Uutiset

Autot

Citroënin kasvuluvut pakettiautoissa omaa luokkaansa

Citroën myi tammi-lokakuun välisenä aikana 460 tavara-autoa, kun viime vuonna vastaavaan aikaan kauppoja tehtiin 265. Kumulatiivinen muutos oli 73,6 prosenttia, mikä on omassa luokassaan kotimaisen pakettiautomyynnin valtamerkeillä koko vuoden aikana. Citroën on Suomen 6. suosituin pakettiautomerkki ja myydyin ranskalainen pakettiautovalmistaja. Markkinaosuus nousi samaan aikaan 4,9 prosenttiin viime vuoden 3:sta. Kasvun takana on uusi Jumper, jonka myynti on samaan aikaan lisääntynyt lähes 119 prosenttia 337 kappaleeseen. Jumper on maan 7. suosituin pakettiautomalli kiilattuaan ohi seuraavalle sijalle jääneen Toyota Hiluxin.

Citroën on Euroopassa viime vuotta edellä

PSA Peugeot Citroënin liikevaihto kasvoi heinä-syyskuussa 3,2 prosenttia 12,4 miljardiin euroon. Tulos oli rohkaiseva siitä huolimatta, että PSA:n myynti Aasian markkinoilla väheni 17 prosenttia. PSA:n myynnistä yli 60 prosenttia tapahtuu kuitenkin Euroopassa, jossa autojen kysyntä vahvistui 3. vuosineljänneksen aikana 6,1 prosenttia. Citroënin kysyntä Euroopassa on 9 kuukauden jälkeen 22 000 autoa edellä verrattuna vastaavaan aikaan vuonna 2014. Syyskuun loppuun mennessä Citroënin henkilö- ja pakettiautoja oli myyty Euroopassa 420 666 kappaletta, joista syyskuussa lähes 50 000, JATO Dynamicsin keräämät tiedot kertovat.

Citroën testaa online-autokaupan mahdollisuuksia Ranskassa

Citroën laajentaa sähköistä kauppapaikkaansa Citroën Carstorea Ranskassa valmistautuakseen online-myynnin selvään lisääntymiseen lähivuosina. Uudistuneesta palvelusta (www.carstore.citroen.fr) asiakas voi varata haluamansa auton parilla klikkauksella, valita autokaupan josta hän auton noutaa ja tallettaa 250 euron varausmaksun kaupan varmistamiseksi. Varaus on voimassa kolmen päivän ajan, ja myyjäliike ottaa yhteyttä ostajaan sopiakseen kaupan yksityiskohdista. Capgemini-konsulttiyhtiön arvion mukaan joka kolmas autonostaja on valmis ostamaan auton internetistä. Maailmanlaajuisesti jopa 4,5 miljoonaa autoa – 4 prosenttia koko myynnistä ¬– saatetaan ostaa online-palveluna vuoteen 2020 mennessä.

Kilpailun palkintona yö uudessa Citroënissa

Citroënin käynnistämässä nettikilpailussa on ainutlaatuinen pääpalkinto: uuden Cactus M –konseptimallin koeajo ja yöpyminen autossa. Kisa on käynnissä seitsemällä Citroënin päämarkkina-alueella Euroopassa. Cactus M:ssä yöpyminen onnistuu vuoteeksi taittuvilla takapenkeillä, joiden suojaksi voi vetää ilmatäytteisen kahden hengen teltan. Frankfurtin autonäyttelyssä esitellyn Cactus M:n innoittajana on toiminut kevytrakenteinen Mehari-ranta-auto, jota valmistettiin vuosina 1968–1987.

Pääjohtaja Carlos Tavares: DS:llä on loistava tulevaisuus

PSA Peugeot Citroënin pääjohtaja Carlos Tavares luotaa Automotive News Europen haastattelussa omaksi tuotebrändiksi nostetun DS:n tulevaisuutta. ”Olen hyvin luottavainen sen suhteen, että uusien DS-mallien houkuttavuus parantaa myös myyntilukuja. Meidän on vain oltava hyvin kärsivällisiä ja varmistettava, että teemme asiat oikein.” Tavaresin mukaan ”kestää alle 30 vuotta” ennen kuin DS vakiintuu täysiveriseksi premium-autobrändiksi. ”Sen verran Audilta kesti tulla siksi mitä he nyt ovat, ja on reilua myöntää, että aseman vakiintuminen vie aikaa”, hän toteaa. Jo nyt DS-mallien valmistaminen kuitenkin kannattaa, pääjohtaja kertoo.

Lue seuraavaksi