Forté – Sisäpuhdistus tekniikalle

Erilaiset tavat pienentää polttoaineen kulutusta olivat pinnalla keskusteluissa erityisesti viime vuonna ennen polttoaineiden hinnan romahtamista. Yhtenä kulutusta lisäävänä tekijänä on moottorin likaantuminen ja siitä aiheutuvat ongelmat. Päätimme kokeilla moottorin sisäpesua, Forté-käsittelyä, joka sai lopulta ajateltua laajemmat mitat.

Erilaiset tavat pienentää polttoaineen kulutusta olivat pinnalla keskusteluissa erityisesti viime vuonna ennen polttoaineiden hinnan romahtamista. Yhtenä kulutusta lisäävänä tekijänä on moottorin likaantuminen ja siitä aiheutuvat ongelmat. Päätimme kokeilla moottorin sisäpesua, Forté-käsittelyä, joka sai lopulta ajateltua laajemmat mitat.

Sopivaksi koekohteeksi näimme reilun puolimiljoonaa ajetun Volvo V70:n, jonka moottorina on Volkswagenin valmistama, Transportereissakin käytetty 2,5-litrainen TDi-diesel. Todennäköisesti siihen on jo noilla kilometreillä jotakin likaa kertynyt, vaikka moottorin toiminnassa ei suurempaa moitittavaa vielä ole havaittavissa. Öljynvaihto on viime aikoina tehty 10 000 kilometrin välein valmistajan suosittamasta 15 000 vaihtovälistä poiketen ja voiteluaineena on käytetty synteettistä moottoriöljyä. Öljyä ei vaihtovälillä tarvitse lisätä, mutta toki pinta laskee jonkin verran.

Tästä Volvosta löytyy tankkauspöytäkirja reilun vuoden ajalta, joten saisimme hyvän vertailupohjan polttoaineen kulutuksen toivottuun muutokseen. Päätimme tehdä muutaman muunkin mittauksen. Aikaisemmissa testeissä on usein mitattu puristuspaineet ja niissä on havaittu selvää paranemista. Päätimme kulkea hieman eri polkua ja mitata autosta tehot sekä pakokaasupäästöt ennen ja jälkeen käsittelyn.

Nettikeskusteluita lukemalla saa kuvan, että pääsääntöisesti Forté Motor Flush -ainetta käyttäneet ovat saaneet hyviä kokemuksia aineesta. Näitä keskusteluja löytyy helposti asettamalla hakukoneeseen hauksi ”Forte käsittely”. Myös useissa keskusteluissa ihmisten kanssa on tullut esiin hyviä kokemuksia Forté-tuotteista. Esimerkiksi useampiakin ”moottoriremontteja” on tehty pesukäsittelyllä, eli heikentyneet puristuspaineet on saatu takaisin normaaliarvoihin ja Diesel Fuel Conditionerilla on saatu dieselin savut katsastukseen kelpaavalle tasolle.

Useita tuotteita

Forté-aineet eivät ole kuluttajatuotteita, joten testi ei sovellu aivan omin päin tehtäväksi. Forté-aineita maahantuovalta Tecalemit Oy:ltä saimme yhteyshenkilöksi Tampereen alueen Forté-myyjän ja -kouluttajan Markku Kukkosen, joka lupautui myös osallistumaan käsittelyn tekemiseen. Hän kävi ensin esittelemässä tuotteita ja kävi ilmi, että Fortén tuotevalikoimasta löytyy myös monia muita mielenkiintoisia tuotteita, joita voisi samalla kokeilla.

Motor Flush on moottorin voiteluöljyjärjestelmän puhdistusaine. Sitä suositellaan käytettäväksi säännöllisesti kahden vuoden tai 60 000 kilometrin välein, tarvittaessa useammin. Aine lisätään vanhan moottoriöljyn sekaan, moottoria käytetään ja lopuksi vaihdetaan uusi öljy. Tästä heräsi epäilys, että miten jos sieltä nyt irtoaa jotakin kappaleita ja ne tukkivat jotakin. Kukkonen vakuutti, että näin ei tule käymään, sillä aine liuottaa karstat hienojakoiseksi lietteeksi, joka kulkeutuu notkeasti öljyn mukana.

