Uutiset

Autot

Iveco Daily 4×4 55S18DW – tiettömän taipaleen tallaaja

Nelivetoisten ajokkien vuotuiset markkinat ovat Suomessa rajalliset, mutta sitäkin haastavammat. Nelivetoa kaivataan, kun työkohde sijaitsee tiettömän taipaleen ja lumihankien takana. Useimmiten nelivetoajokki päätyy sähkölaitoskäyttöön tai puolustusvoimille, mutta miksei käyttäjäkuntaan voisi kuulua myös kiinteistönhuoltoyhtiöt ja kunnat. Daily sopisi teiden kunnossapidon, aurauksen ja hiekoituksen ohella myös palo- ja pelastustoimen lukuisiin tehtäviin.
Suomessa toki myydään paljonkin nelivetoisia autoja, mutta usein puhutaan lähinnä kaupunkimaastureista, joiden etenemiskyky maastossa on nelivedosta huolimatta rajallinen. Oikeiden, lukoilla varustettujen nelivetoautojen tarjonta sen sijaan on vähäistä, joten Iveco Dailyn tulo markkinoille on monen käyttäjän mielestä pelkästään hyvä asia.
Neliveto-Dailyn rakennustyössä lähtökohtana on perus-Dailyn runko 3,05 tai 3,4 metrin akselivälillä. Runkopalkkien väliin asennetaan 3,0 litran common rail-moottori, joka murahtelee 176 hevosvoiman voimalla. EGR-teknologiaa hyväksikäyttävästä moottorista voima siirretään ylivaihteella varustettuun kuusiportaiseen ZF 6S400-päävaihteistoon. Kardaanin avulla Ivecon sydämentuotos jatkaa matkaansa alennusvaihteistoon, missä voima jaetaan etu- ja taka-akseleille suhteessa 32/68. Pää- ja alennusvaihteiston ansiosta neliveto-Dailyn kuljettajalla on käytettävissään kaikkiaan 24 vaihdetta, jotka takaavat etenemiskyvyn mitä erilaisimmissa olosuhteissa. Ja jos ilmenee tarvetta peruuttamiselle, löytyy valikoimasta neljä peruutusvaihdetta.

Doppeli on tilaohjaamo tarpeeseen

Nelivetoinen Daily on saatavilla siis kahdella eri akselivälillä ja kahdella ohjaamovaihtoehdolla. Normaaliohjaamon ohella nelivetoalustan päälle voidaan nostaa myös miehistöohjaamo, jolloin työkalujen ja tarvikkeiden ohella kuljetuskapasiteetti kasvaa kuljettajan lisäksi kuuteen henkilöön.
Kuljettajan paikalta tarkasteltuna maasto-Daily eroaa maantiesisarestaan lähinnä vaihdekeppien lisääntyneenä määränä. Totutun kojelaudassa sijaitsevan vaihdekepin lisäksi istuimen vieressä on kaksi paakaa, jotka auttavat sopivan vaihteen löytämisessä.
Yhdellä kepillä valitaan välitykset joko maastoon tai maantielle sopiviksi ja tämä valinta voidaan myös auton liikkuessa. Toisesta kepistä taasen jaetaan maasto- ja maantiealueet vielä hitaalle ja nopealle alueelle ja tämä vaihto tehdään ajoneuvon seistessä paikallaan.
Kojelaudasta löytyvät myös kytkimet sähköohjatuille tasauspyörästön lukoille.
Vakiovarustukseen kuuluu pitkittäislukon ohella myös taka-akselin lukko. Lisävarustelistalta löytyy lukko myös etuakselille ja voisi uskoa, että siihen kohtaan merkitään ruksi useimpien tilausten yhteydessä.
Neliveto-Daily on myös perinteistä laitetta korkeampi, mikä tuntuu ohjaamoon kavutessa, mutta myös ajossa parantuneena näkyvyytenä. Ainakin doppel-mallista on mainio näkyvyys kaikkiin suuntiin, sillä takaikkunan ohella kanssakulkijoita voi katsella myös takaovien sivuikkunoiden läpi. Korkeudesta huolimatta meno on verrattain vakaata, iskunvaimentimet ja kallistuksenvakaajat pitävät Dailyn kulun aisoissa.
Esimerkiksi kappaletavaranosturin käyttöä varten voidaan neliveto-Daily varustaa myös voimanotolla. Tarjolla on sekä vaihteistoon että alennusvaihteistoon liitettäviä voimanottoja.

