on ollut koko ajan selvä näkemys ja tavoite pitkäjänteisestä toiminnasta Suomen linja-automarkkinoilla. Tähän saakka jälkimarkkinatoimintamme on nojannut paljolti CT Finland Oy:n tarjoamiin palveluihin, mutta nyt solmitun kaupan myötä perustamme pääkaupunkiseudulle oman, yksinomaan linja-autoihin keskittyneen huoltopisteen, joka palvelee myös muilla merkeillä liikkuvia autoilijoita”, valaisee Vainio lähitulevaisuutta.

Jälkimarkkinoinnin vahvistamiseksi pitkän linjan linja-auto-osaaja Aku Tuokila on aloittanut VDL Bus Finland Oy:n palveluksessa vastaten jälkimarkkinointiin liittyvistä seikoista koko maan alueella. Vainion mukaan Tuokilan toimipiste tulee sijaitsemaan pääkaupunkiseudulla juhannukseen mennessä avattavissa korjaamotiloissa.

VDL Bus & Coachin toimitusjohtaja Rémi Henkemansin mukaan nyt solmittu kauppa vahvistaa hollantilaisvalmistajan asemaa keveiden, eurooppalaisessa kaupunkiliikenteessä käytettävien linja-autojen valmistajana.

Ari Perttilä

Lue seuraavaksi