Ford F250 Super Duty Crew Cab XLT – tosimiesten työkalu

Tuusulassa Moukarinkujalla toimiva Autoareena Oy on maahantuonut jenkkiautoja muutaman vuoden, aluksi lähinnä erikois- ja urheiluautoja, mutta nyt myös järeitä amerikkalaisia pick-upeja. Tällä kertaa saimme Autoareenasta koeajoomme oikean ”äijä”-maasturin eli uudistuneen Ford F250 Super Dutyn.

Fordin suosioon kapealla järeiden pick-upien segmentillä on useita syitä. Tälle vuodelle Ford F250 Super Duty on saanut kunnon päivityksen. Autoa saa nyt kolmea eri korimallia: päiväohjaamo, jatko-ohjaamo ja miehistöohjaamo sekä neljää varustelutasoa: XL, XLT, Lariat ja Ranch. Myös voimansiirron ja varustelun osalta vaihtoehtoja on riittävästi valittavina. Koeajoautomme oli miehistöohjaamolla ja FX4-offroad-paketilla oleva XLT-versio.

Ford F-250 Super Dutyn kuljetuskyky ja perävaunun vetokyky ovat omaa luokkaansa ja täyttävät usean käyttäjän tarpeet. Ehkä tärkein ja isoin parannus F250:ssä on uusi entistä vahvempi, hiljaisempi ja taloudellisempi V8-turbodiesel, joka on myös aikaisempaa mukavampi ajaa ja käsitellä. Myös ohjaamon sisustus on uusittu entistä laadukkaammilla materiaaleilla.

Ulkoapäin Ford on muuttunut edeltäjäänsä massiivisemmaksi ja etulokasuojien tuuletusaukot sekä ajovalot korostavat vielä lisää ulkopuolen muutoksia. Kromia ei ole säästelty maskissa eikä puskureissa. Vakiona autossa on 17” alumiinivanteet LT 245/75R E -renkailla. Koeajoautoon oli vaihdettu kuitenkin hieman näyttävämmät 20” alumiinivanteet LT 275/65 R20 -renkailla.

 

Sisustuksessa ajateltu mukavuutta ja käyttöä

”Työ voi olla joskus kovaa, mutta elämän tien päällä ei silti tarvitse olla”, toteaa amerikkalainen. Uudistuneessa Ford Super Duty:ssa älykäs suunnittelu ja high-tech-ominaisuudet nostavat ajomukavuuden uudelle tasolle. Ford F250:n muotoillut istuimet saa sekä nahka- että kangasverhoiltuina, koeajoautossa oli nahkaverhoillut. Takapenkit on varustettu kääntyvällä selkänojalla, jolloin taakse saa tarvittaessa lämmintä kuljetustilaa. Keskipenkissä on kyynärnoja, josta avautuu pieni pöytä sekä mukitelineet. Ohjaamon ikkunat ovat tummennetut ja tuulilasinpyyhkijät varustettu sadetunnistimella.

Fordin ovissa on keskuslukitus kauko-ohjaimella, ikkunat ovat sähkötoimiset, yhdellä kosketuksella toimivat, samoin kuin teleskooppivarsilla olevat lämmitettävät ja laajakulmaosalla varustetut peilit, joissa on ulosvetomahdollisuus leveää perävaunua vedettäessä.

Kuljettajan istuimessa on kuusi erilaista sähkötoimista säätöä sekä ristiselänsäätö vakiona. Myös ohjauspyörän kallistuksen- ja korkeudensäätö on vakiona kaikissa Super Duty -malleissa, joten hyvä ajoasento on helppo löytää erikokoisille kuljettajille. Vakionopeudensäätimen kytkin on myös ohjauspyörässä.

Säilytystiloja Super Dutyssä on runsaasti ja suuri osa niistä on lukittavia. Säilytyslokeroita on muun muassa edessä keskikonsolissa, etu- ja takaovissa sekä kattokonsolissa. Lisäksi etu- että takaistuimien alla on myös monipuolista säilytystilaa hieman ohjaamosta ja istuimista riippuen. Istuimien alla olevissa säilytystiloissa kaikki arvokkaat tavarat, kuten tietokoneet ja työkalut ovat hyvässä tallessa. Myös suuri ja tilava keskikonsoli etupenkkien välissä tarjoaa lukittavaa säilytystilaa sekä 12 voltin virtapistokkeen ja juomapullotelineet.

