Isuzu D-Max uudistui

Tapani Palo

Uusi Isuzu D-Max erottuu edeltäjästään niin ulkonäön, varustelun kuin sisätilojen muotoilun ansiosta. Kaikessa on huomioitu soveltuvuus kovaan työkäyttöön ja taustalta löytyy Isuzun yli 80 vuoden kokemus dieselmoottorien valmistuksesta. Kehittyneen moottoriteknologian ansiosta Isuzu ei vaadi pakkasille herkkää AdBlue-lisäainetta ja myös vaihteistosta on tarjolla sekä manuaalinen että automaattinen versio.

Sulavuutta ulkonäköön

Isuzu ilmoitti ottaneensa uuden D-Maxin muotoilussa esikuvakseen miekkavalaan sulavuuden. Katto ohjaa ilmavirran takaluukun yli ja näin ilmanvastuskerroin on edeltäjää huomattavasti alhaisempi, mikä mahdollistaa parantuneen polttoainetaloudellisuuden, suorituskyvyn kasvun sekä hiljaisemman ohjaamon. Jämeryyttä ulkonäköön tuo uudistunut etusäleikkö sekä puskuri, joiden väri vaihtelee mallisarjan mukaan. Yksilöllisyyttä ulkonäköön voi hankkia myös 16- tai 18-tuumaisilla aluvanteilla sekä yhdeksän eri ulkovärivaihtoehdon avulla.

Varustelutaso tarpeen mukaan

Uusi D-Max on saatavilla kolmessa eri varustelutasossa: LX, LS sekä LSX. Jo perusmalli LX on varusteltu hyvin kattavasti ja tarpeen mukaan voi esimerkiksi turvallisuutta sekä mukavuutta lisätä LS- tai LSX-tasolla. LSX-versio on tarjolla viiden henkilön Double Cab -korimalliin, josta on saatavana myös pakettiautoksi rekisteröitävä Double Cab Two Seater -versio erityisen isolla lämpimällä ja lukittavalla tavaratilalla. Kompaktissa Space Cab -versiossa on näppärät kaappariovet, joiden kautta raskaidenkin esineiden nosto tavaratilaan onnistuu helposti.

Ohjaamossa on täysin uusi mittaristo ja verhoilun sekä muiden materiaalivalintojen ansiosta tunnelma on aikaisempaa ylellisempi. LS- ja LSX-malleissa on lisäksi seitsemän tuuman kosketusmonitoiminäyttö, jonka avulla voi helposti hallita esimerkiksi audiomaailmaa, puheluita sekä peruutuskameraa. Äänentoiston laadukkuudesta vastaa parhaimmillaan jopa kahdeksan kaiutinta ja älylaitteiden lataus onnistuu kahden USB-portin kautta.

Uutuusmoottorissa keveys yhdistyy voimaan

Isuzun moottoriteknologian kehittyneisyys näkyy vahvasti D-Maxissa, sillä siinä yhdistyvät, keveys, hiljaisuus, polttoainetaloudellisuus sekä ympäristöystävällisyys luotettavuuteen ja helppoon huollettavuuteen. Moottori on 1,9-litrainen diesel, jossa tehoa on 164 hevosvoimaa ja vääntöä 360 newtonmetriä. Moottori kuuluu luonnollisesti Euro 6 -päästöluokkaan ja kehittyneen partikkelisuodattimen avulla tämä saavutetaan ilman AdBlue-lisäainetta.

 Vaihteiston voi valita mieltymystensä mukaan joko kuusiportaisen automaattina tai samoin kuusipykäläisenä manuaaliversiona. Automaatissa on mukana ”oppiva vaihtaminen” -toiminto, joka mukautuu kuljettajan ajotavan sekä olosuhteiden vaatimalla tavalla ja halutessaan vaihteiston voi kytkeä myös perinteiseen manuaalitilaan.

Manuaalivaihteistossa on käytössä alavaihteiden kolmoissynkronointi ja myös peruutusvaihde on synkronoitu. Ratkaisu helpottaa vaihteiden vaihtoa ja samalla pidentää vaihteiston kestoikää.

Turvallisuus etusijalla

Uusi Isuzu D-Max kulkee luokkansa kärjessä myös turvallisuusominaisuuksillaan. Vakiovarustukseen kaikissa malleissa kuuluvat esimerkiksi mäkilähtöavustin, alamäkihidastin, ajonvakautusjärjestelmä, luistonesto sekä hätäjarrutusavustin. LS- sekä LSX-malleissa mukaan kuuluu myös peruutuskamera ja LSX:n valikoiman täydentää varashälytin. Luonnollisesti myös turvavyöt sekä turvatyynyt edustavat vaadittavaa korkeaa tasoa.

Tehty kovaan käyttöön

Isuzun vankka historia ammattiautojen parissa näkyy myös D-Maxin käytettävyydessä jokapäiväisissä työtehtävissä. Autoon nousu ja poistuminen on avarien ovien kautta helppoa ja ohjaamo on hyvin tilava. Tavaroiden säilytykseen on kiinnitetty huomiota ja mukitelineitä ja säilytyslokeroita on kerrankin riittävästi ympäri ohjaamoa. Omat käyttötarkoitukset ratkaisevatkin kannattaako hankkia takapenkillinen monipuolisesti muunneltava Double Cab vai riittääkö Space Cab.

Avolavojen tehtävänä on usein vetää perävaunua ja D-Max soveltuu myös tähän tehtävään mainiosti. Tehokas moottori, jämerä alusta ja kunnon jarrut mahdollistavat 3500 kilon perävaunun vaivattoman vetämisen. Maasto-olosuhteissa auttavat hidas neliveto, 30 asteen lähestymiskulma sekä 49 asteen kallistuskulma, joka kyllä riittää jokaiselle hiemankin maalaisjärkeä omaavalle kuljettajalle.

Takuu ja jälkimarkkinointi myynnin tukena

Isuzun toimivan kokonaispaketin täydentää komea viiden vuoden tai 100 000 kilometrin takuu ja pitkä kahden vuoden tai 20 000 kilometrin huoltoväli. Myös Isuzun huolto- sekä muu jälkimarkkinointiverkosto on laajentunut ja jatkuvan koulutuksen kautta henkilökunta pystyy tarjoamaan kattavan palvelukokonaisuuden. Edullisimmillaan Isuzu D-Maxin omistajaksi pääsee alle 30 000 eurolla, joten Isuzun noin seitsemän prosentin markkinaosuuden luokassa voi odotella kasvavan. Avolavaluokka on maassamme kasvussa ja syksyllä mukaan tulevat uutuusmerkit tulevat vain kasvattamaan luokan kokonaismyyntiä nykyisestä 1500 auton vuosivauhdista.