Uutiset

Autot

Ferqui Sunrise – kustannustehokkuutta seutuliikenteeseen

Ferqui Sunrise

Suomessa on jo vuosien ajan eletty rakennemuutosta, jossa maaseutu autioituu asukkaiden siirtyessä kasvukeskuksiin. Kohoavien kustannusten parissa kamppailevassa linja-autoliikenteessä pidetään kuitenkin kiinni 12-metrisistä linja-autoista, joiden täyttöaste jää alhaiseksi. Kooltaan pienemmillä autoilla olisi mahdollisuus saavuttaa kooltaan maltillisemmat kustannukset.

Suomalaisessa linja-autoliikenteessä on monin paikoin pitäydytty vanhoillisissa perinteissä niin toimintatapojen kuin käytettävän kalustonkin suhteen. Yhtenä esimerkkinä voidaan pitää ELY-keskusten kilpailuttamaa seutuliikennettä, jossa hyödynnetään monesti täysikokoista linja-autokalustoa, vaikka matkustajamäärissä onkin tapahtunut selvä pudotus.

VBI Vehico Oy maahantuo ja myy

Eurooppalaisten bussivalmistajien valikoimiin kuuluu laajalti midikokoisia ajoneuvoja, joilla harventunutta seutuliikennettä olisi mahdollista harjoittaa nykyistä kustannustehokkaammin. Yksi kooltaan pienten ja kompaktien bussien valmistajista on espanjalainen Ferqui, jolla on vuosien kokemus 16-40 -paikkaisten bussien valmistamisesta. Aiemmin lähinnä sopimusvalmistuksen parissa toiminut espanjalaistehdas on aloittanut markkinoinnin ja myynnin nyt oman organisaation kautta useissa Euroopan maissa. Suomessa Ferqui-bussit löytyvät VBI Vehico Oy:n tuotevalikoimasta.

Iveco Daily -alustalle rakennettu Ferqui Sunrise on espanjalaisvalmistajan tarjoama vaihtoehto koululaiskuljetuksiin, seutuliikenteeseen ja osin tilausajoonkin. Pituudeltaan 8,5-metrinen ajokki tarjoaa istuin- ja ovijärjestyksestä riippuen 22-32 matkustajapaikkaa. Maahantuojan esittelykäytössä ollut koeajokki tarjoaa kaksi ovea ja 26+1+1-paikkajärjestyksen.

Pitkät perinteet linja-autovalmistuksen saralle jättänyt Ferqui hyödyntää ajoneuvoissaan joko autovalmistajan peltikoria tai täysin omissa tiloissa rakennettavaa korirakennetta. Autovalmistajan koria käytetään lähinnä 19-22 -paikkaisissa vaihtoehdoissa, jotka toteutetaan lähtökohtaisesti Mercedes-Benz Sprinterin tai Volkswagen Crafterin ympärille.

Istuinpaikkaluvun kasvaessa vaaditaan ajoneuvolta enemmän leveyttä, mikä edellyttää omaa, leveydeltään suurempaa korirakennetta.

Leveydeltään 2,4-metrinen Sunrise antaa mahdollisuuden neljän rinnakkaisen turisti-istuimen asentamiseen. Esittelyautossa hyödynnetty istuinjärjestys on verrattain hyvä niin mukavuuden kuin tehokkuudenkin suhteen, sillä myös isokokoinen matkustaja viihtyy penkillä pidemmän taipaleen ajan. Säätömahdollisuuksia kiinteästi lattiaan asennetut plyysiverhoillut istuimet tarjoavat ainoastaan selkänojan kaltevuudensäädön muodossa. Lattiatasoa on nostettu matkustajien istuimien alla keskikäytävää korkeammalle, mikä tuo omat haasteensa lattian puhtaanapidolle.

Maahantuojan mukaan Pohjoismaihin myytävät autot varustetaan lähtökohtaisesti vahvemmalla polystyreenieristyksellä ja tehokkaammalla lämmitysjärjestelmällä. Koeajokin varustukseen kuului muun muassa teholtaan 12 kilowatin lisälämmitin, joka huolehtii omalta osaltaan matkustamon lämmityksestä seinille asennettujen pattereiden turvin. Lisäksi kummallakin ovella on sähkötoiminen puhallin. Matkustamon lämpötilan hallinnan kannalta tärkeä seikka on vakiovarustukseen kuuluvat kaksinkertaiset lämpölasit.

