Uutiset

Autot

Hyvä, parempi, Sprinter

Uudistuva Mercedes-Benz Sprinter tarjoaa hieman enemmän kaikkea ­– enemmän tehoa, turvallisuutta, ajomukavuutta ja muunneltavuutta. Mallisto täydentyy uudella vaihtoehdolla, jonka kokonaispaino on 5,5 tonnia ja kantavuus enimmillään 3400 kiloa eli 450 kiloa enemmän kuin aikaisemmin.

Sprinter teki viime vuonna kaikkien aikojen myyntiennätyksen, niitä myytiin peräti 194 200 kappaletta. Mallin valmistus aloitettiin vuonna 1995, minkä jälkeen Sprinteriä on valmistettu 3. miljoona kappaletta. Sprinter on antanut nimen kokonaiselle tavara-autoluokalle ja siitä on tullut synonyymi 3,5 tonnin pakettiautojen kokoluokassa. Sprinter on myös menestynein pakettiautomalli kaikki pakettiautoluokat huomioiden.

Sprinterin ominaisuudet asettavat vertailuarvon muille: avustinjärjestelmissä Sprinter on edelläkävijä. Yksikään pakettiauto ei ole turvallisempi, mukavampi tai monipuolisempi kuin Sprinter.

Mallia valmistetaan Saksan Düsseldorfin ja Ludwigsfelden lisäksi Argentinassa, Venäjällä ja Kiinassa. Sprinter-tuotantolinjan rakentaminen Yhdysvaltoihin alkaa tänä vuonna.

Mercedes-Benz vastaa asiakkaiden vaatimuksiin suuremmasta kantavuudesta

Uusi, kokonaispainoltaan 5,5 tonnin Sprinter-malli on vastaus Mercedes-Benzin asiakkaiden asettamiin haasteisiin. Sprinter on vastaus asiakkaiden vaatimuksiin, jotka vaativat ajoneuvokalustoltaan suurempaa kantavuutta voidakseen hoitaa tehtävänsä mahdollisimman tehokkaasti. Uusi kokovaihtoehto täyttää kuilun pakettiauton ja kevyen kuorma-auton välissä. Kantavuus nousee kevyen kuorma-auton tasolle, mutta kuormauksen helppous, istuma-asento ja ajomukavuus säilyvät pakettiautomaisella tasolla.

Olipa kyse logistiikkayrityksestä, lämpötilaohjatusta kuljetuksesta, hälytysajoneuvosta, bussista tai vapaa-ajan ajoneuvosta, Sprinter on vastaus asiakkaan vaatimuksiin.

Teknisenä perustana kokonaispainoltaan viiden tonnin Sprinter

Uusi 5,5 tonnin painoluokan Sprinter perustuu komponentteihin, joita tähän mennessä on käytetty 5-tonnisessa malliversiossa. Sprinterin vahvan perusrakenteen takia suunnittelijoiden ei tarvinnut kehittää mallia varten uutta koriratkaisua tai pohjarakennetta. Päinvastoin he kykenivät hyödyntämään olemassa olevan, itsekantavan perusrakenteen tarjoamia mahdollisuuksia ja monia Sprinterin komponentteja kuten jousia, iskunvaimentimia ja -vakaajia isommankin painoluokan mallissa.

Rakenteellisia lujituksia on tehty vain korin etuosassa. Esimerkiksi iskunvaimentimien joustintukia on vahvennettu lisäkiinnittimillä, ja pitkittäispalkkien päiden kiinnityskohtia on vahvistettu useammilla hitsauspisteillä.

Suurempi painoluokka merkitsee myös aikaisempaa korkeampia akselipainoja. Sprinterin suurin etuakselipaino nousee 1950 kilosta 2100 kiloon ja taka-akselipaino vastaavasti 3500:sta 3600 kiloon. Siten Sprinterin akselipainoissa on aina joustovaraa, myös silloin kun kuljetuksen paino jakautuu autossa epätasaisesti.

Umpipakettiautomallin kantavuus suurin omassa kokoluokassaan

Kokonaispainon kasvaminen 5 tonnista 5,5 tonniin parantaa Sprinterin kuljetuskykyä selvästi, sillä kaikkien mallien kantavuus nousee 450 kiloa. Joissakin malliversioissa kyseessä on luokan uusi ennätys. Raskaimmassa 5,5 tonnin Sprinterissä kantavuuden ja ajopainon välinen suhde on erinomainen 1.7:1. Jopa umpipakettiautomallissa suhde on 1.3:1 eli ennätystasolla kokonaispainoltaan 5­–6 tonnia painavien pakettiautojen luokassa. Korkeakattoiseen, normaalilla akselivälillä varustettuun Sprinter-umpipakettiautoon, jonka voimanlähteenä on 4-sylinterinen dieselmoottori, voidaan lastata jopa 2950 kilon kuorma. Sprinter-alustaversion korkein kantavuus on huikeat noin 3400 kiloa.

Kaikki moottorit täyttävät Euro 6/VI –päästötason, dieseleissä tuttu CDI-tunnus

Mercedes-Benz Sprinter mullistaa vuoden 2016 toisella puoliskolla dieselmoottoritarjontansa täysin. Nelisylinteristen moottorien aloitusvaihtoehdot tarjoavat jatkossa enemmän tehoa ja vääntöä. Kaikki moottorit täyttävät vaativimman Euro 6/VI -päästötason, ja käyttöön otetaan muusta Mercedes-mallistosta tuttu CDI-tunnus entisen BlueTECin sijaan.

