Ford Transit Tourneo 2,2 TDCi - Transit-miehen työkalu

Ford Transit on yksi merkittävimmistä automalleista tavarankuljettamisen saralla. Transit Tourneolla kulkee kuljettajan ohella myös kahdeksan matkustajaa ja pieni erä matkalaukkujakin.

Tavaratilaa ja penkkejä sekä huokea hankintahinta ovat monen pikkubussia metsästävän autoilijan tärkeimmät hakukriteerit. Taksiyrittäjät päätyvät usein Suomessa sisutettuun ajoneuvoon, vaikka tehdään niitä henkilökuljettimia muuallakin. Tehdasbussien ominta käyttäjäkuntaa ovat perinteisesti olleet hotellit ja yritykset, jotka tarvitsevat hetkellisesti suurta henkilökuljetuskapasiteettia. Eikö tehdasbussi sitten sovellu ammattimaiseen käyttöön?

Ford Transit Tourneo on saatavilla joko kahdeksalla tai seitsemällä matkustajapaikalla varustettuna. Käytännön arjessa hienostuneempi vaihtoehto on seitsemällä matkustajapaikalla varustettu malli, jossa käytetään edessä yksittäisistuimia.

Koeajokkimme edusti kuitenkin 1+8-tyyppistä ratkaisua, jolloin tuulilasin takana on istuimet kolmelle hengelle. Moottorivaihtoehtoja on kaksi, koeajokkimme 140 hevosvoimaisen myllyn tilalle voi valita samaisesta 2,2-litran Duratorq-moottorista säyseämmän 110 hevosvoiman version. Vaihteistovalikoima koostuu viisi- ja kuusiportaisista manuaalivaihteistoista.

Kuljettajalle tarjotaan seuraavaa

Tourneon komentosilta on suoraa lainaa Transitin tavaraversiosta. Kojelaudan viestittämä ensivaikutelma on rauhaton, joskin samalla välittyy kuva käytettävyydeltään hyvästä työpisteestä. Ohjaamossa on huomioitu kuljettajan tarpeet useina pieninä tai suurempina säilytystilaratkaisuina, joista kojelaudan päällä sijaitsevat ovat kannellisina suojassa uteliailta katseilta. Ovat siis mainioita paikkoja navigaattoreiden ja muiden arvokkaampien varusteiden säilytykseen.

Hallintalaitteiden sijoittelu ei pääse yllättämään käyttäjäänsä, vaihdekeppi on sijoitettu kojelautaan ja ohjauspyörään on tuotu vakionopeudensäätimen ohjauksessa tarvittavat kytkimet. Lämmönsäätöä hallitaan vaihdekepin takana sijaitsevilla kiertokytkimillä, jotka ovat melko kaukana kuljettajan työskentelykentästä. Matkustamon lämmityksen ja tuuletuksen ohjaus hoituu matkustamon katossa sijaitsevien kiertokytkimien avustuksella. Ilma virtaa matkustamoon katossa sijaitsevien suulakkeiden kautta.

Matkustamon ilmanvaihtoa voidaan tehostaa liukuovissa sijaitsevien, hiukan heppoiselta tuntuvien tuuletusikkunoiden avulla. Näkyvyys kuljettajan istuimelta on verrattain hyvä, mutta itse istuin ei merkittäviä kehuja ansaitse säätömahdollisuuksista huolimatta. Erityisesti istuimen selkänojan antama tuki on lähestulkoon olematon, joten tässä kohdin kilpailijat pääsevät nokittamaan Ford-tehdasbussia. Toinen, jo kauan Transit-mallistoa vaivannut seikka on kuljettajan jalkatilan ahtaus suuresta pyöränkotelosta johtuen. Erityisesti isokenkäisillä kuljettajilla on vaikeuksia löytää vasemmalla jalalle luontevaa leposijaa matka-ajon ajaksi.

Puskurin takana on

Transit-valikoimassa on useita voimanlähteitä, joista koeajokkiimme oli valikoitunut 140 hevosvoiman Duratorq-moottori. 2,2 litran voimanpesä tarjoaa kuljettajalle 350 Nm:n väännön, joka on käytettävissä moottorin kierrosluvulla 1600 r/min. Maksimiteho sen sijaan on käytettävissä kierrosluvulla 3500 r/min.

Nelisylinterinen common rail-kone on reipas kaveri matka-ajossa, joskin sen ominaisuuksissa alhaisella kierroslukualueella olisi toivomisen varaa. Varomaton kytkimen käyttö kostautuu välittömästi nykäyksenä, jonka tuloksena pääkone mykistyy ja kuljettajan kasvojen puna loistaa kilpaa paloauton värityksen kanssa. Kaasujalan reippaampi käyttö sen sijaan palkitaan ripeänä kiihtyvyytenä.