Puhdistuksen jälkeen suositellaan Forté Top End Treatment -aineen lisäämistä uuden öljyn sekaan. Se on tarkoitettu moottoreille, jotka ovat herkkiä venttiilien liimautumisongelmille tai joissa hydrauliset nostimet ovat äänekkäät. Se jatkaa Motor Flushin puhdistustyötä männänrenkaissa ja niiden urissa, poistaa lakka- ja hartsimaiset epäpuhtaudet sekä ehkäisee öljytilan likaantumista. Päätimme käyttää tätä myös Volvon moottoriin puhdistuksen jälkeen.

Volvon moottorin jakopäässä on alkanut näkyä pientä öljyistä kostumista ja mielenkiinto heräsi pahentaako vai parantaako puhdistus tätä tilannetta. Kukkonen kertoi, että pesulla ei todennäköisesti ole asiaan vaikutusta, mutta Fortélta löytyy aine nimeltä Seal Conditioner, joka palauttaa kumitiivisteiden elastisuutta ja näin ehkäisee öljyvuotoja. Moottoreiden lisäksi tätä voidaan käyttää hydrauliikassa, tasauspyörästöissä ja manuaalivaihteistoissa, mutta Kukkonen suosittelee niissä käytettäväksi muita hoitotuotteita, jotka sisältävät myös tiivisteitä elvyttävän ominaisuuden. Volvon moottori siis kaipasi myös Seal Conditionera ja sitä se tuli saamaan.

Koska tiivisteiden elvytysaine on tarkoitettu myös vaihteistoille heräsi ajatus lisätä sitä myös Volvon automaattilaatikkoon. Kukkonen kuitenkin tyrmäsi ajatuksen toteamalla aineen olevan sopimaton automaattivaihteistoon, mutta kertoi siihen löytyvän sopivankin tuotteen, Automatic Transmission Treatmentin. Se muun muassa palauttaa tiivisteiden elastisuuden, puhdistaa paineventtiilien toiminnan suojaa ja herkistää vaihteiston toimintaa. Vaihteiston toiminta oli kyllä tyydyttävää, mutta silti aine kiinnosti niin paljon, että sekin pantiin listalle.
Sama aine käy myös ohjaustehostimille, ja koska yhdessä tehostimen letkussa on pientä vuotoa voisi tuota samalla hieman lorauttaa tehostinöljyn sekaan. Kukkonen totesi sen mahdolliseksi, mutta miksi ei käytettäisi juuri ohjaustehostimelle tarkoitettua Power Steering Treatmentia? No, sitä sitten.

Vieläkö jotakin ainetta löytyisi? ”Johan toki”, ilmoitti Kukkonen, ”montakin. EGR:n likaama imusarja voidaan puhdistaa Diesel Intake Cleanerilla, ilmastointijärjestelmän desinfiointiin ja hajujen poistoon on Air Conditioner Treatment, jäähdytysjärjestelmään on puhdistus- ja hoitoaineet muutamia mainitakseni.”

Johan noita aineita oli tulossa melkoisen moneen kohteeseen, mutta vielä yhteen aineeseen päädyttiin: polttonestejärjestelmän puhdistus- ja voiteluaineeseen Diesel Fuel Conditioneriin. Se puhdistaa ja voitelee ruiskutuspumpun, suuttimet ja palotilan, mikä vähentää savun ja noen muodostusta. Ainakin nokea kertyy, sillä tyypillisesti pitkän rauhallisen ajon jälkeen suoritettu voimakas kiihdytys aiheuttaa taustapeileistä nähtävän maiseman peittymisen mustaan savuverhoon. Tavallisesti autonvalmistajat kieltävät lisäaineiden käytön polttoaineen seassa. Tämä aine on kuitenkin sallittua sillä perusteella, että se on saanut autonvalmistajien edellyttämän EN590-hyväksynnän, eli aine on luokiteltu dieselmoottoripolttoaineeksi. ”Periaatteessa voisi ajaa pelkällä Diesel Fuel Conditionerilla, mutta se ei kyllä enää olisi taloudellisesti järkevää”, huomauttaa Kukkonen.

