Ford Transit Connect

Ford Connectin ensimmäinen mallisukupolvi esiteltiin suurelle yleisölle vuonna 2000. Aikaa kului ainoastaan kolme vuotta ja kyseisestä mallista esiteltiin 2003 uudistunut ja selvästi edeltäjäänsä kehittyneempi tuote. Myös kriittiset asian harrastajat tai peräti autojen kanssa elääkseen työskentelevät ammattilaiset, totesivat mallin hienoudet. Tällöin tämä kevyiden pakettiautojen markkinoille suunniteltu Ford Transit Connect voitti ylivoimaisella äänimäärällä kansainvälisen Vuoden Pakettiauto 2003 -palkinnon.

Kahdenkymmenen maan edustajan muodostaman tuomariston kaikki jäsenet äänestivät auton sarjassaan ensimmäiseksi, tai jaetulle ensimmäiselle sijalle.
Nyt koeajossa oleva malli on merkin tänä vuonna esitelty uudistunut tuote. Malli esiteltiin maailmalla alkuvuodesta ja Suomeen se saapui lokakuun alusta.

Ford Transit Connect on suunniteltu perinteistä tavarankuljetus Transitia selvästi pienemmäksi, mutta kuitenkin täysveriseksi pienten kuljetuserien kuljettimeksi. Connect jatkaa isonveljensä jalanjälkiä ainakin tilojensa suhteen. Tavaratila, jonka valmistaja kertoo autossa olevan mallista riippuen 2,8-3,7 kuutiota, on selväpiirteinen ja helposti kuormattava. Malli on aina etuvetoinen ja perustuu tekniikaltaan Ford Focus-henkilöautomalliin. Samoin kuin Transitista on Transit Connectista myös tarjolla henkilöautomallit, mallinimeltään nämä autot ovat Tourneo ja Tourneo Connect.

Kilpailukykyinen mallisto

Ford Connect-mallistossa on asiakkaiden valinnassa kaksi koripituutta (SWB,LWB) ja kaksi varustetasoa, sekä systemaattisuuden nimissä myös kaksi korikorkeutta. Jotta oman vaihtoehdon valinta ei olisi liian monimutkaista, on Ford helpottanut päätöksen tekoa siten, että valittaessa lyhyempi koripituus ei ole mahdollista valita muuta kuin matalampi versio. Pitemmän korivaihtoehdon ollessa kyseessä, on vaihtoehtona taas korkeampi korimalli.

Tällöin tavaratilaakin on todella runsaasti. Kokonaispituudet Connectissa ovat joko 4275 mm tai 4525 mm ja korkeudet joko 1815 tai 1980 mm. Tavaratilan suurin leveys on molemmissa malleissa sama, eli 1490 mm ja korkeus mallista riippuen joko 1193 tai 1364 mm. Pituus luonnollisesti muuttuu myös 1583:sta aina 1830 mm:n. Korin koosta riippuen Ford lupaa autolle 459-720 kilon kantavuuden, mikä on epäilemättä aika paljon ulkomitoiltaan kompaktin kokoiselle autolle.

Ford Connectin ohjaamossa on toisten mielestä vain kaksi istuinpaikkaa, mutta testaajan mielestä se on hyvä asia. ”Ei mopolla mahdottomia” sanotaan. Kun auton leveys on 1795 mm, niin ohjaamoon toki mahtuisi muutaman kilpailijan tapaan kahdelle matkustajalle istuimet. Tällöin tilat eivät kuitenkaan olisi riittävät mukavaan matkantekoon, olisi pakko tehdä kompromissejä. Nyt Ford on tehnyt päätöksen kahdesta hyvästä istuimesta, jolloin tilat kuljettajalle ja yhdelle matkustajalle ovat todella hyvät. Päätöstä tukee myös vaihteenvalitsin, joka hieman vanhanaikaisesti on lattiassa istuinten välissä. Vaikkakin vaihdekeppi sijaitsee lattiassa, eikä nykymuodin mukaisesti kojetaulussa, on sen toiminta selvä-piirteisestä ja napakkaa. Moottorivaihtoehtoina on kaksi TDCi-dieseliä. Molemmat moottorit ovat Euro 4- päästönormit täyttäviä (common-rail) yhteispaineruiskutusmoottoreita. Kaikki mallit on varustettu samalla 5-vaihteisella manuaalivaihteistolla.