Rengasvalinta tehtävä maaston mukaan

Asfalttiladulla ajettaessa menoa voi luonnehtia elämykselliseksi. Palapintakuvioidut renkaat eivät ole parhaassa elementissään kovalla kestopäällysteellä ajettaessa, sillä 80 kilometrin tuntinopeudessa meno on hyvin ravistavaa. Tehtaan valikoimassa on myös paremmin maantielle sopiva rengastyyppi. Ylivaihteella varustetun vaihteiston ansiosta moottorin pyörimisnopeus pysyy alhaisella tasolla maantienopeuksissakin, mikä pitää melutason siedettävällä tasolla. Sanomattakin on selvää, että tämäntyyppisellä autolla ei ole tarkoitus ajella maantiellä, joten käännetäänpä soratielle.
Hiekkatiellä meno on heti mukavampaa, Alusta tasaa rautaheitot ja muut tienpinnan reiät mukavasti. Tiettömälle taipaleelle emme ajokkia lähteneet viemään, sillä vanha totuushan on, että nelivetoauton saa kiinni aika pahaankin paikkaan. Koeajokin varustuksesta puuttuukin kiinnijäämistä silmällä pitäen tuiki tarpeellinen vinssi, joka päästä ajokin ahdingosta. Pikaisen metsäajon perusteella ainakin vaihteistosta löytyy sopivia vaihteita myös tiukkoihin maastokohtiin. Kantojen ja kivien ylitykseen löytyy hitaita vaihteita, jolloin moottorin vääntöominaisuuksia voidaan käyttää hyödyksi entistä paremmin. Valmistajan mukaan maasto-Dailyllä voi huoleti ajella jopa 70 senttiä syvässä vedessä, eikä maavara ole ainakaan markkinoiden pienin. Mäkisiä alueita ajatellen 51 asteen kohtauskulma ja 36 tai 42 asteen jättökulma akselivälistä riippuen ovat lupauksia herättäviä arvoja.
Nelivetoisen Dailyn ostajan arvomaailmassa tärkeä asia maastokelpoisuuden ohella on hyvä kantavuus. Maahantuojan mukaan Dailyn omamassa ilman päällirakenteita asettuu 2500-2700 kilon tietämille, joten kokonaismassaltaan 5,5 tonnin ajokin selkään voi huoleti heittää puolentoista tonnin taakan. Tämä on luku, joka varmasti kiinnostaa kiinteistöhuollon ammattilaisia, eli heitä jotka auraavat ja hiekoittavat kiinteistöjen piha-alueita lähinnä avolava-ajokeilla. Äkkiseltään Daily vaikutti myös verrattain ketterältä pyöriteltävältä nelivetoisuudesta ja miehistöohjaamosta huolimatta. Dailyn kovin kilpailija tällä hetkellä lienee Unimog, jonka vahvuus etenemiskyvyn ohella on työlaitteissa. Daily sen sijaan on elementissään silloin, kun työmaalle on saatava miehistö työkaluineen.
Miehistöohjaamo on sekin mielenkiintoinen kapistus. Maahantuojan mukaan kiinnostus sitä kohtaan on selvästi noususuunnassa varsinkin maantiemalleissa, joissa pidempi ohjaamo nostaa hankintahintaa vain 1500 eurolla. Maastomallissa miehistöohjaamosta perittävä lisähinta asettunee 3000 euron tienoille. Suomessa valitaan perinteisesti lyhyt ohjaamo ja avolava, jonka etuosaan rakennetaan kaapisto työkaluja varten. Toisaalta miehistöohjaamossa on jo valmiina tilaa työkaluille ja vaatteille. Lisälämmittimen avulla lämpiävä ohjaamo toimii maasto-olosuhteissa myös oivana taukotupana ja tukikohtana, mikä ei varsinkaan sateiseen aikaan ole huono asia.

Tekniset tiedot Iveco Daily 55S18DW 4×4

Moottori

– 3,0 litran common rail dieselmoottori
– teho 176 hv (130 kW)/ 3200-3500 r/min
– vääntömomentti 400 Nm / 1250-3000 r/min

Vaihteisto

– kuusiportainen ZF 6S400-manuaalivaihteisto
– alennusvaihteisto pitkittäislukolla

Alusta

– edessä kolmilehtinen paraabelijousitus
– takana nelilehtinen paraabelijousitus
– kallistuksenvakaajat
– iskunvaimentajat
– edessä levyjarrut
– takana rumpujarrut
– akselissa tasauspyörästön lukot

Mitat ja massat

– akseliväli 3400 mm
– kokonaiskorkeus 2580 mm
– alustan omamassa 2765 kg
– kokonaismassa 5500 kg
– suurin sallittu perävaunumassa 3500 kg

Maahantuoja Delta Trucks Oy

Ari Perttilä

Lue seuraavaksi