Ennen käsittelyjä

Valmistautuminen kokeeseen alkoi teho- ja savumittauspaikkojen etsinnällä. Selvisi, että Pirkanmaalla ei tehomittaajia ihan montaa löydy. Mutta montaa emme tarvitsekaan ja se yksi löytyi Valkeakoskelta: Special Tuning Harinen Oy, joka on maineikas moottorin säädöistä ja tehonlisäyksistä. Savumittauksia he eivät tee, joten siihen yhteistyökummaniksi löytyi tuttu autokorjaamo Ylöjärveltä: Elovainion Autohuolto.

Ensimmäinen etappi oli kuitenkin rengaspaja, sillä tehodynamometrille ei olisi asiaa nastarenkailla. Toki mittauksen ajaksi olisi voinut vaihtaa kesäpyörät alle vetävälle akselille, mutta mukavammalle vaihtoehdolle tuntui kitkarenkaat. Tutulta rengasmieheltä, ylöjärveläiseltä Peten Puuhapajalta tuli lainalle käytetyt kitkarenkaat.

Kitkarenkaiden hiljentämällä Volvolla seuraava osoite oli Valkeakoskella. Jännityksen aiheena oli kuinka paljon tehot ovat pudonneet alkuperäisistä ja kuinka auto yleensä kestää rääkin. Harisella vastaanottamassa oli Ossi Harinen, joka kertoi, että hetken odotuksen jälkeen pääsisimme 2-vetodynamometrlle. ”Nelivetopenkki olisi nyt vapaana, mutta edellinen on aivan kohta lähdössä 2-vetopenkistä ja siihen Volvo olisi helpompi kiinnittää”, kertoi Ossi.

Odotellessa hän kertoi, että olivat rakentaneet uuden hallin ja vanha oli pyhitetty tehomittauksille. Sinne oli kuluneen vuoden aikana hankittu uudet dynamometrit. Aikaisempi nelivetopenkki oli uusittu ja kaveriksi hankittu tämä 2-vetopenkki. Tehomittaushalliksi muutettu rakennus oli jaettu kahteen erilliseen talliin, joiden välissä on tehokas äänieristys. Melkoisen melun aiheuttava tehomittaus on näin mahdollista ilman, että myös toisella puolella olisi samaan aikaan käytettävä kuulosuojaimia.

Volvo ajettiin mittaushalliin ja Ossi kiinnitti sen penkkiin sekä järjesti keinotekoisen ajoviiman, jonka jälkeen mittaus saattoi alkaa. Renkaat ja moottori ulvoivat muutaman muutamia kiihdytyksiä ja yhden rauhallisemman. Pienen jäähdyttelyn jälkeen moottori sai pysähtyä, ajoviima sammutettiin ja hiljaisuus laskeutui halliin. Nyt tuomiolle!

Tulos oli yllättävän hyvä. Lähtötehoksi saimme 152,8 hevosvoimaa, joka on jopa enemmän kuin tehtaan ilmoittama teho (140 hevosvoimaa) tälle moottorille. Volkswagen-moottoreista on kyllä kuulemani mukaan saatu yleisemminkin suurempia teholukemia dynamometreilla kuin tehdas on ilmoittanut. Vääntöä oli 306,6 Nm, joka on samassa suhteessa yli ilmoitetun. Ossi Harinen arvioi, että tämä moottori on vielä ihan hyvässä kunnossa.

Hyvin mieli suunnaksi Ylöjärvi ja Elovainion Autohuolto. Nyt toimenpide on tutumpi, sillä tämä sama päästömittaus kuuluu osaksi vuosikatsastusta. Jyrki Pitkäranta kytkee Bosch-testerin Volvoon ja taas moottori saa kiertää täydellä nopeudella. K-arvoksi tulee 1,61, joka alittaa katsastukseen määritetyn suurimman sallitun rajan 2. Tilanne on dokumentoitu, puhdistus alkakoon.