 

Tekniset tiedot

 

Moottori 1,8 TDCi 90 1,8 TDCi 110
Akseliväli SWB,LWB SWB,LWB
Iskutilavuus 1753 1753
Teho 66(90)/4000 81(110)3500
Vääntö Nm/r/min 220/240*/1750 250/280*/1750
* hetkellinen yliahtotoiminto
Vaihteisto 5-v BE4/5 5-v BE4/5
Huippunopeus 152 164
Kulutus(keskim) 6,4 6,0
CO2-päästöt (g/km) 168 159
Omapaino 1540-1620 1540-1630
Kokonaispaino 1999-2340 2040-2340
Kantavuus 459-720 500-710
Polttoainesäiliö 60 l 60 l
Takuu 2 vuotta ilman kilometrirajaa
12 vuotta puhkiruostumattomuus
SWB akseliväli = 2664 ja LWB akseliväli= 2912

 

Nokkamallin paku

Connect on muotoilultaan vahvasti tila-autotyylinen pakettiauto. Keulan muoto poikkeaa perinteisestä Fordin keulasta huomattavasti, vaikkakin yhtäläisyyksiä varsinkin uuden maskin osalta on selvästi havaittavissa. Suorastaan siro ankan-nokka ja eteenpäin suuntautuva etupuskuri, sekä sileälasiset suhteellisen suorat kaareutumattomat ajovalaisimet korostavat muutenkin pitkää keulaa. Suuntavalaisimet ovat isot ja jatkavat samaa linjaa.

Taustapeilit eivät ole kovin isoja, mutta niistä näkee auton sivulle vallan mainiosti ja näkyväisyyttä parantavat vielä pienet laajakulmaosiot. Laaja tuulilasi on noin 45 % kulmalla jatkeena konepellille tarjoten hyvän näkyväisyyden ulos, sekä runsaasti päivänvaloa ohjaamoon. Tavaratila on kulmikas eikä virtaviivaisuudesta ole tietoakaan. Tällä lailla suunniteltu ja toteutettu tavaratila ei välttämättä ole niin kovin kaunis katsella, mutta tällöin auton todellinen tarkoitus tulee todennäköisesti parhaiten esille ja hyödyksi. Onhan nyt kyseessä tavarankuljetukseen rakennettu hyötyajoneuvo.

 

Varustelultaan

Kuten aiemmin kerroin Connectia saa kahtena erilaisena varustetasona. Perusmallin ja Trend-varustetasojen turvallisuus- ja mukavuusvarustuksiin kuuluvat lukkiutumattomat ABS-jarrut elektronisesti ohjatulla jarrutusvoiman tasaimella (EBD), ESP-ajovakaudenhallintajärjestelmä hätäjarrutehostimella ja mäkilähtöavulla, ovien sivutörmäyssuojat edessä, matkustamosta poispäin-vetäytyvä ohjauspylväs ja törmäysenergiaa vaimentava apurunko edessä ja takana sekä kuljettajan turvatyyny. Lisävarusteena ovat lisäksi saatavilla matkustajan ja sivujen turvatyynyt. Manuaalinen ilmastointilaite on Trendissä vakio ja perusmallissa lisävaruste. Suomen oloissa tuiki tärkeä polttoainekäyttöinen lisälämmitin ajastimella on molemmissa varustetasoissa Fordimaisesti vakiona.

Molemmissa varustetasoissa umpinaiset pariovet takana, sekä umpinainen liukuovi matkustajan puolella ovat vakioita. Mikäli haluaa lasiovia tai liukuovea oikealle kyljelle, saa ne lisää rahaa pulittamalla.

Connectin alusta koostuu etuakselistosta, jossa on McPherson-joustintukityyppinen erillisjousitus, muuttuvasuhteiset kierrejouset, kaasutäytteiset iskunvaimentimet ja kallistuksenvakaaja. Taka-akselistossa on lehtijouset, kaasutäytteiset iskunvaimentimet ja kallistuksenvakaaja.

 

Tositoimiin

Koeajossa oli malliston huippu, eli Ford Connect 1,8 TDCi 110 hv LWB Trend. Toisin sanoen auto oli pitkä- ja korkeakorinen, tehokkaammalla koneella ja paremmalla varustetasolla varustettu auto. Auto osoittautui odotusten mukaisesti varsin henkilöautomaiseksi ja miellyttäväksi ajettavaksi. Koeajossa ollut isompi moottori toimi lähes täydellä kuormallakin (600 kg max 710) ajettaessa varsin mallikkaasti. Kiihtyvyys ei ollut aivan huippua, mutta yllättävän hyvin nopeusrajoitusten mukaiset matkanopeudet saavutettiin ja pidettiin.

Ohjauspyörän ja istuimen säädöt olivat riittävät, joten kuljettaja löysi miellyttävän ajoasennon varsin helposti. Ohjauspyörä säätyi sekä korkeus että pitkittäissuunnassa. Kuskin istuimen korkeutta ja ristiseläntukea pystyi myös säätämään. Myös kuljettajan istuimen selkänojassa oli pieni säätövara. Runsaiden säätöjen ansiosta, hyvän ajoasennon löytymisen pitäisi siis olla normaalimittaiselle suomalaiselle suhteellisen helppoa.