Kesäaikaan matkustamossa vaaditaan sen sijaan viilennystä, joka hoidetaan kattokanavapuhaltimien avulla. Avonaisen hattuhyllyn alta löytyvät myös istuinrivikohtaiset lukuvalot pimeään aikaan tehtäviä matkoja silmällä pitäen.

Koululaiskuljetuksissa tai linjaliikenteessä tavaratilan määrällä ei ole juurikaan merkitystä, mutta tilausajossa tavaratilasta saattaa helposti tulla kriittinen tekijä. Ferqui Sunrisen takatavaratilan määrä riippuu istuinjärjestyksestä ja koeajokissa sen määrää voidaan pitää niukkana. Pientä apua matkatavaroiden kuljettamiseen saadaan kummaltakin puolen autoa löytyvistä helmakoteloista, joista yksi on varattu lisälämmitintä varten. Valmistaja kertoo turistiversion tavaratilan kokonaiskooksi kolme kuutiota.

Kuljettajan työpiste on kaikin puolin selkeä kojelaudan ollessa suoraa lainaa Iveco Dailystä. Kaikki matkustamon lämmityksen, jäähdytyksen ja valaistuksen kytkimet yhdessä ovikytkimien kanssa on keskitetty kuljettajan vasemmalle puolen yhteen konsoliin. Pieni ja merkityksetön, joskin silmään pistävä seikka on käytettyjen kytkinten erilaisuus. Ohjaamotilassa hyödynnettiin nyt kahta erilaista kytkintyyppiä.

Ajoasennon löytyminen onnistuu hyvin helposti, joten kiivetkää kyytiin – nyt mennään.

Ivecon kolmilitrainen, muuttuvageometrista turboahdintekniikkaa hyödyntävä nelisylinterinen common rail -moottori vastaa kaasupolkimen painamiseen ripeästi. Tyhjällä autolla ajetun tutustumiskierroksen perusteella luvassa on pirteää matkantekoa myös kuormattuna. Kuusiportaisen manuaalivaihteiston toimivuus osoittautui myös erittäin hyväksi. Manuaalivaihteiston sijaan lisävarustelistalta on valittavissa myös automatisoitu Agile-vaihteisto samoin kuusiportaisena vaihtoehtona. Etupään jousitus on hoidettu erillisjousilla, takapäässä menoa vaimennetaan ilmajousin ja kallistuksenvaimentimen kera.

Kompakti 26+1+1 -paikkainen ja 8,5-metrinen Ferqui Sunrise istuu kuljettajan käteen hyvin vaivattomasti ajotuntuman ollessa kuitenkin varsin eleetön. Pitkä akseliväli yhdessä Ivecon tikapuurungon kanssa tekee espanjalaisajokista hyvän ajettavan. Moottorista ja renkaista kantautuva melu on onnistuttu eristämään auton ulkopuolelle varsin tehokkaasti, joskin maantienopeuksissa etuoven luota kantautuu ainakin kuljettajan korvaan tuulesta johtuvia suhinoita. Maahantuojan mukaan suhinat saadaan poistettua ovea säätämällä.

Ferqui Sunrise on monikäyttöinen ja kustannustehokas vaihtoehto sekalaiseen liikenteeseen. Koululaisten ja maaseutukylien asukkaiden kuljettamiseen ajokki on omimmillaan, joskin turisti-istuimilla varustetulla vaihtoehdolla voi huoleti lähteä myös päivän mittaisille tilausajomatkoillekin. Viikonloppumatkojen osalta käytettävissä olevan tavaratilan määrä asettaa omat rajoitteensa ainakin koeajokin istuinjärjestyksellä.

Matkustajakadosta kärsivään seutuliikenteeseen Sunrise tuo kuluiltaan edullisen vaihtoehdon, sillä kooltaan pienen ajokin polttoaineenkulutus on varmasti 12-metristä ajokkia matillisempi. Samalla tavoin myös huolto- ja korjauskustannukset ovat varmasti totuttua edullisemmat.

 Ari Perttilä

Lue seuraavaksi