Forté töihin

Ensimmäisenä puhdistuksen saa polttoainejärjestelmä. Tämä sopiikin mainiosti syyshuoltoon, jossa tavallisestikin on vaihdettu polttoainesuodatin.

Vanha polttoainesuodatin saa lähtöpassin kierrätyspisteeseen. Ennen uuden suodattimen asennusta se täytettiin Diesel Fuel Conditionerilla. Suodattimeen meni hieman toista pullollista ainetta. Loput vajaasta pullollisesta kaadettiin polttoainesäiliöön. Nyt auto pantiin käyntiin vajaaksi kahdeksi minuutiksi, minkä jälkeen se sai olla puolisen tuntia rauhassa.

Tänä aikana raaka puhdistusaine sai rauhassa liottaa polttoainejärjestelmää.
Käytinääni muuttui pehmeämmäksi ja tuntumaltaan värinättömämmäksi. Tien päällä tuli mieleen, että ero ääneen oli saman tapainen kuin nastarenkaiden vaihtaminen kitkoihin aiheutti. Muuten ei suurta muutosta, lähinnä mukavamman tuntuinen.

Aine sai vaikuttaa siis vielä pitkään, sillä suodattimessa olleen puhtaan puhdistusaineen jälkeen sitä tuli vielä pienenä osana polttoaineen mukana. Kukkonen kertoi, että tyypillisesti tällä tankillisella, jossa on puhdistusaine mukana, pääsee 40-50 kilometriä pidemmälle kuin normaalisti.

Seuraavana päivänä oli vuorossa loppujen purkkien tyhjennys. Toimenpiteeseen osallistui Kukkosen kanssa Tecalemit Oy:n Forté-aineiden myyntipäällikkö Matti Raivio.

Pesu aloitettiin lisäämällä vanhan öljyn joukkoon kolme purkkia Motor Flushia. Koska puhdistusta ei ollut aikaisemmin tehty, käytettiin ”kovennettua”puhdistusta, eli moottoria käytettiin 45 minuutin ajan, kun säännöllisesti puhdistettu moottori pääsee puolen tunnin käsittelyllä. Kukkonen suositteli vieläkin tehokkaampaa käytäntöä, jossa aine olisi lisätty ja moottoria käytetty määräaika jo edellisenä päivänä ja aine olisi saanut jäädä vaikuttamaan yön yli. Seuraavana päivänä olisi vielä käytetty moottori lämpimäksi ja sitten vaihdettu öljyt. Tämä ei kuitenkaan sopinut aikatauluun, sillä pesuaineen ollessa moottorissa autolla ei saa ajaa.

Raivio kertoi, että Forté-tuotteet ovat myynnissä vain ammattilaisille ja yksi syy on juuri ajokiellossa. ”Olisi vaikea näyttää toteen onko autolla ajettu, jos kuluttaja olisi väärällä käytöllä aiheuttanut vaurioita moottoriinsa. Koulutetut ammattilaiset osaavat tehdä työn oikein ja niin, että sillä saadaan hyvät tulokset.”

”Forté-käsittelyjä tekevät monet suuretkin yhtiöt. Yleensä käsittely myydään lisätyönä öljynvaihdon yhteyteen, mikä onkin järkevää. Muutamien automaerkkien huolto-ohjelmaan sisältyy jokin Forté-käsittely automaattisestikin”, kertoo Raivio.

Moottori käynnistettiin ja käyntinopeus asetettiin 1200 k/min kohdalle. Vartin käyttämisen jälkeen havaittiin kierroskuvun kasvaneen hieman, mikä oli Kukkosen mukaan normaalia. Pakokaasun haju oli epätavallinen, joten jotakin tavallisuudesta poikkeavaa oli tapahtumassa.

Kolmen vartin kuluttua kierroslukua nostettiin viidesti minuutin ajaksi noin 3000 k/min tasolle. Tämä toimenpide kuljettaa puhdistusaineen vielä viimeksi varmasti kaikkiin paikkoihin. Sitten auto ajettiin huoltohallin nosturille – tämän verran autolla voi ajaa varovasti.

Vanha öljy oli hyvin ohutta ja juoksevaa, mutta viimeiset tipat selvästi kankeampaa. Sen haju oli myös epätavallinen. Öljyn annettiin valua pitkään, jotta se ehtisi valua mahdollisimman tarkasti. ”Aine neutralisoi vanhan öljyn, joten ei ole kovin paha, vaikka pieni määrä vanhaa öljyä jääkin pieniin koloihin”, rauhoittelee Kukkonen.

Uuden öljyn sekaan lisättiin purkillinen Top End Treamentia tehostamaan voitelua ja estämään epäpuhtauksien muodostumista sekä Seal Conditioner elvyttämään kumitiivisteiden elastisuutta. Omat purkillisensa saivat myös vaihteisto (Automatic Transmission Treatment) ja ohjaustehostin (Power Steering Treatment). Nyt Volvo oli saanut lähes täydellisen Forté-käsittelyn.

Kokemukset

Käsittelyn jälkeen heti ensimmäisillä kilometreillä auto tuntui herkistyneen. Tuntui, kuin kaasupoljinta olisi saanut nostaa hieman ylemmäs kuin ennen tavoitenopeuden saavuttamisen jälkeen. Käyntiääni oli pehmeämpi. Ohjaus muuttui nopeasti kevyemmän oloiseksi. Vaihteiston käytökseen ei heti tuntunut mitään vaikutusta. Ensimmäiset kokemukset olivat siis positiivisia, mutta eivät mitenkään erityisen mullistavia. Ilmeisesti moottori ei ollut aivan kovin likainen, mistä kiitos lienee hieman suositeltua tiheämpi öljynvaihtoväli.

Kilometrien lisääntyessä oli havaittavissa vaihteiston toiminnan parantuminen: vaihdot tapahtuivat aikaisempaa huomaamattomammin ja pehmeämmin.
Kukkonen kehotti tarkkailemaan moottorin öljyn väriä ensimmäisten satojen kilometrien aikana. Näillä kilometreillä ei värissä olut vielä mitään muutosta mainittavaksi. reilun 1500 kilomerin jälkeen öljytikkuun alkoi ilmestyä ensimmäisiä merkkejä öljyn mustumisesta. Ilmeisen tehokkaasti liete oli vanhan öljyn mukana kulkeutunut pois moottorista ja uuden muodostuminen ei vaikuta mitenkään erityisen nopealta.

Toinen mittauskierros

Reilu viikko ja tuhat kilometriä myöhemmin on jälleen aika Hariselle tehomittaukseen. Ossi Harinen kiinnittää jälleen Volvon testipenkkiin ja kaasuttaa täydellä teholla. Nyt lukemat saadaan vähemmin kiihdytyksin. Tähän syyksi Ossi ilmoittaa, että vaihteisto lukitsi nyt paremmin kiinni lähdössä. Ilmeisesti vaihteistoon lisätty aine oli tehnyt tehtävänsä. Hävikkiteho oli kuitenkin sama.

Uudet käyrät ovat hyvin pitkälle aikaisemman kaltaiset, mutta hieman korkeammalla. Huipputehoa on nyt 1,5 hevosvoimaa enemmän ja vääntölukema on kasvanut 6,1 Nm. Tehon ja väännön lisääntyminen ei ole käytännössä merkittävän suuri, mutta kuitenkin huomattava.

Pakokaasupäästöissä savuarvo oli pudonnut reilun kymmenyksen, noin 8 prosenttia. Suunta oli tässäkin selvä. Jyrki Pitkärannan huomio toistomittauksessa oli, että moottori keräsi nyt kierrokset huomattavan nopeasti, selvästi iloisemmin kuin ensimmäisellä mittauksella.