Lisävarusteena Super Dutyyn saa erillisen nopeatehoisen sisätilalämmittimen, joka nostaa ohjaamon lämpötilan halutulle tasolle nopeasti. Se nostaa ohjaamon lämpötilaa, kunnes moottorin käyntilämpötila on noussut riittävän korkealle antaakseen tarpeeksi lämpöä ohjaamoon. Kesähelteillä Fordin ohjaamon saa sopivan viileäksi tehokkaalla ilmastoinnilla.

Super Duty tarjoaa myös nykypäivän helppokäyttöistä puheohjattua teknologiaa. Ford SYNC -äänikomento-ohjauksella voi ohjata esimerkiksi Bluetooth-matkapuhelinta ja cd/radioyhdistelmää MP3-liitännällä. Uuden AppLink-ominaisuuden avulla voi käyttää ääniohjauksella myös erilaisia mobiilisovelluksia tiettyjen älypuhelinmerkkien kanssa.

Ford F250:n mittariston ajotietokone ja lcd-näyttö kertoo kuljettajalle tietoa jopa enemmän kuin voisi odottaa. Tietoa löytyy muun muassa polttoainetaloudesta, perävaunun vedosta ja offroad-toiminnoista sekä paljon muuta tietoa ajoneuvosta. Tietoa voi etsiä suoraan näytöltä tai ohjauspyörän kytkimillä, jolloin voi pitää katseen tiessä. Näyttö on vakiona Lariat ja King Ranch -malleissa ja saatavilla lisävarusteena XLT-malliin.

 

Uusi Power Stroke V8 -moottori

Fordin uusi kevyt 6,7-litrainen Power Stroke V8 -turbodieselmoottori on suunniteltu tuottamaan tehoa ja vääntöä hiljaisesti ja taloudellisesti. Melkoinen 1085 Nm 1600 r/min vääntö ja 400 hv (294 kW) 2800 r/min teho ei jätä kylmäksi ketään, sillä näillä lukemilla isokokoinen auto liikkuu tosi

liukkaasti. Moottorin teho on kasvanut 20 prosenttia edelliseen versioon verrattuna. Uudella turbon kaksipuoleisella pakokaasupuolen siipipyörällä saadaan maksimiteho nopeasti ilman viiveitä. Turboahdin on sijoitettu sylinterikansien väliin lohkon päälle, millä on saatu entisestään pienennettyä turbon viivettä. Moottorin toinen ominaisuus on Fordin common rail -järjestelmän kova - lähes 2 000 baarin ruiskutuspaine sekä optimoitu ruiskutusaika, jotka mahdollistavat moottorille yhden luokkansa suurimmista tehoista ilman värinöitä ja kovaa käyntiääntä. Kaiken lisäksi moottori on taloudellinen ja siinä voidaan käyttää jopa 20 prosenttia biodieseliä (B20).

Fordin Power Stroke V8 -turbodieselin pakokaasupäästöt alittavat viimeisimmät päästönormit alalla koetellun teknologian ja Fordin innovaatioiden ansiosta. Muun muassa typen oksidien (NOx) määrä on pudonnut yli 80 % verrattuna edelliseen versioon. Moottori on varustettu myös DPF-partikkelisuodattimella ja moottorin ohjausjärjestelmä on ohjelmoitu siten, että se ruiskuttaa ylimääräistä polttoainetta tietyin aikavälein polttaakseen kertyneen noen pois partikkelisuodattimesta. Tietyissä käyttöolosuhteissa, kuten moottorin käydessä pitkiä aikoja joutokäynnillä tai kuormitettaessa moottoria kevyesti, se ei tuota tarpeeksi lämpöä, jotta automaattinen suodattimen puhdistaminen olisi mahdollista, niin siksi Super Duty XL ja XLT -malleihin on saatavilla manuaalinen puhdistusjärjestelmä. Kun merkkivalo kojetaulussa syttyy ja osoittaa tarvetta manuaaliseen suodattimen puhdistamiseen, se voidaan tehdä napin painalluksella. Moottori nostaa pakokaasujen lämpötilan pisteeseen, jossa noki poltetaan pois ja kun noen polttaminen on tapahtunut, pakokaasujen lämpötila palautuu normaalille tasolle.

 

Ford TorqShift -automaattivaihteisto

Ford TorqShift-automaattivaihteisto on 6-portainen ja entistä vahvempi. Vaihteisto kestää paremmin kovempaa vääntöä matalammilla kierroksilla, koska momentinmuunnin lukittuu alemmilla kierroksilla. Toisaalta vaihteisto kestää myös kovilla kierroksilla ajamista ääriolosuhteissa, sillä se on varustettu öljynjäähdyttimellä. TorqShift-automaattivaihteiston SelectShift-toiminto käsittää kaksi kuljettajan valittavissa olevaa vaihtamistilaa – automaatti ja manuaali. Automaattitilassa voi kytkeä ylivaihteen pois käytöstä ajettaessa hankalissa olosuhteissa tai raskaan kuorman kanssa. Sensijaan manuaaliasennossa vaihtaminen on täysin omassa hallinnassa. Ford F250:een saa tilaamalla myös erilaisia perävälityksiä ajotehtävästä riippuen.

Aina ajo-olosuhteet eivät ole täydelliset ja joskus hyväkin tie päätty mutakuoppaan. Silloin Fordin sähköinen tasauspyörästönlukitus tarjoaa paremman etenemisen tällaisessa maastossa. Sekä 4x2 että 4x4 malleissa saadaan tasauspyörästön lukituksella molemmat takapyörät vetämään samanaikaisesti. Nelivetomalleissa on lisäksi edessä napalukot.

Jotta Ford F250 olisi täydellinen työkalu, saa siihen lisävarusteena ajovoimanulosoton. Koska voimanulosotto on integroitu valmiiksi vaihteistoon, sen käyttöönotto käy alan asennusliikkeessä nopeasti ja helposti. Voimanulosotto on otettu kampiakselilta vaihteiston kautta, joten se on käytettävissä sekä auton ollessa paikallaan että ajon aikana. Tämä mahdollistaa useiden erilaisten työvälineiden käytön sekä yksin että samanaikaisesti.

 

Vahva runko – suuri hyötykuorma ja vetokyky

Super Dutyn rungon poikittaispalkit on osittain niitattu ja osittain hitsattu, tällä on saatu optimoitua rungon kestävyys. Runkopalkit ovat 6,7 mm vahvuista C-palkkia. Yksillä takapyörillä olevassa Super Dutyssa on vakiona ajovakaudenhallinta- ja luistonestojärjestelmä helpottamassa ja turvaamassa ajamista äkkinäisissä ja odottamattomissa tilanteissa.
Fordin jousitus on edessä hoidettu erillisjousituksella ja takana lehtijousilla sekä vakaajilla ja kallistuksenvaimentimilla.

Fordin Power Stroke 6,7 l V8 turbodiesel -moottorin ja 6-portaisen TorqShift-vaihteiston yhteydessä on käytettävissä myös pakokaasujarru, joka tuo turvallisuutta ajamiseen erityisesti kuorman tai raskaan perävaunun kanssa ja säästää varsinaisia käyttöjarruja sekä vaihteistoa. Ajettaessa esimerkiksi perävaunun kanssa alamäkeen hinaus/veto-toiminto kytkettynä, riittää kevyt painallus jarrupolkimelle hidastamaan nopeuden haluttuun. Ääritilanteessa pakokaasujarrun avulla voi laskeutua turvallisesti jopa 8 prosentin mäkeä alas yhdeksän tonnin perävaunu (USA) perässä. Ford F250 Super Dutyn hyötykuorma ja vetopaino ovat omaa luokkaansa. Auton kantavuus on 936 kg (3225 kg USA) ja vetopaino 3 600 kg (7 938 kg ja puoliperävaunu 11 113 kg USA) .

Super Duty ja SRW-ohjaamolla olevissa malleissa on vakiona sähköinen Command-perävaunun vetojärjestelmä, joka auttaa hallitsemaan perävaunun liikkeitä ennalta odottamattomissa

tilanteissa. Järjestelmä säätää pyöräjarruja ja moottorin tehoa siten, että perävaunu pysyy vetoauton takana mahdollisimman suorassa esimerkiksi kovassa tuulessa, liukkaalla, väistötilanteessa tai äkkijarrutuksessa.

Kun pitää lähteä liikkeelle keskeltä mäkeä ison kuorman kanssa, Ford F250:n mäkilähtöavustin mahdollistaa sujuvan liikkeellelähdön eli jalan siirtämisen jarrulta kaasulle ilman, että auto lähtee taaksepäin. Vastaavasti, kun laskeudutaan mäkeä alas niin laskeutumisavustin pitää nopeuden halutun suuruisena. Avustin aktivoidaan painamalla ensin avustinnappia ja sen jälkeen jarrupoljinta, jolla saadaan asetettua sopiva laskeutumisnopeus. Tämä ominaisuus on saatavissa FX4 Offroad -lisävarustepaketin yhteydessä yksillä takapyörillä oleviin malleihin.

 

Turvallisuus

Ford F250 Super Dutyn turvallisuuteen on kiinnitetty paljon huomiota. Autossa on edessä ja takana tuuletetut ABS-levyjarrut sähköisellä jarruvoimanjaolla, ajonvakautusjärjestelmä luistonestolla, rengaspaineiden seurantajärjestelmä sekä törmäysturvajärjestelmä. Turvatyynyt ovat edessä ja takana samoin kuin monisäätöiset pääntuet ja esikiristimillä olevat kolmipisteturvavyöt. Muuta turvallisuusvarustetta Super Dutyssa on lastenturvaistuimen kiinnityspisteet, lapsilukot takaovissa, varashälytin, käynnistyksenestolaite, peruutuskamera, -tutka ja -hälytin.

Reilunkokoinen lava

Ford F250:n lava on kooltaan 208 cm pitkä ja 176 cm leveä (lokasuojien välissä 129 cm) ja hyötykuorma on 936 kg. Lavan takalaita on varustettu integroidulla astinlaudalla ja tukitangolla, jotta lavalle nouseminen on helppoa ja onnistuu isommaltakin kaverilta, sillä askelman kantavuus on 160 kg. Lavan päälle on saatavana taittuva ja irrotettava umpikansi tai auton väriin ja muotoon tehty kiinteä kate. Perävaunun vetoa varten Fordissa oli irroitettava vetokoukku.

 

Ford F250 Super Duty Crew Cab XLT:n koeajo oli mieleenpainuva kokemus. Autossa on luonnetta, voimaa ja tilaa sekä ihmisille että tavaroille, lähes täydellinen varustetaso ja tietenkin näyttävä, katseita keräävä ulkonäkö. Ford F250 Super Duty on monille yrittäjille ja miksei muillekin monipuolinen ajokki sekä työhön että vapaa-aikaan. Kuorma-autoksi rekisteröitynä se on myös alv-vähennyskelpoinen.

 

www.autoareena.com

 

Ford F-250 XLT

Tekniset tiedot:

Moottori 6,7-litrainen, Power Stroke B20 V8

common-rail -turbodiesel

Teho 400 hv (294 kW) 2800 r/min

Vääntö 1085 Nm 1600 r/min

Vaihteisto 6+1-portainen automaatti

Henkilöluku 5

Kokonaismassa 4536 kg

Omamassa 3600 kg

Kantavuus 936 kg

Pituus/leveys/korkeus 627/203/203 cm

Akseliväli 397 cm

Maavara 22 cm

Kohtaamiskulma 18,7°

Jättökulma 16,7°

Lavan mitat pituus/leveys 208/176 cm

Leveys lokasuojien välissä 129 cm

Suurin perävaunupaino 3600 kg

 

Miika Nyrö