Selkeä vaikkakin yksinkertainen mittaristo, antoi lähes kaiken tarvittavan informaation. Tietokoneen monitoiminäyttö kulutuslukemineen ja muine informaatioineen on Fordeissa ja siis myös Connectissa hämärässä valaistuksessa selvälukuinen, mutta auringonvalossa, jota joskus Suomessakin vielä näkyy, todella epäselvä. Näytön väritystä muuttamalla, tulisivat muuten hyvät tiedot kaikissa valaistusolosuhteissa kuljettajalle näkyviin. Hallintalaitteet, sekä kojetaulun kytkimet ovat Fordimaisen selväpiirteiset ja hyvin kuljettajan ulottuvilla. Lämmitys autossa toimi koeajotilanteessa olleesta kovasta pakkasesta (parhaimmillaan auton mittari näytti -29 astetta, saattoi olla muutama aste liikaa) huolimatta todella hyvin ja ikkunat pysyivät kirkkaina jatkuvasti. Vakiona autossa ollut lisälämmitin ajastimella ja ohjaamon normaalia pakettiautoa pienempi koko, luonnollisesti edesauttoivat lämpenemistä. Näkyväisyys autosta sekä eteen, että sivuille oli myös hyvä ja vaikkakin sivupeilit eivät ole kovin isot, niin niiden käytettävyys vakiona olleen sähkösäätöisyyden ja laajakulmaosioiden vuoksi oli hyvä. Taustapeili Connectissa oli huono, eikä sitä pienuuden ja huonon näkyväisyyden vuoksi kovasti tule käytettyäkään.

Auton istuimet olivat erinomaiset ja ainoastaan liian pienet sivutuet häiritsivät, muuten todella hyvää istuintuntumaa. Autossa oli 1+1 istuinvaihtoehto, mikä varmasti on tämän kokoluokan autoon ainoa oikea. Kuljettajan istuin oli varustettu kyynärnojalla, joka entisestään paransi kuljettajaistuimen mukavuutta. Materiaalit sisätiloissa olivat laadukkaat ja jopa tyylikkäät. Säilytystiloja ja -lokeroita oli todella riittävästi, vaikkakin ohjaamon yläosan lokeroiden käyttö vaatii harjaantumista.

Voimalinja autossa on perinteinen jopa hieman vanhahtava. Moottori on Fordin vanhempi 1,8 TDCi joka käyttäytyi kuitenkin varsin mallikkaasti. Diesel raksutti kuitenkin selvästi niin kiihdytyksessä kuin tasakaasullakin, joten hiljaiseksi sitä ei pysty kehumaan. Kaikissa Connecteissa on vaihteistona vanhahtava viisivaihteinen vaihteisto, jonka vaihdevipu on vielä perinteitä kunnioittaen jätetty lattiaan istuinten väliin. Toki vaihteisto oli maantiellä kuin kotonaan ja vaihtamistarve riittävän vääntävän moottorin vuoksi vähäinen. Polttoainekulutus on 5-lovisuudesta huolimatta saatu yllättävän matalaksi. Mitenkähän autossa toimisi 6-lovinen laatikko ja 2,2-litrainen moottori. Ainakin nyt kilpailukykyinen hinta nousisi selvästi.

Ford Connect on varsin ilmeikäs, pieneksi pakettiautoksi miellyttävä auto. Sen valtteina tulee varmasti olemaan hinta ja kuormattavuus, pahimpiin kilpailijoihinsa nähden. Vaativassa kaupunkiajossa ketteryys ja hyvä näkyväisyys paksuja A-palkkeja lukuun ottamatta ovat asioita, joita ammattikuski osaa arvostaa. Ongelmina mainittakoon automaattivaihteiston puute sekä ohjaamon äänekkyys, joka johtuu moottorista ja tavaratilasta kantautuvista äänistä. Kiihkeässä kaupunkiajossa ei nykyinen 5-lovinen manuaali oikein pärjää, vaan auton mielenkiintoa parantaisi huomattavasti hyvin toimiva nykyaikainen automaatti.

90 hevosvoiman versio jäi kokematta, mutta uskoisin koeajo tehoilla varustetun auton olevan tarjolla olevista parempi vaihtoehto. Korikoon ratkaisee hyvin pitkälle käyttötarve.

Koeajoauton hinta oli 25.869,14 euroa johon sisältyi varsin kattava vakiovarustepaketti. Lisävarusteita autossa oli vain 780 euron edestä.

 

Plussat Miinukset

+ Ohjaamo - Ulkonäkö varauksin
+ Vakiovarusteet - Automaattivaihteiston puute
+ Istuimet - Ohjaamon äänekkyys
+ Tavaratila - Taustapeili