Polttoaineen kulutukseen ei mittaustulosten valossa tullut tavoiteltua muutosta. Kulutuksen selkeä lisääntyminen johtuu olosuhteiden muutoksesta, joka tapahtui voimakkaasti kohta toimenpiteen jälkeen. Polttoaine muuttui talvilaatuun, jonka lämpöarvo on huonompi kuin kesälaadun. Toisaalta satoi lunta, jota ei tänä talvena kotiseudulla poistettu kovinkaan ahkerasti teiltä, joten ajokelit olivat erittäin raskaita. Lisäksi lomista johtuen tuli enemmän lyhyttä ajoa ja ne pääasiassa edellä mainituissa olosuhteissa.

Lopuksi

Käsittelyn vaikutukset eivät olleet varsin suuria, mutta huomattavia. Jos koekohteeksi valittu auto olisi ollut selvästi likaisempi ja siinä olisi ollut enemmän havaittavia oireita, olisi tulokset uskoakseni olleet selvempiä. Tällä kokemuksella erittäin suositelluksi näkisin huonolla huollolla olleet yksilöt. Esimerkiksi käytetyn auton, jonka huoltohistoria on epäselvä, veisin jo varmuudenkin vuoksi puhdistuskäsittelyyn. Usean vuoden ikäisillä yksilöillä myös tiivisteiden elvytys on varmasti paikallaan, tietysti mieluummin ennen kuin vuotoja alkaa esiintyä.

Kannattiko Volvoon tulleiden muutosten takia tehdä käsittelyt? Haettu polttoaineen kulutuksen säästö jäi näkemättä, mutta se johtui testin epätieteellisyydestä. Pidemmällä juoksulla saattaa asiaan tulla vielä korjausta. Teho ja väännön lisääntyminen ei ole siinä määrin merkittävää että yksin sen takia kannattaisi toimenpiteeseen ryhtyä. Moottori on kuitenkin nyt selvästi puhtaampi, käynti pehmeämpää ja tasaisempaa eikä se pieni teholisäys haitaksikaan ole. Selvin käytännön elämään vaikuttava muutos oli vaihteiston toiminnan paraneminen.

Käsittelyn kaikki hyöty näkyy vasta pitkällä aikavälillä. Väännön paraneminen lupailee kuitenkin jatkossa pientä kulutussäästöä ja jo se voi helposti ylittää käsittelyn kustannukset. Korjaustarpeen siirtyminen tuonnemmaksi on sitten jo eri kertaluokan säästöjä.
Mutta kyllä kannatti, nyt Volvolla saa kerätä kilometrejä entistä kevyemmin ja luottavaisemmin mielin.

 

 

Toimenpiteet:

18.11. 530679 Tehomittaus 1: 152,8 hv, 306,6 Nm
20.11. 530990 Pakokaasumittaus 1: k=1,61
20.11 531054 Diesel Fuel Conditioner + uusi polttoainesuodatin
21.11. 531203 Käsittelyt ja öljynvaihto
1.12. 532846 Öljyn tarkastus
2.12. 532998 Tehomittaus 2: 154,3 hv, 312,7 Nm
9.12 533373 Pakokaasumittaus 2: k=1,49

Polttoaineen kulutus
Viimeisen vuoden aikana Volvon keskikulutus on ollut 6,06 l/100 km. Kesärengaskaudella kulutus on ollut muutaman desilitran suurempi, mikä selittyy ainakin osin kesärenkaiden suuremmalla kehämitalla. Vaihdetut kitkarenkaat ovat samaa kokoa kuin kesärenkaat ja niissä ei merkittävää kehäeroa ole. Tankillisella kitkarenkain ennen käsittelyä kulutus oli 5,61. Forté-käsittelyn aikana kulutus oli 5,69. Käsittelyn jälkeen noin kuukauden ajalta kulutus oli 6,09 l/100 km. Tammikuun 2008 keskikulutus samoilla nastarenkailla oli 5,75 litraa sadalla kilometrillä, kun nyt meni 5,83 l/100 km. Kulutus on siis ollut keskimäärin alle pitkäaikaisen keskiarvon. Oikeastaan on ollut yllättävän pieni kulutus, kun huomioi ajo-olosuhteet, jotka ovat olleet Forté-käsittelyn jälkeen poikkeuksellisen raskaat.

Lue myös Special Tuning Harinen Oy:n esittely.

Juha Kuusjärvi