K-ryhmältä tulossa valtakunnallinen sähköautojen latausverkosto ja yhteiskäyttöautopilotti

K-ryhmä rakentaa tämän ja ensi vuoden aikana Suomeen koko maan kattavan sähköautojen latauspisteverkoston. Uuden K-Lataus-verkoston myötä julkisten pikalatauspisteiden määrä Suomessa kasvaa yli 50 %. Samalla K-ryhmä aloittaa uudenlaisten liikkumisen palveluiden pilotoinnin käynnistämällä yhteiskäyttöautokokeilun.

– Liikkumisen murros luo uusia, toimialarajat ylittäviä mahdollisuuksia K-ryhmälle. Meillä on muutokseen poikkeuksellisen hyvät lähtökohdat: maan kattavin kauppaverkostomme tavoittaa joka viikko lähes kaikki suomalaiset, ja autoalan markkinajohtajana meillä on jo ennestään vankka kokemus liikkumisen palveluista. Uusien liiketoimintamahdollisuuksien tunnistaminen ja perinteisten raja-aitojen kaataminen on kaupan alalla tulevaisuudessa entistä tärkeämpää, sanoo Keskon ja K-ryhmän pääjohtaja Mikko Helander.

Tämän ja ensi vuoden aikana rakennettava valtakunnallinen latausverkosto täydentää suomalaista latausverkostoa merkittävästi ja julkista pikalatausverkostoa peräti yli 50 %. Pikalatauspisteellä sähköauton voi ladata lähes täyteen kauppareissun aikana.

Sähköauton lataaminen on onnistunut tähänkin asti tiettyjen K-kauppojen yhteydessä, mutta tuleva verkosto tekee K-ryhmästä yhden Suomen merkittävimmistä sähköautojen latausverkoston operoijista.

K-ryhmän investointi tukee samalla Suomen hallituksen tavoitetta saada Suomen teille 250 000 sähkökäyttöistä autoa vuoteen 2030 mennessä ja Suomeen 2000 julkista latauspistettä vuoteen 2020 mennessä. K-ryhmän latausverkosto muodostaa vuoden 2019 lopussa tavoitteesta yksinään jo lähes viidenneksen.

– Parhaimmillaan kaupan pihalla oleva latauspiste tarkoittaa sitä, ettei asiakas tarvitse muita latauspisteitä sähköautolleen: moni käy kaupassa kerran viikossa, ja tekniikan kehittyessä myös sähköauton lataus kerran viikossa riittää yhä useammalle hyvin, summaa Keskon autokaupan toimialajohtaja Johan Friman.

Kauppa koetaan luontevimmaksi paikaksi sähköauton lataamiseen

K-ryhmän asiakkailla tehdyn tutkimuksen mukaan epävarmuus latauspaikoista on autojen hinnan ja toimintamatkan jälkeen kolmanneksi suurin este sähköauton ostamiselle.

– Tutkimuksen mukaan K-ryhmän asiakkaat kokevat kaupan luontevimmaksi paikaksi auton lataamiseen. Suurin osa asiakkaista toivoo suomalaiseen latausverkostoon nimenomaan lisää julkisia latauspaikkoja, Friman kertoo.

K-ryhmä on Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja ja käyttäjä. Mahdollisimman suuri osa latauspisteiden sähköstä tuotetaan K-kauppojen katoille asennetuilla aurinkovoimaloilla. Kaikki latauspisteet ovat alkuvaiheessa asiakkaille maksuttomia.

Yhteiskäyttöautopilotti käyntiin eri puolilla maata

Sähköautojen latausverkostohankkeen lisäksi K-ryhmä pilotoi lähitulevaisuudessa myös uusia, toimialarajat ylittäviä liikkumisen palveluita, jotka hyödyntävät K-ryhmän kauppaverkostoa ja asiakasvirtoja.

K-ryhmä käynnisti toukokuussa yhteiskäyttöautopilotin, jossa valittujen K-ruokakauppojen ja K-Rautojen pihoille on tuotu vuokrattavaksi yhteiskäyttöisiä autoja: K-Rautoihin pakettiautoja ja K-Supermarketeihin henkilöautoja.

– Tutkimme pilotissa esimerkiksi sitä, miten kiinnostava lähikauppa on yhteiskäyttöauton hakupisteenä. Haluamme tietoa eri puolilta maata, ja siksi kokeilu käynnistyy yhtä aikaa niin Helsingissä, Espoossa, Turussa, Tampereella, Oulussa kuin Jyväskylässä ja Lahdessakin, Friman toteaa.

Yhteistyökumppanina yhteiskäyttöautopilotissa on 24Rent, jonka Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra on nimennyt yhdeksi Suomen kiinnostavimmista kiertotalousyrityksistä.