Uutiset

Autot

Irtokivet ja nastat rikkovat nyt tuulilaseja

Autoilijan kannattaa olla nyt hereillä: maalis- ja huhtikuussa sattuu yli neljännes koko vuoden tuulilasivahingoista, kun tiet sulavat ja lämpötilan vaihtelut aiheuttavat routavaurioita. Ifin vahinkotilastojen mukaan eniten tuulilaseja rikkoutuu viikonloppuliikenteessä perjantaisin. Kunnollinen turvaväli edellä ajavaan on paras keino säilyttää oma tuulilasi ehjänä.

Pian teillä ropisee jälleen irtokiviä ja renkaista irtoavia nastoja. Vakuutusyhtiössä kevään tulo näkyykin huomattavana piikkinä tuulilasivahingoissa. Tuulilasin rikkoutuminen on nykyään jo toiseksi yleisin autovahinko, sillä se sattuu keskimäärin joka kymmenennelle autolle, paljastavat Ifin autovahinkotilastot.

– Paras tapa pitää oma tuulilasi ehjänä on riittävä turvaväli edellä ajavaan autoon. Erityisesti tietyömailla kannattaa varautua edellä ajavan lennättämiin irtokiviin, kertoo Ifin laatupäällikkö Solja Varke-Lipponen.

Suhteessa useimmin tuulilasi rikkoutuu alle kolme vuotta vanhoissa autoissa. Nykyaikaiset tuulilasit ovat muodoltaan vanhoja tuulilaseja kaarevampia, ohuempia ja kevyempiä, joten lasi halkeaa todennäköisemmin jo pienemmästä iskemästä.

Vaurioitunut tuulilasi on turvallisuusriski

Yli 90 prosenttia tuulilasin halkeamista saa alkunsa iskemistä, joista suurin osa osuu tuulilasin alareunaan. Jos tuulilasiin ilmaantuu kiven aiheuttama särö, kannattaa lasi korjauttaa mahdollisimman pian, ennen kuin säröt lähtevät leviämään. Ensiapuna ennen korjaamista iskemäkohdan voi suojata teipillä, jottei siihen pääse likaa.

– Vaurioitunut tuulilasi on huomattavasti heikompi kuin ehjä, sillä auton tuulilasi vastaa nykyään jopa 30 prosenttia kantavasta korirakenteesta. Ehjä tuulilasi toimii merkittävänä osana auton turvarakennetta. Kolaritilanteessa se voi pelastaa matkustajat katon painumiselta kasaan tai auton etuosan runkorakenteiden painumiselta matkustamoon, muistuttaa Varke-Lipponen.

Pieneltä kuulostava tuulilasivahinko voi tulla yllättävän kalliiksi.

– Korjaamisen hintaan vaikuttaa luonnollisesti tuulilasissa olevien iskemien määrä: yhden iskemän korjaaminen maksaa keskimäärin 50–80 euroa. Tuulilasin vaihtaminen maksaa edullisimmillaan noin 300–400 euroa, mutta erikoisvarusteilla, kuten kameralla tai lämmityksellä, varustetun tuulilasin vaihdolle hintaa voi tulla yli 1000 euroa. Kannattaakin tarkistaa, onko omalla autolla kaskovakuutus, joka sisältää lasiturvan, Varke-Lipponen toteaa.

Tarkastele Ifin tilastoista, milloin, kenelle ja millaisia vahinkoja Suomen teillä sattuu eniten

Lue seuraavaksi