Uutiset

Autot

Eastwood, Bronson, Crafter – Volkswagenin uusi supertähti

Ensi vuoden keväällä tapahtuu Suomessa hyötyajoneuvopuolella erittäin merkittävä lanseeraus, kun uusi Volkswagen Crafter saapuu maahan. Kyseessähän on Volkswagenin täysin oma projekti ilman sisartuotteita ja uutuustuotteeseen panostamisen voimakkuudesta kertoo Puolaan tätä tuotetta varten rakennettu valtava tuotantolaitos. Marraskuussa Ammattiautoilla oli mahdollisuus koeajaa uusi Crafter Espanjan Almerian upeissa, kymmenistä huippuelokuvista tutuissa olosuhteissa.

Automaailman uutuusmallien saapuessa esille herää usein kysymys onko kyseessä todellinen uutuus vai ulkoisiin pikkumuutoksiin perustuva huomionherättämiskeino. Uuden Crafterin kohdalla tästä ei tarvitse olla huolissaan, sillä Volkswagenilla on haluttu tehdä täysin omanlaisensa, selkeästi edeltäjistään poikkeava laadukas uutuustuote. Tässä onnistumisesta kertoo jo uudelle Crafterille myönnetty Vuoden Pakettiauto 2017 -palkinto ja koeajo Espanjassa vahvisti vaikutelmat oikeiksi.

Vetotavat, teholuokat ja vaihteistot joka makuun

Uusi Crafter saapuu markkinoille ryminällä ja muunneltavuuden kautta tarjolla on huikeat 69 eri versiota. Euro 6 -luokan vaatimukset täyttävät kaksilitraiset dieselmoottorit moottorit tulevat tarjolle neljässä teholuokassa 102 ja 177 hevosvoiman välillä. Tehokkuudesta huolimatta uudet moottorit ovat edeltäjiään polttoainetaloudellisempia sekä puhtaampia. Eri pituusversioita tulee tarjolle kolme, samoin korkeuksissa on kolme eri vaihtoehtoa ja umpimallien lisäksi tarjolle tulee myös lavamalleja ja doppeliversioita.

Vetotavoissa on tarjolla kaikille sopivin vaihtoehto ja erityisesti kantavuutta vaativille sopivatkin hyvin Carfterin takavetomallit, joissa kantavuutta on jopa 5,5 tonnia. Ensimmäisenä markkinoille saapuvat etuvetomallit, mutta taka- ja Haldex-nelivetomallit saadaan tuotantoon myös jo ensi vuoden puolenvälin tietämillä. Vaihteistoksi voi valita kuusiportaisen manuaalin tai edistyksellisen kahdeksanpykäläisen automaatin. Volkswagen onkin Crafterin lanseerauksessa halunnut varmistaa, että tarjolla on sopiva versio käytännössä kaikkiin luokan kuljetustehtäviin.

Uusi sisältä ja ulkoa

Ero edeltävään malliin sekä sisarmalleihin on tehty selväksi, sillä muotoilu eroaa huomattavasti edeltäjistään. Suurta yhtäläisyyttä onkin nähtävillä kuudennen sukupolven Transportereihin, mikä on Volkswagenin mukaan ollut selkeänä tavoitteena. Uusi Crafter on erittäin virtaviivainen ja dynaamisesti muotoiltu, mutta silti kaikesta paistaa läpi tämän luokan ajoneuvon päätarkoitus: kestävyys kovissa jokapäiväisissä työtehtävissä.

Sisätiloissa ohjaamon lisäksi myös tavaratila on mitoitettu uudestaan maksimikuljetuskapasiteetin saavuttamiseksi. Tässä on onnistuttu, sillä esimerkiksi pisimmässä mallissa saa kuljetettua yhdeksää rullakkoa ja keskipitkäänkin malliin saa mahtumaan kuusi eurolavaa. Etuvetomalleissa tilaa on parhaimmillaan 18,4 kuutiota ja kantavuutta jopa 4000 kiloa.

Ohjaamossa on keskitytty kuljettajan käytännön tehtävien helpottamiseen ja erityisesti säilytystilojen määrään on kiinnitetty runsaasti huomiota. Sisältä löytyvät omat loogiset paikkansa niin kannettaville tietokoneille kuin dokumenteille, kahvi- ja juomamukeille, taskulampulle, aurinkolaseille ja vaikkapa rullamitalle. Arvokkaimmat tavarat saa luonnollisesti katseilta piiloon lokeroihin tai hyllyille. Kaiken kaikkiaan on selvää, että ohjaamon suunnittelussa on loppukäyttäjän tarpeet otettu tarkoin huomioon.

Uudistus vakuuttaa koeajossa

Koeajoimme Espanjan etelärannikon maisemissa uuden Crafterin ja tarjolla olivat nyt etuvetoiset umpimallit eri moottori- ja vaihteistoversioina sekä doppelimallin avolava. Koeajotilanteissa ensituntuma on useimmiten hyvin tärkeä ja Crafterin osalla vaikutus on juuri oikean tyyppinen. Kuljettajalle tulee heti selväksi, että nyt ajetaan todellisella uutuudella, eikä naamioidulla päivitysversiolla. Crafterin ohjaamo antaa todella jämerän sekä ammattimaisen kuvan ja heti tulee selväksi, että tämä kone on tehty työntekoon eikä terveisten viemiseen.  Istuimet ovat sopivan jämäkät ja säätövaraa on jokaiseen makuun. Erityiskiitosta saa jalkatila, sillä Crafterissa myös yli 190 senttinen kuljettaja saa mukavana ajoasennon. Myös keskimatkustajan tila on kiitettävää tasoa ja myös aikuinen voi matkustaa siinä ilman suurempia ongelmia.

