Isuzu D-MAX vie tavarat varmasti perille

Heikki Hiltunen

Isuzu D-MAX Space Cab kunnioittaa valmistajansa perinteitä. Maailman suurimpien hyötyajoneuvojen valmistajien joukkoon kuuluva Isuzu voi hyvällä omalla tunnolla myydä uutta Isuzu D-Maxia asiakkailleen. Eri ohjaamopituuksilla ja -varusteilla saatavana oleva avolava-auto on joka autoihmisen unelma. Tällä unelmalla tehdään työtkin. Koeajettu Isuzu D-MAX sopii työkaluksi mainiosti. Perusmallin autossa on kaikki, mutta ei mitään liikaa. Isuzun ratkaisuista henkii, että tämä automalli on tehty töihin.

Isuzu D-MAXissa on paljon kuljettajaa auttavia yksityiskohtia. Yksityiskohdista syntyy kokonaisuus, josta autotehdas ja jälleenmyyjä Suomessa voivat olla ylpeitä. Isuzu on sananmukaisesti hyötyauto. Kaappariovet takana ovat hyvä esimerkki. Kuljettajan taakse voi vaivatta nostaa suojaan ja tarvittaessa lämpöiseen herkät laitteet ja koneet. Ovi aukeaa penkkien taakse reilusti. Omistaja maksaa pakettiauton käyttömaksun D-MAX Space Cabissa, koska auto on rekisteröity kahdelle henkilölle. Isuzun käyttökelpoisuutta on sen kuormittamisen mahdollisuus ilman huolen häivää. Alustan alle kurkkaamalla selviää, että rautaiset takalehtijouset on tehty kestämään muutakin kuin terveisten ajamista.

Maantiellä, kesto- tai sorapinnalla Isuzu viihtyy

Isuzun tarpeellista ja samalla kattavaa varustusta on helppo arvostaa. Ominaisuuksiensa puolesta Isuzu D-MAXissa voi istua pitkän matkan maantiellä ilman turhaa rasittumista. Auto etenee suuntavakaasti, ei tee mitään yllättävää. Koeajon aikana ei hätäjarrutusta tai -väistöä tarvinnut oikeassa tilanteessa onneksi tehdä. Suljetulla tieosuudella maantienopeudessa testimielessä tehty nopea ohjausliike kestopäällysteellä ei aiheuttanut hämminkiä, eikä käsien paljoutta ohjaamoon. Nelivetoisen lava-auton henkilöautoa korkeampi painopiste ei tuntunut liiallisena huojumisena. Sorapäällysteisellä tiellä Isuzu D-MAXin asetuksista tuli valittua nopea nelivetotoiminta päälle. Normaaliasetuksilla takavetoinen auto muuttui nelivetoisena entistä vakaammaksi, kuljettajan oman tuntuman mukaan. Nopea neliveto ei tarjonnut vauhdikkaissa sorapintaisissa kaarroksissa mitään takatuuppari-ralliauto -tunnelmaa, vaan päinvastoin antoi tuntuman hyvästä otteesta tiehen ja tunteen vetovoiman välittymisen jokaiseen neljään pyörään. D-MAXin omistajaa ei haittaisi, vaikka suurempi osa tiestöstämme oli edelleen sorapäällysteistä. Kesäaikaan tehty koeajo antaa vain aavistuksen siitä miten hyvin Isuzu pärjää talvella sohjossa ja lumessa. Varmasti pärjää.

Kuormaa, kuormaa

Lava-auton käyttö hyötynäkökulmasta on selvä. Ilman suurempaa nostelua tai peittelyä tavaratilassa pitää olla mahdollisuus kuljettaa suuria ja painaviakin taakkoja. Sidontalenkkien kiinnityspisteet ovat Isuzu D-MAXissa valmiina ja toimivat kuormanvarmistuksessa. Nostokorkeus lavalle on kohtuullinen ja taakse avautuva takalauta on tukeva. Isuzun käyttäjä voi määritellä paitsi ohjaamovalinnat, myös lavan suojan rakenteen ja mahdolliset katteet. Lisäkustannus on investointi, jolla on aina takaisinmaksutapa, auton käytön helppoutena tai suoraan rahallisena hyötynä. Isuzun maahantuonnilta ja jälleenmyynnistä saa tarpeelliset tiedot. Koeajettu Isuzu D-MAX

Kaappariovet Isuzu D-MAX Space Cabissa aukeavat reilusti. Matkustamon takaosaan saa nostettua lukittuun ja suojaisaan tilaan isohkojakin tavaroita. Kuljettajan ja matkustajan penkit ovat hyvät ja turvavarusteita riittää.

