Uutiset

Autot

Ford suunnittelee tuovansa täysin autonomisen ajoneuvon vuonna 2021

  •  
  • Ford aikoo vuonna 2021 esitellä suurissa määrissä tuotettavan, täysin autonomisen ajoneuvon kimppakyytipalveluita varten
  • Ford sijoittaa tai tekee yhteistyötä neljän startupin kanssa autonomisen ajoneuvon kehityksessä

Ford on kertonut aikovansa tuoda suurissa määrissä tuotettavan, täysin autonomisen SAE-luokituksen ajoneuvon kaupalliseen toimintaan vuonna 2021. Ajoneuvoon mahtuu neljä matkustajaa, ja se tulee kimppakyyti- ja kyydintilauskäyttöön.

Ford sijoittaa tai tekee yhteistyötä neljän startupin kanssa tehostaakseen autonomisen ajoneuvon kehitystään. Yhtiö laajentaa myös Palo Alton tutkimuslaitostaan.

”Auton automatisaatio tulee määrittämään seuraavan vuosikymmenen, ja meidän mielestämme autonomisilla ajoneuvoilla tulee olemaan yhtä merkittävä vaikutus yhteiskuntaan kuin Fordin liikkuvalla kokoonpanolinjalla sata vuotta sitten,” sanoi Mark Fields, Fordin toimitusjohtaja. ”Olemme omistautuneet tuomaan autoteille autonomisen ajoneuvon, joka voi parantaa turvallisuutta ja ratkaista sosiaalisia ja ympäristöllisiä haasteita miljoonien ihmisten, ei vain luksusautojen asiakkaiden puolesta.”

Vuoden 2021 autonomiset ajoneuvot ovat osa Ford Smart Mobility -hanketta, joka on yhtiön suunnitelma olla johtaja autonomisissa autoissa, yhdistettävyydessä, liikkuvuudessa, asiakaskokemuksessa sekä datassa ja analytiikassa.

Autonomisten ajoneuvojen johtoasemaa kohti

Fordin ensimmäinen täysin autonominen ajoneuvo perustuu Fordin jo yli vuosikymmenen kestäneeseen autonomisen ajoneuvon tutkimukseen ja kehitykseen. Siitä tulee Fordin ensimmäinen SAE-luokituksen ajoneuvo neljälle matkustajalle ilman ohjauspyörää tai kaasu- ja jarrupolkimia. Se suunnitellaan erityisesti kaupallisia kimppakyyti- ja kyydintilauspalveluita varten, ja se tulee saataville suurissa tuotantomäärissä.

”Ford on kehittänyt ja testannut autonomisia ajonevoja yli kymmenen vuotta,” sanoi Raj Nair (Ford executive vice president and chief technical officer, Global Product Development). ”Meillä on strateginen etu johtuen kyvystämme yhdistää ohjelmisto- ja anturiteknologia hienostuneeseen insinööritaitoon, jota tarvitaan laadukkaiden ajoneuvojen valmistukseen. Tätä vaatii autonomisten ajoneuvojen mahdollistaminen miljoonille ihmisille ympäri maailman.”

Ford kolminkertaistaa autonomisten ajoneuvojen testijoukkonsa kymmenestä Fusion Hybrid
-sedanista kolmeenkymmeneen, mikä tekee siitä suurimman testijoukon millään autovalmistajalla. Suunnitelmissa on kolminkertaistaa määrää edelleen seuraavana vuonna.

Ford oli ensimmäinen autonvalmistaja, joka aloitti ajoneuvojensa testauksen Michiganin yliopiston simuloidussa kaupunkiympäristössä, esitteli autonomisen ajoneuvon toimintaa lumessa ja testasi autonomisia tutkimusajoneuvojaan yöllä täydessä pimeydessä LiDAR-teknologian kehityksessä.

Ford on kertonut neljästä tärkeästä sijoituksesta ja yhteistyöstä. Ne laajentavat Fordin vahvaa tutkimusta, joka kattaa edistyneet algoritmit, 3D-kartoituksen sekä LiDAR-, tutka- ja kamera-anturit. Uusia sijoituskohteita ja yhteistyökumppaneita ovat Velodyne, SAIPS, Nirenberg Neuroscience LLC ja Civil Maps.

Lisäksi Ford laajentaa Piilaakson toimintaansa. Tällä hetkellä Palo Alton tutkimuskeskus työllistää yli 130 tutkijaa, insinööriä ja tutkijaa. Se on kasvanut nopeasti yhdeksi alueen suurimmista autoalan tutkimuskeskuksista. Laajennettu laitos avautuu vuoden 2017 puolivälissä.

Lue seuraavaksi