Tourneon ajo-ominaisuuksia sopii lähinnä kiitellä, sillä pakettipirssin kulku maantiellä on vakaata. Ohjaustunto on samoin mainio myös uraisella taipaleella. Sisäpuoleisia riitasointuja ei koeajon aikana esiintynyt, joten sisustuksen toteutus ja viimeistely oli tehty huolella ruuvit tiukasti kiristäen.

Valmistaja lupaa Torneon kulkevan pysäkkien välillä 7,6-7,9 litran keskikulutuksella. Lähinnä tyhjällä autolla ajettu mittauksemme tuotti tuloksen 7,6 litraa / 100 kilometriä, joka on linjassa valmistajan lupauksiin. Ajotietokone näytti toimintasäteeksi täydellä polttonestesäiliöllä 997 kilometriä.

Isomman koneen yhteydessä käytetään aina kuusiportaista vaihteistoa, joka alentaa melutasoa ajoneuvon sisällä maantienopeudessa. Kaikkein äänettömin matkustusmuoto Tourneo sen sijaan ei ole, sillä sisätiloihin kantautui melua niin moottorista kuin renkaistakin. Kuusiportaisuudella lienee yhteys myös maltillisiin kulutuslukemiin.

Tourneossa on kattava varustevalikoima, joka tekee arjesta helpompaa ja turvallisempaa. Vakiovarusteluun kuuluvat lukkiutumattomat jarrut sekä ESP-ajonvakautus, kuljettajan turvatyyny ja sähköllä toimivat etuikkunat ja sivupeilit. Suomen olosuhteissa mainio varuste, lämmitettävä tuulilasi on osa mukavuuspakettia, joka sisältyy XLT+pakettiin. Hinnaltaan 2490 euron XLT+paketti sisältää ohjaamoilmastoinnin, CD-soittimen sekä korinvärisen puskurin keskiosan. Koeajokissa ollut vakionopeudensäädin nostaa hankintahintaa 380 eurolla.

Ihmisille ja tavaroille

Tourneon kyytiin kapuaminen käy helposti, sillä liukuovi löytyy matkustamon molemmilta puolilta. Viimeiselle istuinriville on kuitenkin käytävä aina oikean oven kautta, sillä keskirivin kallistuva selkänoja löytyy ainoastaan siltä puolen autoa. Matkustamon lastaus ja purku sujuvat kahden oven tekniikalla nopeasti, joskin vasemman oven käytössä piilee aina turvallisuusriski. Tien reunaan, miksei bussipysäkillekin pysähdyttäessä vasenta ovea käyttäen purkaudutaan aina muun liikenteen sekaan, joten varsinkin koululaiskyydityksissä on syytä olla tarkkana oven käytön suhteen.

Matkustamon istuimet ovat mukavuudeltaan keskitasoa, ne yllättävät hyvyydellään varsinkin kuljettajan istuimen jälkeen. Keskimmäisen istuinrivin keskipaikka sen sijaan ei ole aikuisen miehen paikka, sillä hartiatila on hyvin rajallinen istuimen rakenteesta johtuen. Muoviset istuinrakenteet painavat lapaluita kiusallisesti jo lyhyen istumisen jälkeen.

Matkustamon valaistus on riittävä päiväkäyttöön, mutta yön pimeät tunnit ovat pimeitä myös matkustamossa, sillä katon yleisvalaisimet ovat valaisuteholtaan hyvin minimaaliset.
Muutoin matkustamon toteutuksessa on onnistuttu. Tavaratilan koko on verrattain suuri ja sinne mahtuu useampikin matkalaukku ilman suurempia ponnisteluja. Tavaratilan kokoa voi kasvattaa viimeisen istuinrivin kustannuksella, sillä takapenkin voi kääntää sivuun tai tarvittaessa jopa poistaa kokonaan pikalukituksen ansiosta.

Tekniset tiedot
Ford Transit Tourneo 2,2 TDCi
Moottori
- nelisylinterinen, 2,2-litran common rail-dieselmoottori
- teho 140 hv / 350 r/min
- vääntömomentti 350 Nm / 1600 r/min
Vaihteisto
- kuusiportainen manuaalivaihteisto
Alusta
- edessä McPherson-kierrejouset, kallistuksenvakaaja
- takana lehtijouset
- levyjarrut
- rengaskoko 195/70 R15C
Mitat ja massat
- pituus 4863 mm
- leveys 2374 mm sis. peilit
- korkeus 2070 mm
- omamassa 1960 kg
- kokonaismassa 2800 kg
- polttonestesäiliön tilavuus 80 l
Koeajokin hinta 48 910 euroa
Maahantuoja Oy Ford Ab

Ari Perttilä