DAF-kuorma-autot 90 vuotta

Huhtikuun ensimmäisenä 1928 hollantilainen insinööri Hub van Doorne perusti pienen metallipajan Eindhoveniin. Vaatimattomasti alkaneesta yrityksestä on kasvanut maailman johtava kuorma-autojen valmistaja, jonka toimintaa ohjaavat innovaatio, laatu ja tehokkuus.

Hub van Doorne avasi pienen metallipajansa paikallisen Coolen-panimon nurkkaan Eindhovenissa. Lahjakkaan yrittäjän palveluihin kuuluivat aluksi hitsaus- ja taontatyöt kaupungille sekä paikallisille yrityksille, kuten valaisin- ja radiovalmistaja Philipsille. Suuri lama – ja Wim-veli – saivat Hub van Doornen laajentamaan toimintaansa. Metallipaja siirtyi perävaunujen ja puoliperävaunujen valmistukseen vuonna 1932, ja yrityksen nimeksi vaihdettiin Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek (Van Doornen puoliperävaunutehdas), jonka lyhenteeksi vakiintui kirjainyhdistelmä DAF.

Pienen tehtaan perävaunuissa ja puoliperävaunuissa oli hitsatut alustat, minkä ansiosta ne erottuivat kilpailijoiden tuotteista suuremmalla kantokyvyllään. Perävaunujen valmistuksessa käytetty hitsaustekniikka oli aikanaan ainutlaatuinen innovaatio, joka säästi merkittävästi painoa. Toinen merkittävä innovaatio oli vuonna 1936 esitelty DAF-konttiperävaunu, joka oli suunniteltu konttien nopeaan lastaamiseen junanvaunuihin ja pois niistä. Kyseessä oli varhainen sovellus suuryksikkökuljetuksesta, ja DAF:sta tuli yksi maailman ensimmäisistä konttiperävaunujen valmistajista.

Uuden kuorma-autoyhtiön synty

Vuonna 1949 valmistettiin ensimmäinen DAF-kuorma-auto ja yrityksen nimi vaihdettiin muotoon Van Doorne’s Automobiel Fabriek. Vuotta myöhemmin valmistui erillinen kuorma-autotehdas, jossa yritys alkoi valmistaa kolmen, viiden ja kuuden tonnin kuorma-autoalustoja. Tuntemamme kuorma-autoyhtiö oli saanut alkunsa.

Moottorikehityksen edelläkävijä

Alkuaikoina DAF käytti Herculesin ja Perkinsin bensiini- ja dieselmoottoreita, mutta vuonna 1957 yritys suunnitteli ja valmisti ensimmäiset omat DAF-moottorit. Kaksi vuotta myöhemmin DAF lisäsi DD575-dieselmoottoriin turboahtimen, mikä oli jälleen uraauurtava saavutus. Vuonna 1973 DAF esitteli alan ensimmäisen turbon ahtoilman jäähdyttimen. Tekniikka kehitettiin vastaamaan suuremman moottoritehon ja pienemmän polttoaineen kulutuksen tarpeisiin, mutta se osoittautui korvaamattomaksi myös tavoiteltaessa puhtaampia pakokaasupäästöjä. Vuonna 1980 DAF toi markkinoille ATi (Advanced Turbo Intercooling) -jäähdytystekniikan, jonka ruiskutustekniikkaan ja palokammion muotoon liittyvät edistysaskeleet toivat lisätehoja ja paransivat hyötysuhdetta entisestään.

Vuonna 2005 DAF julkisti PACCAR MX -moottorin, jota käytetään nyt kaikissa DAF:n raskaissa kuorma-autoissa ja yli 40 prosentissa Kenworth- ja Peterbilt-kuorma-autoista. Uusimman sukupolven MX-13- ja MX-11-moottorit tuottavat yhdessä älykkään voimansiirron ja tehokkaiden taka-akselien kanssa erinomaisen vääntötehon erittäin alhaisilla kierrosnopeuksilla, mikä parantaa polttoainetehokkuutta ja parantaa ajomukavuutta. Kun huomioidaan myös edistyneet ajoneuvo-ohjelmiston algoritmit, erinomainen aerodynamiikka ja uusi kompakti pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmä, DAF:n uudet innovaatiot tuottavat yhteensä 7 prosentin polttoainesäästön. Tämä on suurin polttoainesäästö yrityksen historiassa.

