Uutiset

Autot

Elinkaaripalveluita Sorsan tapaan

Verhoomo Sorsa

Verhoomo Sorsa haluaa tarjota asiakkailleen käytännöllisiä ja työntekijöiden ajankäyttöä tehostavia tuotantoautoja. Ajoneuvovarustelun parissa pitkän päivätyön tehneen toimijan palveluvalikoima on kasvanut ajoneuvon vaihtamista nopeuttavalla konseptilla.

Tuotanto- ja huoltoautoissa käytettävät kalusteet ovat tunnetusti pitkäikäisiä, jolloin asiakasyritykset haluavat aiempaa useammin siirtää käytössä hyväksi havaitut kalusteet myös uuteen autoon. Ajoneuvovarustelun moniosaaja, Verhoomo Sorsa on jo muutaman vuoden ajan yhdessä kumppaneidensa kanssa viilannut autojen jälkihoidon ympärillä tapahtuvaa prosessia. Pilottiyrityksille tehdystä jälkihoidosta saadut kokemukset ovat olleet varsin myönteisiä, joten palvelua halutaan tarjota nyt aiempaa laajemmalle asiakaskunnalle.

”Tuotantoautojen jälkihoidolla voimme tarjota asiakkaillemme aiempaa kattavamman kokonaispalvelun”, avaa tuotepäällikkö Patrick Söderlund, jonka mukaan jälkihoitopalvelu toimii eräänlaisena porttina asiakkaan ja leasing-yhtiön välillä.

”Jälkihoidossa autosta poistetaan muun muassa kalusteet ja varusteet sekä kaikki yrityksen teippaukset. Samalla tarkastamme myös auton kunnon sekä ulkoisen ilmeen. Pienimuotoiset kolhut paikataan omissa tiloissa, isommissa korjauksissa nojaamme sopimuskumppanin osaamiseen”, valottaa Söderlund asiakkaalle helppoa palvelua.

Vaihtoautojen luonne muuttuu

Tuotantoautoja työssään käyttävät asiakasyritykset ovat monin paikoin siirtyneet omista ajoneuvoista leasing-kalustoon. Söderlundin mukaan taloudellisesti vahvana aikana asiakkaat päätyvät monesti uuteen leasing-autoon, joka varustetaan aina uusilla kalusteilla ja tarvikkeilla. Kohta vuosikymmenen ajan valoillaan ollut taantuma on vaikuttanut asiakkaiden käyttäytymiseen.

”Aiempaa useammin asiakkaat haluavat siirtää käytössä olevat kalusteet uuteen autoon, monesti ne palvelevat jopa kolmessa eri autossa. Kalusteilla on tunnetusti pitkä käyttöikä, jolloin niiden kierrättäminen autosta toiseen on perusteltua”, summaa Söderlund, jonka mukaan modulaaristen kalusteiden päivittäminen on varsin yleistä autoa vaihdettaessa. Välillä kalusteisiin tuodaan uusia laatikostoja, välillä hyllyjen määrää kasvatetaan uusilla moduuleilla. Hyllyjen kierrättämisellä on vaikutuksia myös vaihtoautoriveihin – vähän käytettyjä, kalusteilla varustettuja tuotantoautoja on tarjolla aiempaa vähemmän.

”Jälkihoitopalvelun juuret ovat oikeastaan kalusteiden kierrätyksessä, josta palvelua laajennettiin ulottumaan myös muihin autonvaihtoon liittyviin kokonaisuuksiin”, valottaa Söderlund.

Helppoutta asiakkaalle

Verhoomo Sorsan toimitusjohtajana viime kesänä aloittaneen Ilari Salosen mukaan nyt markkinoille tuotava jälkihoitopalvelu on osa asiakkaille tarjottavaa elinkaaripalvelua.

”Asiakkaat haluavat tehdä ajoneuvojen hankintaprosessin mahdollisimman helpoksi, jolloin he voivat keskittyä omaan ydinalueeseen. Ajoneuvojen varusteluhan on meidän ydinosaamista”, painottaa Salonen, jonka mukaan jälkihoitopalvelua ovat peräänkuuluttaneet varsinkin kooltaan suuret ja isoja laivastoja hallinnoivat asiakkaat.

Verhoomo Sorsa varustelee vuosittain kolmisentuhatta ajoneuvoa, joista vajaa kolmannes on tuotantoautoja. Salosen mukaan kooltaan suuri volyymi saadaan aikaan isojen, kokonaispalvelua toivovien asiakkaiden avulla. Asiakkaat vaativat nykyisin enemmän myös ajoneuvoilta, mikä näkyy muun muassa varustelussa.

”Valaistuksen ja kalusteiden ohella autot varustellaan aiempaa useammin invertterillä, joka antaa mahdollisuuden sähkötyökalujen käyttöön myös kenttäoloissa”, jatkaa Salonen, jonka mukaan reilun kolmenvuosikymmenen ajan ajoneuvovarustelun parissa toiminut Verhoomo Sorsa haluaa jatkossakin tarjota asiakkailleen yksilöllisiä ja työtä helpottavia ratkaisuja.

Ari Perttilä

Lue seuraavaksi