Positiivinen vaikutelma jatkuu liikkeelle lähdettäessä sillä väännön määrä ja mainio vaihteiston toimivuus tekevät liikkeelle lähdöstä todella miellyttävää ja meno on riittävän ripeää myös malliston pienimmillä moottoreilla. Koeajoautot olivat myös lastattuja kunnon kilomäärällä, eikä se menoa juuri haitannut. Ainoastaan malliston pienimmällä moottorilla joutui jyrkillä vuoristoteillä vaihdekeppiin turvautumaan hieman ahkerammin, mutta ylös tultiin muuten todella näppärästi. Automaatin kahdeksan pykälää toimivat moitteitta, eikä kaasulla leikkimiseen ole suurempaa tarvetta. Vuoristoteiden spiraaleissa myös ketterä kääntösäde osoitti tärkeytensä, mikä on oleellista luonnollisesti myös ahtaissa kaupunkiolosuhteissa.

Crafterin ohjaustuntuma on miellyttävän jämerä ja ainakin allekirjoittaneen ajotyyliin se soveltui mainiosti. Etupään McPherson- ja takapään parabolinen jousitus osoittavat toimintakykynsä sekä tyhjänä että täydellä määrällä kuormattuna. Volkswagenin kehittynyt jarruteknologia takasi puolestaan nopeat jarrutukset ja jarruvoima saatiinkin testiolosuhteissa käyttöön todella tehokkaasti auton kokoon nähden.

Kokonaisuus kunnossa

Pakettiautolla työskentelevä henkilö tekee usein pitkää päivää ja tällöin ajo-olosuhteiden tulee olla kunnossa kaikin puolin. Crafterissa työergonomia on huomioitu tarkoin ja myös äänimaailma on tämän kokoluokan autoon todella rauhallinen. Moottorin tai renkaiden äänet jäävät mukavasti taustalle ja keskustelu onnistuu ohjaamossa aivan normaalilla äänenvoimakkuudella. Näkyvyys on myös kunnossa ja kunnon peilit ja iso ikkuna-ala tuovat turvallisuutta. Kaiken kaikkiaan Crafterin jäljiltä on pitkän koeajopäivän jälkeenkin virkeä ja reipas olo, mikä kertoo ajoneuvon miellyttävyydestä ja sen aikaansaamasta sopivasta rentoudesta ajettaessa. Tämä onkin hyvin oleellista raskaissa työtehtävissä pidemmän päälle, sillä se lisää turvallisuutta ja näkyy varmasti myös kuljettajien yleisessä terveydentilassa.

Täydennystä turvallisuuspaketeilla

Volkswagenin tyyliin asiakkaalle on tarjolla myös hyvin runsas tarjonta lisävarusteita sekä mukavuus- ja turvallisuuspaketteja. Turvallisuuspaketteihin voidaan yhdistää useita eri turvallisuusjärjestelmiä ja tarjolla on henkilöautomaailmasta tuttuja ratkaisuja, kuten kaistavahti, adaptiivinen vakionopeudensäädin, pysäköintiavustin, tarvittaessa hätäjarrutuksen automaattisesti peruutettaessa suorittava Rear Traffic Alert sekä perävaunun pysäköintiä helpottava Trailer Assist. Koeajon yhteydessä oli mahdollista testata näitä avustavia järjestelmiä ja niiden logiikka sekä tärkeys korostuivat välittömästi. Erityisen mielenkiintoinen oli sivupeilien joystickilla hoidettava Trailer Assist -järjestelmä, joka  idean sisäistämisen jälkeen osoittautui todella toimivaksi menetelmäksi pysäköidä perävaunu ahtaisiinkin tiloihin. Järjestelmää kannattaa ainakin kokeilla, ennen kuin sen suomalaistyylisesti teilaa tarpeettomana omien loistavien peruutustaitojen vuoksi.

Markkinaosuudet muuttuvat

Uuden Crafterin saapuminen markkinoille antaa Volkswagenille varmasti runsaasti uutta potkua taistellussa maamme tavara-automarkkinoista. Uusi Crafter on tuotteena onnistunut ja täysin oman tuotteenaan sitä kohtaan syntyvä kiinnostus on varmasti suurta. Kuten aina, uuden mallin lopullinen menestys ratkeaa pitkälti hinnoittelun kautta. Maahantuojan edustajien mukaan tilanne näyttää lupaavalta ja Crafterin hinnat saadaan kilpailukykyisiksi maamme markkinoita silmällä pitäen. Lisäksi kilpailuasetelmaa parantavat Crafterin kattava vakiovarustelu, saatavilla olevat avustavat järjestelmät sekä Suomen talviolosuhteita varten rakennetut paketit. Odotammekin mielenkiinnolla hinnoittelun julkistamista ja markkinoiden reagointia alan merkittävään ja ehdottomasti koeajon arvoiseen uutuustuotteeseen.

Lue seuraavaksi