Uutiset

Autot

Erikoisalana pick-upit, nelivedot ja amerikkalaiset

Korjaamo on kasvanut pääasialliseksi yritysmuodoksi Petri Sivénille vuosien myötä. ”Alun perin korjaamo oli lähinnä omaa kalustoa varten”, kertoo Sivén, joka on toiminut aiemmin kuljetusyrittäjänä. Hänellä oli sora-autoja sekä hinausautoja pitkään, mutta ”tuli järkiinsä”, kuten hän itse asian ilmaisi, kolme vuotta sitten ja keskittyi korjaamoalaan. Korjaamon toisena osakkaana on jenkki-autoihin erikoistuneen autoliikkeen Leningrad Automobiles Oy:n Matti Jarva.

Kokemusta nelivedoista Sivénille on kertynyt myös offroad -suunnistuksen tiimoilta, jota mies on harrastanut jo vuosia. Jenkkien harrastusta hän laskee olevan takana jo 22 vuotta. Amerikkalaiset autot tulivat hänelle kuvioon oikeastaan vastakohdan kautta. ”Ensimmäinen autoni oli isältä saatu Lada. Sillä kuljin ensimmäisen vuoden kortin saatuani tuolloisessa työpaikassani VV-autolla. Vuoden aikana sain kerättyä sen verran rahaa, että sain hankittua ensimmäisen länsimaalaisen auton ja amerikkalaisia on siitä lähtien ollut käyttö- sekä harrasteautoina.”

”Amerikkalaisissa autoissa viehättää niiden vankka rakenne. Esimerkiksi jos japsi-pakuun lastaa täyden kantavuuskuorman, menee se aivan veteläksi. Amerikkalaisissa ei täysi kuorma tunnu oikeastaan vielä ollenkaan – hieman ehkä kiihtyvyydessä, mutta ei ajo-ominaisuuksissa. Nykyaikaisissa amerikkalaisissa ei polttoaineen kulutus ole mitenkään erityisen suuri ja esimerkiksi varaosat ovat varsin edullisia ja niiden saatavuus on erittäin hyvä. Mallistoissa on suurikokoisten pick-upien ohella myös vastaavaa kokoluokkaa kuin japsipick-upit, joissa on mielestäni selvästi paremmat eväät kiinteistönhuoltoautojen rakennuspohjiksi.”

Työvarustelu ominta alaa

Siven ei kuitenkaan ylenkatso japanilaisia, vaan on kokenut osaaja myös näiden kanssa – offroad -suunnistusauto hänellä on Toyota, joskin moottori on jotakin aivan muuta kuin alkuperäinen. Sivénillä käy myös runsaasti kiinteistönhuoltoautoja huolloissa. ”Ongelmana on nykyautoissa, että välitykset ovat liian pitkiä työkäyttöön. Meillä tehdään välitysten muutokset, joista meillä on kertynyt runsaasti kokemusta muun muassa harrastuksen kautta.”

Työkaluksi rakennetusta autosta Sivénillä on vankka näkemys, millainen sen tulee olla. ”Rakenteet pitää olla sellaisia, että työ todella onnistuu ja rakenteet kestää. Usein nähdään, että kiinteistönhuoltoautojen hydrauliikka on rakennettu letkutusten avulla. Se ei kuitenkaan ole pitkässä juoksussa järkevin tapa, vaan kaikissa mahdollisissa paikoissa kannattaa käyttää putkituksia, joissa on pienempi tehohäviö ja vaurioitumisriski pienempi.”

Omimmaksi alakseen Sivén mainitsee autojen työkaluominaisuuksien parantamisen ja sanoo tekevänsäkin niitä töitä kaikkein mieluiten. ”Varmaan pääkaupunkiseudulta löytyy halvempikin paikka teettää muutostöitä, mutta uskon hankkivani töitä erikoistuntemuksella ja varmasti luotettavien ratkaisujen antamisella, laatutyöllä.”

Korjaamolla on oikeudet asentaa ja huoltaa myös takuunalaiset Webasto-lämmittimet. ”Polttoainelämmitin on monesti halvempi tai saman hintainen kuin lohkolämmitin”, huomauttaa Siven. ”Tämä johtuu siitä, että lisälämmitin on usein helpompi asentaa kuin lohkolämmitin. Etuna on lisäksi, että sekä moottori että sisätila lämpiävät kunnolla, paikasta riippumatta ja jopa tarvittaessa ajon aikana.”

Varaosatiskillä

”Lopetettuani liikennöinnin minua kysyttiin moneen otteeseen varaosamyyjäksi useampaankin paikkaan”, muistelee Sivén. Lopulta lupauduin osa-aikaisesti työskentelemään amerikkalaisten osiin erikoistuneessa South West Trade Oy:ssä. Sillä on kolme toimipistettä, joista Hämeenlinnan piste on pääpaikka ja siellä toimii myös autopurkamo ja postimyynti. Uusia osia myyvät toimipisteet ovat Tampereen kupeessa Pirkkalassa sekä Vantaalla, jossa itse työskentelen. Selkeä etu korjaamotoiminnan kannalta on, että voin hakea varaosia myymälästä kellonajasta tai viikonpäivästä riippumatta.”

South West Trade myy edulliset varaosat amerikkalaisiin autoihin, keskittyen käyttöosiin – ei viritysosiin. Se tuo muun muassa ruosteettomia peltiosia purkuautoista Arizonasta. Muutoinkin purkuosia on kattavasti: moottoreita, vaihteistoja, periä ja niin edelleen. Uusissa osissa tarjonta kattaa sekä alkuperäis- että tarvikeosat. Saatavana ovat uudet tarvikepeltiosat myös tuoreempiin malleihin sekä tiettyihin vanhempiin.

Juha Kuusjärvi

Lue seuraavaksi