Hintataso ja kotimaisuus ratkaisevat suomalaisautoilijan valinnan

Suomalaiselle autoilijalle kaksi tärkeintä asiaa huoltoasemaa valittaessa ovat polttoaineen hinta ja huoltoaseman kotimaisuus. 

Suomalaisen Energiaosuuskunnan (SEO) teettämästä tutkimuksesta selviää, että 85 prosenttia suomalaisista pitää polttoaineen hintaa odotetusti tärkeimpänä tekijänä huoltoasemaa valittaessa. Toiselle sijalle nousi huoltoaseman kotimaisuus: 59 prosenttia suomalaisista pitää asiaa merkittävänä.

Kotimaisuus nousi erityisen tärkeäksi eläkeläisten (70 %), yrittäjien ja johtavassa asemassa olevien (60 %), mutta myös opiskelijoiden ja koululaisten (57 %) sekä toimihenkilöiden keskuudessa (57 %). Naisille kotimaisuus oli hieman tärkeämpi kriteeri huoltoaseman valinnalle (62 %) kuin miehille (55 %). 

"Tutkimus osoittaa, että suomalaiset arvostavat polttoaineen hinnan lisäksi huoltoaseman kotimaisuutta ilahduttavan paljon. SEO jakelee vain kotimaassa jalostettua polttoainetta. Meille kotimaisuus on muutenkin yksi toimintaamme ohjaavista arvoista – yrittäjävetoisuuden, paikallisuuden ja uusiutuvuuden lisäksi", SEO:n toimitusjohtaja Arto Viljanen kertoo. 

Kotiruoka suosituinta

Saman tutkimuksen mukaan 30 prosenttia suomalaisista pitää ravintolapalveluita tärkeänä kriteerinä huoltoaseman valinnassa. Ensisijaisesti suomalaiset haluavat huoltoasemalta kotiruokaa (55 %), pikaruokaa kaipaa 23 prosenttia vastaajista. 

"Konstailematon kotiruoka pitää edelleen pintansa autoilijoiden keskuudessa. Tutkimus osoittaa, että kotimainen huoltoasema, josta saa edullista polttoainetta ja kotiruokaa, on suomalaisten suosiossa. Meillehän se sopii varsin hyvin", Viljanen sanoo.

Taloustutkimuksella maaliskuussa 2017 teetetyn tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää suomalaisten käsityksiä autoilusta ja mielikuvia huoltamoista. Tutkimuksen kohderyhmän muodostavat suomalaiset kuluttajat. Internetpaneelilla toteutettuun tutkimukseen vastasi yhteensä 1 029 suomalaista maaliskuun 2017 aikana.

 

Verkossa

www.seo.fi