Ford Transit Carsport automaattivaihteistolla Autokeskuksen esittelyssä

Tapani Palo

Transit on monen mielestä Fordin hyötyajoneuvomalliston suurin sekä komein ja siinä suuri kuormankuljetuskapasiteetti yhdistyy onnistuneesti tehokkaisiin moottoreihin. Moni autoilija etenkin taksipuolella onkin odottanut vesi kielellä automaattiversion saapumista markkinoille ja nyt saapunut A6-automaatti on vastannut odotuksiin mainiosti. Fordin luottamus suomalaisiin korinvalmistajiin on korkeaa tasoa, mistä osoituksena Carsport toi jo toukokuussa näytille oman, upean invataksi-Transitin automaattiversiona.

Fordin mallistouudistus on täydentymässä entisestään ja nyt automaattiversiot on saatu myös suurimpaan ajoneuvoluokkaan. Customin automaattiversion suosion jälkeen olikin selvää, että myös Transit löytää automaattisena oman asiakaskuntansa. Autokeskuksen yritysmyyntipäällikkö Mauri Särkinen kertookin automaatti- Transitin tehneen hyvin kauppansa ja ensimmäiset toimitukset tehtiin jo toukokuun aikana. ”Automaattiversiot ovat erittäin suosittuja pääkaupunkiseudulla, mutta myös muualla Suomessa ammattiautoilijat osaavat arvostaa niiden miellyttävyyttä. Vanha sanonta, jonka mukaan kerran automaatin valinnut ei enää manuaaliin palaa, pitää paikkansa varsinkin taksiautoilijoiden parissa”, Särkinen kertoo.

Carsport jälleen edelläkävijänä

Ylöjärveläinen Carsport on yli 50 vuoden historiansa aika luonut luottamukselliset suhteet autonvalmistajiin, mikä näkyy yhteistyön toimivuudessa ja nopeana tiedonkulkuna. Tästä toimii osoituksena Transitin automaattiversion todella nopea muutostyö henkilökuljetuskäyttöön. Autokeskuksen esittelyautona toimiva Transitin invaversio vastaa laadultaan ja muunneltavuudeltaan Fordin, Carsportin sekä Autokeskuksen korkeita kriteerejä ja se soveltuu erinomaisesti kovaan työkäyttöön Suomen teillä.

Transitista on moneksi

Nykyaikana taksin tulee soveltua niin koululaiskuljetuksiin, esteettömiin ajoihin, tilausajoihin kuin perinteiseen tolppa-ajoon, joten nopeasti tapahtuva muunneltavuus on ensiarvoisen tärkeää. Carsportin mekanismit on vuosien aikana viilattu sujuviksi, joten muutostyö esimerkiksi pyörätuoliajosta koululaiskyytiin sujuu kymmenissä sekunneissa.

Koeajossa automaattiversio osoittaa toimivuutensa. Fordin automaattilaatikko toimii upeasti ja Transitin väännön ansiosta meno on sujuvaa. Äänimaailma on sisällä miellyttävän alhainen ja kuljettajan toiminta on tehty mahdollisimman helpoksi. Näkyvyys on hyvä joka puolelle ja istuinten mukavuus vakuuttaa sekä ohjaamossa että matkustamossa. Muutenkin Carsportin Transitissa on runsaasti tyylikkäitä yksityiskohtia astinlaudasta sekä upeasta äänentoistosta eleganttiin verhoiluun ja tunnelmavalaistukseen. Kokonaisuus on tehty myös taloudellisesti houkuttelevaksi, sillä kokonaishintaa ylelliselle invataksille tulee noin 78 000 euroa.