Sprinteriin on saanut jo kesästä 2013 lähtien ­– ensimmäisenä pakettiautona maailmassa – valinnaisvarusteena Euro VI -päästönormit täyttävät dieselmoottorit. V6-moottorissa tiukin Euro VI -taso on ollut vakiovaruste. Uusi standardi tulee pakolliseksi syyskuussa 2016, ja nyt Mercedes-Benz tarjoaa Euro VI -tason dieselmoottorit vakiovarusteena koko mallistoon.

Samalla Mercedes-Benz vastaa asiakkaidensa muuttuviin tarpeisiin parantamalla 4-sylinterisen, 2,15-litraisen OM 651 -dieselmoottorinsa aloitusmallien suorituskykyä. Moottorin uusimman alkaen-version teho on nyt 84 kW (114 hv). Moottorin teho ja vääntö ovat näin nousseet 20 prosenttia edelliseen aloitusmalliin verrattuna. Vääntöä on 300 Nm, mikä helpottaa päivittäisten kuljetus- ja ajotehtävien suorittamista ja lähes vastaa nykyisen Sprinter-malliston seuraavaksi tehokkaimman moottorin vääntölukemaa.

Myös seuraavan moottoriversion suorituskyky on noussut noin 10 prosenttia, joten tehoa on jatkossa 105 kW (143 hv) ja vääntöä 330 Nm. Molempien moottorien huippuvääntö saavutetaan jo 1200 kierroksen kohdalla, jolloin moottorin suurin vääntövoima ja Sprinterin erinomaiset ajo-ominaisuudet ovat käytössä jo hyvin alhaisilla kierrosnopeuksilla.

Samat ominaisuudet luonnehtivat voimakkainta 4-sylinteristä dieselmoottoria, joka tuottaa 120 kW (163 hv) tehon. Tämän voimanlähteen suoritusarvot säilyvät ennallaan, kuten myös malliston huipulla olevassa V6 CDI -moottorissakin. Sprinterin 140 kW (190 hv) ja 440 Nm tuottavalla V6-dieselmoottorilla ei ole vertaistaan koko pakettiautoluokassa.

Kuten aikaisemminkin kaikkien moottorin yhteydessä on vakiovarusteena kuusivaihteinen ECO Gear -manuaalivaihteisto. Valinnaisvarusteena saatavilla on momentinmuuntimella varustettu 7G-Tronic Plus -automaattivaihteisto. Takavetoisten Sprinterien vaihtoehtona Mercedes-Benz tarjoaa Sprinter 4×4 -mallia 3,5–5 tonnin painoluokissa manuaalisesti valittavalla nelivedolla. Valinnaisvarusteena saatavana on alennusvaihde.

Mercedes-Benz Sprinterin dieselmallisto:

Malli Sylinterit/iskutilavuus Teho Vääntö
211/311/511   CDI rivi-4/2143 cm3 84 kW (114 hv)/3800 rpm 300 Nm/1200­–2200 rpm
214/314/514   CDI rivi-4/2143 cm3 105 kW (143 hv)/3800 rpm 330 Nm/1200­–2400 rpm
216/316/516   CDI rivi-4/2143 cm3 120 kW (163 hv)/3800 rpm 360 Nm/1400­–2400 rpm
219/319/519   CDI V6/2987 cm3 140 kW (190 hv)/3800 rpm 440 Nm/1400­–2400 rpm

Kaikissa dieseleissä SCR-katalysaattori ja AdBlue-teknologia

Euro 6/VI -tason Sprinterit ovat puhtaampia kuin koskaan. Pakokaasupäästöjen minimitason varmistavat pakokaasujen takaisinkierrätys kaksivaiheisella jäähdytyksellä, SCR-katalysaattoriteknologia (Selective Catalytic Reduction) yhdistettynä AdBlue-lisäaineen käyttöön sekä tehokas hiukkassuodatin.

SCR vähentää dieselmoottorien päästöjä kaikkein tehokkaimmin käytettävissä olevista teknologioista. Se perustuu nestemäisen AdBlue-liuoksen ruiskutukseen pakokaasuvirtaan. Erittäin hienojakoista ruiskutusta säätelee sähköinen mittausyksikkö. Kuumat pakokaasut muuttavat AdBluen sisältämän synteettisen urean ammoniakiksi. SCR-katalysaattorin kemiallisessa reaktiossa typpikaasut ja ammoniakki muuttuvat ympäristön kannalta vaarattomiksi vedeksi ja typeksi. Typpioksidipäästöjen määrä vähenee teknologian ansiosta noin 80 prosenttia.

Sprinterin AdBlue-säiliö on asennettu moottoritilaan etuoikealle kulkusuunnasta katsoen, ja sen tilavuus on 18 litraa. Yksi täyttökerta riittää noin 6000 kilometrin ajoihin, riippuen auton käyttöolosuhteista. Mittaristoon ilmestyy viesti kuljettajalle ja keltainen varoitusvalo syttyy noin 1000 kilometriä ennen tankin tyhjenemistä.

BlueEfficiency-varustepaketilla (vakiona kaikissa Sprinter-malleissa) kulutusta ja päästöjä voidaan vähentää entistä tehokkaammin. Pakettiin kuuluvat ECO-ohjaustehostinpumppu, sähkösäätöinen polttoainepumppu, teho-optimoitu laturi, ECO start/stop -toiminto sekä vierintävastusoptimoidut renkaat.

Uuden 5,5 tonnin painoluokan Sprinterin hinnasto julkaistaan kesäkuun aikana.

Lue seuraavaksi