Uusi standardi ohjaamoille

Ensimmäisissä 40- ja 50-luvun vaihteen DAF-kuorma-autoissa oli tehtaalta lähtiessä vain alusta, kromisäleikön peittämä moottori ja tilapäinen puupenkki. DAF-alustat ajettiin paikalliselle koriverstaalle, missä niihin rakennettiin haluttu ohjaamo. Vuonna 1951 DAF esitteli oman ohjaamonsa, jonka kulmat oli pyöristetty ja etusäleikkö viistottu aerodynamiikan parantamiseksi. Ajomukavuutta lisäsi jousitettu istuin.

1960-luvulla DAF paransi kuljettajien oloja entisestään esittelemällä ensimmäisen kansainväliseen liikenteeseen suunnatun ohjaamon. DAF 2600:ssa oli kaksi sänkyä ja ikkunat joka suuntaan, mikä loi tilan tuntua ja takasi optimaalisen näkyvyyden tielle. Jarru- ja ohjaustehostin helpottivat kuljettajan vaativaa työtä. 2600-mallia pidetään nykyään yhtenä ensimmäisistä varta vasten kansainväliseen liikenteeseen suunnatuista kuorma-autoista. Vuonna 1969 DAF oli yksi ensimmäisistä valmistajista, joka esitteli moottorin huoltotöitä helpottavan ohjaamon kallistusmekanismin.

Vuonna 1988 esitellyn Space Cab -konseptin myötä DAF vankisti johtavaa asemaansa kuorma-autojen valmistajana, joka huomioi sekä käyttökustannukset että kuljettajan tarpeet. Space Cab asetti jälleen uudet standardit ohjaamon koolle ja mukavuudelle kansainvälisessä kuljetusliikenteessä. Yhdessä vuonna 1994 esitellyn vielä suuremman Super SpaceCabin kanssa DAF:n ohjaamot ovat edelleen yleinen vertailukohta mukavuuden ja tilavuuden suhteen.

DAF – PACCAR-yhtiö

Vuonna 1996 DAF:sta tuli PACCAR-yhtiö. Tämän jälkeen DAF on jatkanut asemansa vankistamista globaalina teknisenä edelläkävijänä, joka pyrkii ottamaan merkittäviä edistysaskeleita kuorma-autojen, moottorien ja tuotantotilojen suunnittelussa.

Erinomainen mallivalikoima

DAF toi markkinoille uudet LF-, CF- ja XF-sarjat vuosina 2001 ja 2002, palkitun XF105-mallin vuonna 2005 ja Euro 4 ja 5 -mallit vuonna 2006. Uusien, erittäin ympäristöystävällisten Euro 6 -mallien tuotanto alkoi vuonna 2013. Vuonna 2017 uusi CF-malli ja uusi XF-malli palkittiin kansainvälisellä Vuoden kuorma-auto 2018 -palkinnolla luokkansa johtavasta kuljetustehokkuudesta ja vaikuttavasta 7 prosentin parannuksesta polttoainetehokkuudessa. Samana vuonna uusi LF-malli sai Isossa-Britanniassa Commercial Fleet -lehden Vuoden kuorma-auto -tunnustuksen.

DAF:n sitoutuminen laatuun on tuonut yhtiölle viisi kansainvälistä Vuoden kuorma-auto -palkintoa. Seuraavat mallit ovat saaneet tämän alan arvostetuimman tunnustuksen:

• 1988 – DAF 95

• 1998 – DAF 95XF

• 2002 – DAF LF

• 2007 – XF105

• 2018 – CF ja XF

Teknologiaa tulevaisuuden turvaamiseksi

Vuonna 2015 DAF esitteli uudenlaista kuorma-autolaivuekonseptia. EcoTwin-järjestelmässä takana tulevat ajoneuvot seuraavat automaattisesti johtoautoa, mikä alentaa polttoaineen kulutusta, vähentää hiilidioksidipäästöjä ja parantaa liikenteen sujumista. EcoTwinin menestyksen ansiosta DAF valittiin ainoana yrityksenä osallistumaan Englannin kuorma-autolaivueiden kokeiluun vuonna 2017. DAF on mukana johtavissa eurooppalaisissa teknologiaprojekteissa, joissa tutkitaan vaihtoehtoisia sähkö- ja hybridiratkaisuja.

Globaalia osaamista

DAF on 2000-luvulla globaali toimija. Yhtiö valmistaa luokkansa johtavia kuorma-autoja Alankomaissa, Belgiassa, Isossa-Britanniassa ja Brasiliassa, ja 1 100 itsenäistä jälleenmyyjää myy DAF:n tuotteita viidellä mantereella.

