Dacia Dokker Van dCi 90 Navi Edition - Kustannustehokasta kuljetusvoimaa

Tapani Palo

Dacia Dokker saapui maamme tavara-automarkkinolle neljä vuotta sitten ja malli on ottanut paikkansa esimerkiksi kiinteistönhuoltoalojen monipuolisissa työtehtävissä. Mainio hinta-laatusuhde, hyvä takuu sekä kattava jälkimarkkinointi nostivat Dokkerin arvostuksen nopeasti ammattiautoilijoiden vaatimalle tasolle. Dokker-mallisto on myös kehittynyt asiakastoiveiden kautta ja nyt tarjolla on Navi Edition, jonka varustelutaso riittää vaativaankin makuun.

Dokker on saatavissa kolmella eri moottorivaihdolla eli 1,2- tai 1,6-litraisina bensiiniversiona tai 1,5-litran dieselmallina. Koeajoautomme oli kaupallisesti kiinnostava dieselversio, jossa hevosvoimia on 90 kappaletta ja vääntöä 220 newtonmetrin verran. Päästöarvoiltaan Dokker kuuluu Euro6-luokkaan ja yhdistetty kulutus dieselversiolla on ainoastaan 4,1 litraa sadalla kilometrillä. Vaihteisto on viisipykäläinen manuaali, tavaratilan koko on 3,3 kuutiota ja kantavuutta  löytyy 678 kiloa.

Kattava varustelu

Dacia on pärjännyt hienosti markkinoillamme pitkälti onnistuneen hinnoittelunsa kautta ja linja säilyy samana vaikka varustelun määrä kasvaa huomattavasti. Jo vakiovarustelu on mukavan kattava ja siihen kuuluvat esimerkiksi kahdeksan kuormansidontalenkkiä, ABS, elektroninen käynnistyksenesto, ajovakauden hallintajärjestelmä ja väliseinän ikkuna.

Seuraavalla eli Ambiance-varustelutasolla mukaan saa muun muassa ajotietokoneen, ilmastoinnin, kauko-ohjatun keskuslukituksen sekä sähköikkunat. Muutamalla lisäsatasella Ambiancen saa nostettua Navi edition -mallitasoon, jossa mukaan tulee Media Nav 2.0 Edition -infotainment-paketti, korinväriset puskurit ja peilien kotelot, kattokaiteet, sähköpeilit, vakionopeudensäädin sekä nopeudenrajoitin. Lisäksi Navi-pakettiin saa kohtuullisella hinnalla metallivärin ja vaneroinnin, jolloin kokonaishinnaksi tulee veroineen noin 19 400 euroa.

Ohjaamo tehty työntekoon

Dacia Dokker on selkeästi valmistettu jokapäiväiseen kovaan urakointiin ja ohjaamon väreissä sekä materiaalivalinnoissa ei ole turhia hienosteltu. Yleisilme on kuitenkin miellyttävän rauhallinen ja heti kyytiin noustessa saa vaikutelman jämerästä sekä kestävästä viimeistelystä. Istuin on sopivan jämäkkä ja istuimen sekä ohjauspyörän säädettävyyden avulla isokokoisempikin kuljettaja löytää miellyttävän ajoasennon. Asiakirjadokumenteille, läppäreille sekä muulle usein tarvittavalle tavaralle on myös riittävästi lokeroita joka puolella ohjaamoa ja luonnollisesti myös kahvimukeille on oma telineensä. 

Hallintalaitteet ovat loogisia ja erityisesti kosketusnäytön helppokäyttöisyys miellyttää esimerkiksi navigointia käytettäessä. Mittaristo on selkeä ja kaikki tarvittava tieto löytyy turhia vilkuilematta. Näkyvyys eteenpäin on hyvä istuimen korkeussäädön ansiosta, mutta sivupeilien pieni koko jättää hieman toivomisen varaa, sillä säätöjen kanssa pitää olla todella tarkkana kuolleiden kulmien välttämiseksi.

Koeajo kertoo laadukkuudesta

Dacia Dokker vakuuttaa ensitutustumisen jälkeen myös koeajossa. Auto suoriutuu varmasti sille asetetuista tehtävistä ja vuosien kokemus takaa toimivuuden Suomen vaikeissakin olosuhteissa. Jalkoihin Dokkerilla ei varmasti kuormattunakaan jää, sillä sen verran pirteä ajopeli on kyseessä. Dokker on myös kokoonsa nähden riittävän näppärä ja ajo-ominaisuudet soveltuvat kaikille tien pinnoille. Moottoritiellä oikeuksiinsa nousee erittäin helppokäyttöinen vakionopeudensäädin ja ohjaamon äänitasokin säilyy keskustelun mukavasti sallivana, vaikka ei tietenkään aivan henkilöautojen luokassa liikuta. Mukavaa oli huomata, että myös polttoaineen kulutus pysyy miltei luvatuissa lukemissa ja kovassakin ajossa päästään alle viiden litran kulutukseen sataa kilometriä kohden.

Kuormaus onnistuu hyvin, sillä myös sivuovi on mitoitettu riittävän leveäksi ja halutessaan Dokkeriin saa luonnollisesti myös vasemman puoleisen tavaratilan sivuoven. Tavaratilan seinät ovat suorat, joten tila saadaan hyvin käyttöön ja vaikkapa huoltoautokalusteiden asennus onnistuu helposti.

Monipuoliset käyttömahdollisuudet

Dokker soveltuu varmasti hyvin pk-yrittäjälle tai vaikkapa suuremman kiinteistöhuolto- tai energia-alan yritysten käyttöön. Hinta-laatusuhde on kunnossa ja laskimen avulla voi nopeasti arvioida miten paljon säästöjä Dokkerilla saa verrattuna arvokkaimpiin kilpailijoihin. Täytyy muistaa, että suhteellisen uuden merkin takana on kuitenkin erittäin kattava ja osaava jälkimarkkinointiverkosto, jonka kautta huolto sekä varaosapalvelut ja vaikkapa huoltosopimukset onnistuvat helposti ja kustannustehokkaasti.

Dacia Dokker Van dCi 90 Navi Edition

Iskutilavuus: 1461 cm3

Teho:             66 kW/90 hv

Vääntö:         220 Nm

Päästönormi: Euro 6

Yhdistetty kulutus:             4,1 l/100 km

CO2-päästöarvo:                108 g/km

Omamassa:    1281 kg

Kantavuus:    678 kg

Perävaunumassa jarruilla:   1200 kg