Uutiset

Autot

Formulatekniikkaa busseihin

Brittiläinen bussivalmistaja Alexander Dennis Limited kertoo toimittavansa Iso-Britannian markkinoille 250 vauhtipyörätekniikkaan nojautuvaa hybridibussia seuraavan kahden vuoden aikana. Busseissa käytettävän hybriditekniikan toimittajaksi on valittu GKN Hybrid Power, joka on ollut kehittämässä muun muassa Formula 1 -autoissa käytettävää KERS-järjestelmää.

Valmistajien mukaan Gyrodrive -hybriditekniikan etuina on muun muassa luotettavuus ja akkutekniikkaa alhaisemmat hankinta- ja käyttökustannukset. Jarrutuksissa vapautuva energia varastoidaan hiilikuidusta valmistettuun vauhtipyörään, jonka pyörimisnopeudeksi kerrotaan 36 000 r/min. Voimalinjaan kuuluva GKN EVO -sähkömoottori hyödyntää kiihdytyksissä talteen otettua ja vauuhtipyörään varastoitua energiaa.

Linja-autovalmistaja kertoo Euro 6 -dieselmoottorilla ja vauhtipyörähybriditekniikalla varustetun Enviro 400 -bussin tarjoavan jopa 30 prosentin säästön polttoaineenkulutuksessa ja hiilidioksidipäästöissä perinteiseen dieselbussiin verrattaessa. Vauhtipyörätekniikkaan perustuvan ratkaisun kerrotaan kestävän koko linja-auton elinkaaren ajan, jolloin elinkaarikustannusten kerrotaan olevan akkuihin perustuvaa hybridiä edullisemmat.

Lue seuraavaksi