Uutiset

Autot

Iveco Dailyllä kustannustehokasta hinausta

Iveco Daily hinausautona

Lahtelainen Hinauspalvelu Hietamäki on kasvattanut laivastoaan kooltaan pienellä, mutta samalla monikäyttöisellä hinausautolla, joka on osoittautunut erittäin kustannustehokkaaksi vaihtoehdoksi.

Hinausliiketoiminnan parissa toimivien yrittäjien laivastossa vaaditaan kooltaan ja toiminnoiltaan monipuolista kalustoa. Lahtelaisen Hinauspalvelu Hietamäen laivastoon on aiemmin kuulunut joukko 12-26-tonnisia hinausautoja, joilla on pelastettu niin konerikon kohdanneita henkilöautoja kuin maan poveen vajonneita työkoneitakin. Hannu Hietamäen luotsaamassa yrityksessä otettiin kesän korvalla käyttöön aiempaa pienempi ajokki, jonka ominaisuudet ovat osoittautuneet varsin monipuolisiksi.

”Tavoitteena oli löytää kooltaan pienempi ajokki, joka toisi mukanaan aiempaa maltillisemman polttoaineenkulutuksen ja samalla paremman kustannustehokkuuden”, kertoo Hietamäki alkukesästä käyttöönotetun Iveco Dailyn äärellä. Nyt laivastoon liitetty ajokki on Hietamäen ensimmäinen Iveco, joka on samalla nopeasti kumonnut aiemmat ennakkoluulot.

”Iveco oli entuudestaan täysin vieras merkki, eikä se tälläkään kertaa ollut ensimmäisenä mielessä. Tarjonta tässä kokoluokassa on kuitenkin varsin ohutta, joten uudistunutta Dailyä oli tarkasteltava ennakkoluulottomin ajatuksin”, summaa Hietamäki.

Päijät-Hämeen Iveco-kauppias Timo Akkanen sai hinausalan yrittäjän vakuuttuneeksi uuden Dailyn ominaisuuksista ja soveltuvuudesta myös hinausautokäyttöön.

”Timo tuli heti alkujaan ihan oikeasti myymään autoa. Itse sen sijaan en ollut aluksi kovinkaan vakuuttunut autosta”, muistelee Hietamäki, jonka mukaan auton ominaisuudet alkoivat kuitenkin kääntyä kaupanteon kannalta nopeasti vahvuuksiksi. Hietamäen mukaan erityisesti ohjaamo ja sen tarjoama ajoasento ovat erittäin onnistuneita uudessa ajokissa. Ensimmäisen parintuhannen ajokilometrin jälkeen myös ajokin taloudellisuus on osoittautunut erittäin hyväksi.

”Kulutus on asettunut alle 15 litran tuntumaan, mikä on todella alhainen lukema kiivaassa kaupunkiajossa. Ajomatkamme ovat yleisesti ottaen lyhyitä, monesti ne jäävät alle 10 kilometriin, jolloin kulutus tahtoo kivuta korkealle. Aiemmin käyttämissämme 12-18 tonnin autoissa kulutus on kaksinkertainen tähän verrattuna”, laskee Hietamäki, jonka mukaan vuosittainen ajosuorite kipuaa kuitenkin 80 000 kilometrin tuntumaan, jolloin polttoainetaloudella on varsin suuri merkitys kustannusrakenteelle.

Lahtelaisyrittäjä teki ennakkoluulottomia valintoja myös päälirakenteiden valinnassa. Aiemmin paljolti käytettyihin autoihin sekä itse toteutettuihin hinauslaitteisiin nojannut yrittäjä valitsi Dailyn päälle puolalaisen Tevor SA:n valmistaman päällirakenteen. Hinausauton pysyminen paikoillaan varmistetaan oikein mitoitettujen tassujen avulla.

”Tevor on kooltaan suuri, mutta samalla ketterä toimija, jonka suunnittelu ja tuotanto taipuu myös yksilöllisiin toiveisiin”, summaa Hietamäki puolalaisvalmistajaa. Liukulavarakenteessa hyödynnetään sinkittyjä sekä ruostumattomasta teräksestä valmistettuja komponentteja, jotka takaavat pitkän käyttöiän. Suomalaisyrittäjä halusi ajokkiinsa muun muassa eurooppalaiskollegoita enemmän laatikostoja sekä kaksi vinssiä. Kaikkia toimintoja voidaan käyttää langattoman kauko-ohjaimen avulla.

Liukulavan alta löytyy hydraulitoimiset rampit, joiden ansiosta lastauskulma saadaan erittäin pieneksi. Ramppeja voidaan hyödyntää myös kuormatilan jatkeena.

”Kauko-ohjaus helpottaa työskentelyä huomattavan paljon, koska nyt voin työskennellä aina parhaassa mahdollisessa paikassa”, jatkaa Hietamäki, jonka mukaan Tevorilla suhtauduttiin yksilöllisiin toiveisiin hyvin asiantuntevasti ja asiakaslähtöisesti.

Myönteisten kokemusten perusteella Hietamäki onkin aloittanut keskustelut Tevorin kanssa jälleenmyynnistä ja huoltopisteen perustamisesta Etelä-Suomeen.

”Itse tekemällä saa kaikkein parhaat laitteet ja varusteet, mutta hintataso maailmalla on pudonnut tasolle, jolla omatoiminen tekeminen ei ole enää taloudellisesti järkevää”, pohtii lahtelaisyrittäjä uuden ajokkinsa äärellä.

Ari Perttilä

Lue seuraavaksi