eViton toimitukset alkavat ensi vuoden jälkipuoliskolla - eSprinter ja Citan seuraavat

Mercedes-Benz Vans tarjoaa pian täyssähkövaihtoehdon kaikista valmistamistaan pakettiautomalleista. Ensimmäinen uusi tuote on keskikokoluokan eVito, jonka testaamisen pilottivaihe käynnistyy Hampurissa ja Stuttgartissa ensi vuonna. Toimitukset alkavat vuoden 2018 jälkipuoliskolla. Mallisto laajenee vuonna 2019 esiteltävällä eSprinterillä ja Citanin täyssähköisellä mallilla.

Uusi eVito on toinen Mercedes-Benzin sähkötoiminen pakettiautomalli vuonna 2010 esitellyn Vito E-Cellin jälkeen. Saksassa tulokkaan tilauskirjat on avattu ja hinnat alkavat siellä 39 990 eurosta (veroton hinta). Ensimmäisten tuhannen auton tilauksiin sisältyy ilmainen huoltopaketti Wallbox-tyyppisine pikalatauslaitteineen.

”Olemme vakuuttuneet siitä, että tarvitsemme täyssähköisen pakettiautomalliston erityisesti kaupunki- ja taajamakäyttöön”, Mercedes-Benz Vansin johtaja Volker Mornhinweg sanoo. ”Hyötyajoneuvojen sähköistäminen ei ole päämäärä sinänsä, vaan sen on oltava yhtä kannattavaa kuin perinteisten polttomoottoriautojen käyttö. Tätä varten olemme kehittäneet erityisen eDrive@VANs-strategian, joka tarjoaa kokonaisvaltaisen liikkumisratkaisun asiakkaillemme.”

Uusi eVito: sähköllä jopa 150 kilometriä, yli 1000 kilon hyötykuorma ja 6,6 kuution kuormatila

Mercedes-Benz eViton akkukapasiteetti on 41,4 kWh, joka takaa autolle noin 150 kilometrin toimintamatkan latauksella. Jopa epäedullisissa oloissa kuten alhaisissa lämpötiloissa ja täydellä kuormalla päästään 100 kilometrin toimintamatkaan. Akku ladataan täyteen noin kuudessa tunnissa. Tehoa on tarjolla 84 kW (114 hv) ja vääntöä 300 Nm. Keskikokoluokan eVito sopii erinomaisesti tavaratoimituksiin, huoltokuljetuksiin ja ammattikäyttöön kaupunkiympäristöissä. Normaali huippunopeus on 80 km/h, joka riittää hyvin urbaanissa ympäristössä ja pidentää auton toimintamatkaa. Tarvittaessa käyttäjä voi valita myös 120 km/h huippunopeuden.

Uuden eViton kokonaispituus on joko 5140 milliä tai 5370 milliä. Autoon voi lastata jopa 1073 kilon hyötykuorman, ja tavaratilan suurin tilavuus on 6,6 kuutiometriä. Akku on sijoitettu lattian alle, joten koko kuormatila jää vapaaksi kuljetuskäyttöön. Suurin sallittu kokonaispaino on 3200 kiloa.