DAF-kuorma-autojen tukipalveluista vastaavat alan johtavat palveluntuottajat PACCAR Parts ja PACCAR Financial. Kuorma-autojen omistajien tukena ovat myös Euroopan paras tiepalvelu International Truck Service (ITS) sekä DAF:n edistynyt kalustonhallintajärjestelmä DAF Connect.

”DAF tarjoaa laajan valikoiman erinomaisia kuorma-autoja, joiden vahvuuksia ovat alan alhaisimmat käyttökustannukset, suurin kuljetustehokkuus ja paras ajomukavuus”, DAF:n pääjohtaja Preston Feight sanoo. ”Yli 10 000 suunnittelussa, tuotannossa, myynnissä ja tukipalveluissa työskentelevää omistautunutta työntekijää varmistavat, että DAF:lla on hyvät edellytykset jatkaa kansainvälistä kasvuaan.”

DAF:n historia

  • 1928 Hub van Doorne Machinefabriek en Reparatie-inrichting perustetaan Eindhovenissa
  • 1933 Perävaunujen valmistus alkaa
  • 1949 Hyötyajoneuvojen valmistus alkaa
  • 1955 10 000. kuorma-auton alusta valmistetaan
  • 1957 DAF-moottoritehdas avataan1958 Akselituotanto alkaa
  • 1959 Ensimmäinen turboahdettu DAF-moottori esitellään
  • 1964 50 000. kuorma-auton alusta valmistetaan
  • 1965 Westerlon ohjaamo- ja akselitehdas avataan Belgiaan
  • 1972 DAF aloittaa kansainvälisen tiepalvelun – ensimmäisenä Euroopassa
  • 1973 DAF esittelee ensimmäisenä kuorma-autovalmistajana turbomoottorin ahtoilman jäähdytyksen
  • 1979 Perävaunujen tuotanto lakkautetaan
  • 1984 250 000. kuorma-auto valmistetaan
  • 1985 ATi (Advanced Turbo intercooling) -tekniikka otetaan käyttöön
  • 1987 95-sarja esitellään
  • 1987 DAF 95 saa kansainvälisen Vuoden kuorma-auto 1988 -palkinnon
  • 1993 DAF aloittaa toimintansa uudelleen DAF Trucks N.V. -nimellä
  • 1994 Ensimmäinen Super Space Cab -ohjaamo esitellään
  • 1996 DAF Trucksista tulee PACCAR-yhtiö
  • 1997 DAF 95XF -sarja esitellään
  • 1997 DAF 95XF saa kansainvälisen Vuoden kuorma-auto 1998 -palkinnon
  • 1999 500 000. kuorma-auto valmistetaan
  • 2001 CF-sarja esitellään
  • 2001 LF-sarja esitellään
  • 2002 XF-sarja esitellään
  • 2001 DAF LF saa kansainvälisen Vuoden kuorma-auto 2002 -palkinnon
  • 2005 XF105-sarja esitellään
  • 2006 LF- ja CF-sarjan Euro 4- ja 5 mallit esitellään
  • 2006 DAF LF -hybridijakeluauton prototyyppi esitellään
  • 2006 XF105 saa kansainvälisen Vuoden kuorma-auto 2007 -palkinnon
  • 2007 DAF:n moottorikehitys ja -tuotanto täyttää 50 vuotta
  • 2007 DAF Enhanced Environmentally friendly Vehicles (EEV) -ajoneuvot esitellään
  • 2008 DAF Engine Test Center avataan virallisesti
  • 2011 Brasiliaan avataan uusi kuorma-autotehdas
  • 2011 Westerlossa valmistetaan 2 000 000. DAF-akseli
  • 2012 LF-, CF- ja XF-sarjan Euro 6 -mallit esitellään
  • 2013 Taiwanissa valmistetaan 2 000. kuorma-auto
  • 2015 DAF Trucksilla Eindhovenissa valmistetaan 1 000 000. kuorma-auto
  • 2016 Ohjaamotuotanto Belgian Westerlossa täyttää 50 vuotta
  • 2017 Uusien LF-, CF- ja XF-sarjojen esittely
  • 2017 DAF valitaan Isossa-Britanniassa valtion kuorma-autolaivueiden kokeiluun
  • 2017 Uusien maalaustilojen viralliset avajaiset Westerlossa
  • 2017 CF ja XF saavat kansainvälisen Vuoden kuorma-auto 2018 -palkinnon
  • 2018 DAF 90 vuotta