Uutiset

Autot

Ford Transit Custom – tonniluokan haastaja

Vuoden 2013 pakettiautoksi valittu Ford Transit Custom on päässyt aloittamaan kilpailun suomalaisasiakkaiden suosiosta. Suomalaismarkkinoille vuodenvaihteen tienoilla rantautunut Ford Transit Custom on täysin uusi tuote, johon on hyväksytty edeltäjästään osa nimeä ja tämän vahvat perinteet. Turkin Kocaelin tehtaalla valmistettavan ajokin suunnittelussa on valmistajan mukaan panostettu turvallisuuden ohella niin ympäristöarvoihin, kuormatilan käytettävyyteen kuin ajon mukavuuteenkin.

Keulastaan uusi Transit kantaa selvää sukunäköä merkin henkilöautojen kanssa, joskin kuormatilan kohdalla painopisteen huomaa kääntyneen muotoilusta enemmänkin käytännöllisyyteen. Sulavalinjainen keulaosa nimittäin vaihtuu ohjaamon jälkeen kuutiomaiseksi, tavaran ehdoilla suunniteltuun kuormatilaan.

Tonniluokan Transit Custom –mallistossa on tarjolla kaksi eri akselivälivaihtoehtoa, joista koeajoon saimme lyhyemmän vaihtoehdon. Loppuvuoden aikana estradille talutetaan raskaammat veljekset, joiden turvin mallisto kasvaa täyteen laajuuteen. Custom-perheessä on ainakin toistaiseksi tarjolla vain yksi korikorkeus, joten nykymallisto tarjoaa kaksi kuormatilavaihtoehtoa – tilavuudeltaan nämä ovat 6,0 tai 6,8 kuutiometriä kantavuuksien asettuessa 600-1400 kilon välille.

Kuormatilan lattian suojana on muovinen, vaneroinnin korvaava pohjalevy, jonka olisi toivonut olevan aavistuksen karheampi. Pohjamuovin kaukalomaisesta muotoilusta johtuen esimerkiksi pyöränkoteloiden välissä ei ole aivan täyttä hyötyleveyttä, mikä on kyllä enemmänkin kosmeettinen kuin käytännöllinen epäkohta. Kaukalomaisuus on taas omiaan helpottamaan kuormatilan puhtaanapitoa. Muovin kestävyys käytön kolhuja kohtaan selviää vasta käyttökokemusten karttuessa. Limited-varusteluun kuuluu myös neljä paria tukevia, seinään kiinnitettyjä sidontalenkkejä sekä puukuitulevyllä toteutettu vanerointi.

Koeajokin takapariovien ja oikean kyljen liukuoven toimintaa kuvaa jämäkkyys, sillä ovet avautuvat ja sulkeutuvat täsmällisesti. Ohjaamon ja kuormatilan erottava peltinen väliseinä on suhteellisen suora ja tämän ansiosta kuormauksessa ja purkauksessa voidaan hyödyntää lähestulkoon täyttä sivuoven leveyttä. Lyhyimmästä kohtaa mitattuna tavaratilan pituudeksi lattiatasolla saatiin noin 247 senttiä.

Erityisen kiitoksen ansaitsee myös kuormatilan valaistus, sillä kattoon sijoitetut neljä – tosin lisävarusteena hankittavaa LED-tekniikkaan nojautuvaa valaisinta antavat kirkkautta myös pimeään aikaan tehtäviin töihin.

Sähkösäätöisten peilien kanssa samaan kokonaisuuteen on tuotu myös vilkku, jonka sijoitus antaa suojaa kolhuja vastaan.

Huomattava muutos aikaisempaan mallisarjaan on tapahtunut kuljettajanistuimessa ja ohjauspyörässä sekä näiden säätömahdollisuuksissa. Ohjauspyörää on nyt mahdollista säätää sekä syvyys- että korkeussuunnassa ja kuljettajanistuimessa on perussäätöjen lisäksi mahdollisuus säätää esimerkiksi istuintyynyn kaltevuutta ja tämän korkeutta. Valmistajan mukaan myös istuimen pituussäätömahdollisuus on kasvanut aikaisempaa suuremmaksi. Kuljettajanistuimen tarjoama tuki ja mukavuus yltävät keskimääräistä parempaan tasoon, joten siinä mielessä tuotekehitys on ottanut oikeaan suuntaan vieviä askeleita.

Transit Customin ohjaamo välittää käyttäjälleen varsin selkeän ja raikkaan tuulahduksen, sillä hallintalaitteiden sijoittelussa on onnistuttu suhteellisen hyvin. Kaikki tarvittava löytyy käden ulottuvilta yllätyksettömällä tavalla. Ratin taakse kiipeämisen jälkeen huomio kiinnittyy ensimmäisenä hyvin selkeään mittaristoon ja sen infonäyttöön, jota käytetään ohjauspyörään sijoitetuilla kytkimillä.

Ohjauspyörästä on vaivihkaa kasvanut todellinen nappulaviidakko, sillä siihen sijoitettujen kytkinten avulla hallitaan infonäytön lisäksi muun muassa vakionopeudensäädintä sekä multimediakeskusta, joka yhdistää muun muassa radion ja puhelimen. Kulutuslukemien, jäljellä olevan toimintasäteen ja keskinopeuksien ohella Fordin informaatiojärjestelmä antaa kuljettajalle nyt myös palautetta tämän ajotavasta. Arvostelun kohteeksi joutuu muun muassa ennakointi ja vaihteiston käyttö.

Lue koko artikkeli Ammattiautojen maaliskuun numerosta tai lehtiluukusta.

Ari Perttilä

Lue seuraavaksi