LX Space Cab oli perusvarusteltu malli, josta saadun kokemuksen perusteella D-MAXiin löytyy varmasti erikoiseenkin käyttöön sopiva lisävarustelu. Koeajon aikana ei päästy yli kantavuuden eli tonnin kuormaa viemään. Isuzu ei vähästä nyykähdä, eikä se tuntenut ajettuja kantavuutta kevyempiä kuormia. Vielä sisäänajovaiheessa ollut 164 hevosvoiman moottori jaksoi pinnistelemättä taakkoja viedä. Vääntömomenttilukema 360 newtonmetriä pitänee paikkansa. Euro 6 -päästötasoon päästään ilman Ad Blue -lisäainetta. Käyttäjälle se on positiivista tietoa. Kuusiportainen automaattivaihteisto toimi moitteettomasti, vaikka tuntui alkuun hieman töksähtelevän manuaalisesti alaspäin vaihtaessa moottorijarrutusta hyödyntäen. Välikaasukikka tosin lopetti töksäyttelyt heti. Vaihteiston manuaaliohjaus onnistuu helposti, vaihdekeppi on oikeasti vaihdekeppi, sen käyttö onnistuu vaikka rukkanen kädessä. Vaihdevalitsimen liikkeet ovat silti täsmällisiä ja järkevän pieniä. Vaihdevalitsimen liikkeet ovat silti täsmällisiä ja järkevän pieniä. Automaattivaihteiston toimittaa Isuzulle japanilainen Aisin, manuaalivaihteisto on Isuzun omaa tuotantoa.

Kuljettajalle Isuzu D-MAX on aina hallinnassa

Isuzu D-MAXin ajamisessa eri olosuhteissa ei mene sormi suuhun. Tavallisen maantieolosuhteisiin tottuneen kuljettajan kantti loppuu maasto-olosuhteissa ennen Isuzun etenemistä. Keskikonsolista valintarullaa oikealle kääntämällä takavetoisen D-MAXin saa ensin nopealle nelivedolle ja vielä lisää kääntäen samasta rullasta hitaalle nelivedolle. Kojetaulun valo-ohjauksesta näkee nelivetojen kytkeytymisen etenemisen. Liikkeessä saa nopean nelivedon päälle ja pois, tosin voimakasta moottorivetoa tai -jarrutusta kannattaa silloinkin varoa. Hitaalle nelivedolle saa kytkettyä, kun auto on paikallaan. Hitaalla nelivedolla ja automaattivaihteisto manuaalikäytöllä Isuzu D-MAX etenee kuljettajan hallinnassa parhaiten. D-MAXin saa melkein minne tahansa, kun vaan pyörät pitävät, maaperä kantaa auton massan ja lähestymis- tai jättökulmat riittävät. Maantieolosuhteissa takaveto riittää ja pitää esimerkiksi polttoainekulut suhteellisen alhaalla. Eri autotyypeillä ajetaan ne tippakisat ja koeajolenkin keskikulutus nousi hieman yli kahdeksaan litraan dieseliä sadalla kilometrillä. Se kulutus sisälsi kaikki ajot kuormalla ja ilman, maastossa ja moottoritiellä. Kulutus pysyi siis kohtuullisella tasolla.

Isuzun mittaristo on selkeä ja helppolukuinen. Vaihdeilmoitus on tarpeen, kun käyttää automaatin manuaalitoimintaa. Manuaalitoiminnalla vaihteisto estää liian pienen tai suuren vaihteenkytkennän moottoria ja vaihteistoa turvaten.

Koeajetun perusmallin D-MAX Space Cabin saa LX ja LS -varusteilla. Varusteista löytyy ilmastointia, radiota, CD-soitinta, kaukosäätöistä keskuslukitusta ja LED-päiväajovaloja. Kuljettajan ja matkustajan turvaksi autoissa on etuturvatyynyt, sivuturvatyynyt, turvaverhot, ajonvakautus- (ESC) ja luistonestojärjestelmä (TCS). Etenemistä haasteellisissa olosuhteissa helpottaa mäkilähtöavustin (HSA) ja alamäkihidastin (HDC). Samoja paketteja on tarjolla myös ohjaamovaihtoehdoille Double Cab ja Double Cab Two Seater. Ohjaamonimet kertovat, että kyseessä on Space Cabia suuremmat mallit eri istuinmäärävaihtoehdoilla. Kannattaa käydä tutustumassa lähimmällä Isuzu jälleenmyyjällä valmistajan myöntämään takuuseen. Ja samalla käydä Isuzu D-MAXin koeajolla.

 

 

Verkossa

www.isuzu.fi

Video Isuzun maastokyvyistä: