Kaasulla puhtaammin

Jussi Mikkola

Ajoneuvojen aiheuttaman ympäristökuormituksen vähentämisessä kaasun käyttö polttoaineena on kustannustehokas vaihtoehto. Ivecolla on pitkä kokemus kaasukäyttöisten autojen valmistajana. Båstadissa, Etelä-Ruotsissa kaasukäyttöisiä Ivecoita saattoi verrata dieselillä käyviin sisarmalleihinsa talvisissa olosuhteissa.

Iveco oli tuonut Båstadin koko joukon autoja, joille yhteistä oli se, että niissä käytetty polttoaine ei ollut fossiilista alkuperää. Kaasukäyttöiset autot kävivät biomassasta tuotetulla metaanilla eli kansanomaisesti biokaasulla. Dieselkäyttöisissä ajoneuvoissa polttoaine oli uusiutuvasta raaka-aineesta valmistettu biodiesel.

Hi-Matic -automaattivaihteisto

Koeajettavana oli yhteensä kuusi Iveco Dailyä. Kolme autoista oli kaasukäyttöisiä loppujen ollessa dieseleitä. Kummastakin voimanlähteestä oli tarjolla tyhjä, puoliksi kuormattu ja täydellä kokonaispainolla oleva 3,5 tonnin auto. Osa autoista oli umpikorisia, osa erilliskorilla varustettuja.

Jokaisessa Dailyssä oli 8-vaihteinen Hi-Matic -automaattivaihteisto, mikä kaasuautosta puhuttaessa on uutta. Aiemmin kaasukäyttöisissä Daily NP -malleissa on aina ollut käsivalintainen vaihteisto. Daily NP:ssä automaattivaihteisto pienentää kulutusta noin 2,5 prosenttia.

Kaasu ei syty puristamalla

Paineistettua kaasua (CNG) käyttävä Dailyn F1C -moottori on 3-litrainen ja nelisylinterinen. Tehoa se tuottaa 136 hevosvoimaa (100 kW) ja vääntömomenttia 350 newtonmetriä. Muiden Ivecon kaasumoottoreiden tapaan, myös Dailyn moottori on kipinäsytytteinen.

Kaasun tankkaus tapahtuu liittimestä, joka sijaitsee auton oikealla puolella. Tankkauksen jälkeen liittimen suojaksi kierretään muovinen tulppa ja kansi suljetaan.

Pakokaasujen puhdistamiseen on ainoastaan katalysaattori, niin kuin bensiinikäyttöisissä autoissa. Varapolttoaineena Dailyssä voi käyttää bensiiniä, jolle on 14 litran suuruinen säiliö. Bensiinikäytöllä suorituskyky on alennettu, joten kyse on tosiaankin vain hätävarasta.

Vaivatonta ajoa

Skånelaisittain melko vallaton lumisade aiheutti järjestäjien koeajosuunnitelmiin muutoksia, joten kovin pitkiä lenkkejä ei autoilla ollut mahdollisuutta ajaa.

Ajokokemus kaasukäyttöisellä Dailyllä on vain hieman erilainen dieselkäyttöiseen sisareensa verrattuna. Suurin ero on äänimaailmassa. Ulospäin Daily NP on hiljainen. Melutaso on Ivecon mukaan jopa neljä desibeliä alhaisempi dieseliin verrattuna.

Ohjaamossa kaasumoottorin ääni on dieselin ääntä pehmeämpi, mutta tietyllä kierroslukualueella syntyi häiritsevä resonanssi. Harmillista kyllä, auto tuntui käyttävän juuri tuota kierrosaluetta kaikkein eniten.

Suorituskyvyltään Daily NP vastaa 2,3 -litraisen dieselmoottorisen Dailyn keskimmäistä tehoversiota. Nyt verrokkina oli astetta pirteämpi versio, joskin eroa ei ollut helppo huomata. Useimpiin tehtäviin Daily NP:n suorituskyky riittää hyvin. Automaattivaihteisto hoitaa työnsä mallikkaasti ja käyttää ahkerasti eri välityksiä, jotta moottori käy mahdollisimman taloudellisesti tai tehokkaasti. Kuljettajan tehtävä on kaasupoljinta käyttämällä kertoa autolle, haluaako hän tehoa vai taloudellisuutta.

Dailyn kuljettajan istuin on hyvä. Erilaisia säilytystiloja ja lokeroita ohjaamossa on ilahduttava määrä, samoin kuin virtapistokkeita. Olipa joissakin autoissa näppärän tuntuinen teline kojelaudan päällä, johon sai tukevasti esimerkiksi tablettitietokoneen kiinni. Ohjauspyörä säätyy korkeussuunnassa, mutta kallistuksen säätöä jäi kaipaamaan.

Dailyn ohjaamossa on ilahduttavan paljon erilaisia säilytyslokeroita pienille ja vähän isommillekin tavaroille.

Ympäristöystävällisyyttä

Ehdottomasti parasta kaasukäyttöisessä Iveco Daily NP:ssä on pakokaasupäästöjen vähäisyys. Tankkaamalla eloperäisestä raaka-aineesta jalostettua biokaasua hiilidioksidipäästöt ovat 95 prosenttia alhaisemmat kuin Ivecon vastaavassa Euro 6 -dieselmoottorissa. Myös pienhiukkasten ja typen oksidien päästöt ovat huomattavan vähäisiä, joskin Ivecon dieselmoottoritkin alittavat päästönormit niiden osalta kirkkaasti.

Kaasuauton käyttäjäksi

Entäpä, jos hankkisin kaasukäyttöisen Daily NP:n? Asiaa kannattaa ehdottomasti harkita vakavasti jo yksistään ympäristönäkökulmasta. Ympäristöystävällisyys ei sinällään tuo leveämpää leipää pöytään, mutta kaasun hinta on tällä hetkellä sellainen, että polttoainekustannukset ovat dieseliä edullisemmat.

Hankintahinnaltaan kaasukäyttöinen Daily on dieselsisartaan jonkin verran kalliimpi. Hintaeroa selittää muun muassa erittäin lujarakenteiset kaasusäiliöt.

Yhtenä hankinnan perusteena voi yhä useammin olla se, että kuljetusten tilaajat edellyttävät vähäpäästöistä kalustoa. Asian vahvistaa pitkän uran Iveco-myyjänä tehnyt Juhani Havia.

”Miltei päivittäin saan kyselyitä Ivecon kaasukäyttöisistä autoista. Joskus kuljetusyrittäjien asiakkaat edellyttävät vähäpäästöistä kalustoa, jotta kuljetuspalveluita voi ylipäätään tarjota heille”, sanoo Havia.

Iveco on valmistanut yli 30 000 kaasukäyttöistä autoa vajaan kahdenkymmenen vuoden aikana, joten tekniikka on koeteltua. Asiakkaiden vaatimukset ja ripeään tahtiin laajeneva kaasun jakeluverkosto saavat aikaan sen, että yhä useampi Iveco Daily toimitetaan Suomeen kaasumoottorilla.