Kabe-Adria uusiin toimitiloihin

Tapani Palo

Matkailuautojen sekä -vaunujen maahantuoja Kabe-Adria Oy jatkaa vanhaan malliin alan kehityksen kärjessä ja toiminnan kehittämisen varmistamiseksi yritys muutti uusiin toimitiloihin Vantaan Koivuhakaan. Uusi osoite on Meiramitie 3 ja Kehä III:n ja lentokentän läheisyys tekevät sijainnista erittäin toimivan. Näin yritys pystyy vastaamaan kasvaneen myynnin tuomiin vaatimuksiin esimerkiksi koulutuksien järjestämisessä.

Vuosi 2018 on alkanut Kabe-Adrialla hyvin suotuisissa merkeissä ja ensimmäisinä kolmena kuukautena matkailuautojen myynti kasvoi komeat 26 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Merkittävää kasvu ollut retkeilyajoneuvoiksi rekisteröidyissä autoissa, sillä niiden osuus on jo 20 prosenttia kokonaismyynnistä. Kabe on vahvasti mukana kasvussa ja menestys on varmistettu myyntiverkoston kasvamisen sekä uusien, asiakastoiveiden kautta kehitettyjen versioiden markkinoille tuonnin kautta.

Koulutustarpeet lisääntyvät

Kabe-Adrian toimitusjohtaja Bo Karlsson kertoo matkailuajoneuvoalan muuttuvan vauhdilla erityisesti tekniseltä kannalta, mikä tarkoittaa koulutuksen merkityksen kasvua entisestään. ”Jaamme uudet tilat alan tarvikkeita ja varaosia maahantuovan ja myyvän Kama Fritidin kanssa ja kaikkiaan lähes tuhannen neliön tilat tarjoavat toimivat puitteet niin koulutuksen kuin myynnin kannalta. Uusissa tiloissa autojen ja vaunujen teknologiaan ja yksityiskohtiin on helppo tutustua ja verrata aikaisempaan kalustoon. Samalla myös varaosa- sekä muuta jälkimarkkinointipalvelumme tehostuvat ja asiakkaamme saavat entistäkin parempaa sekä nopeampaa palvelua”, Karlsson kertoo.

Lakimuutokset määräävät alan kehitystä

Matkailuajoneuvoala on kautta aikojen ollut tarkoin valtiovallan silmän alla ja alalla on totuttu jatkuviin, välillä erikoisiinkin muutoksiin. ”Olen henkilökohtaisesti mukana alan toimikunnissa pitämässä yhteyttä yllä viranomaisiin ja yhteistyö selvästi kannattaa. Tällä hetkellä on esimerkiksi meneillä käsittelykierros, jonka suotuisen päätöksen kautta matkailuautojen sisäkorkeus voitaisiin laskea 185 senttimetriin. Tämä toisi markkinoillemme välittömästi 20-30 kappaletta uutuusmallia ja asiakkaiden valinnanvara lisääntyisi entisestään. Olemme myös vahvasti mukana vaikuttamassa C-ajokorttiluokan painorajoituksen nostamisessa ja hanke on jo lupaavasti vireillä EU:ssa”.

Samalla Karlsson rauhoittelee dieselin käytön rajoituksista säikähtäneitä autoilijoita. ”Diesel-ajoneuvot eivät karavaanipuolelta tule katoamaan vuosikausiin, sillä niiden korvaamiseen ei ole näköpiirissä järkeviä ratkaisuja”, korostaa Karlsson.

Uusia malleja, myyntiverkosto kehittyy

Kaben myyntiverkoston merkittävin viime aikojen muutos tapahtui, kun merkki liittyi J. Rinta-Jouppi Oy:n valikoimaan. ”Saimme tätä kautta merkittävää panostusta moniin kaupunkeihin, kuten Seinäjoelle, Lahteen, Kuopioon sekä Lappeenrantaan ja J.Rinta-Jouppi sai tarjontaansa alan premium-merkin.”

”Mallistopuolella Kaben merkittävin uutuus on syksyllä saapuva uusi pohjaratkaisu TMC 740 LB, jonka matalan vuoderatkaisun mahdollistama helppo sänkyyn nousu on varmasti monen varttuneemman karavaanarin mieleen. Vaunupuolella taas etukeittiöiden merkitys kasvaa ja vaunu jaetaan tavallaan keittiö-, oleskelu- ja makuutilojen kautta kolmeen eri osastoon”, Karlsson lisää.

Muutokset huomioitu

Karlsson seuraa hyvin tarkoin alan kehitystä ja muutoksiin reagoidaan nopeasti. ”Iloksemme havaitsimme, että Lahden messuilla 20 prosenttia kävijöistä oli uusia näyttelyvieraita, joilla ei vielä ole omaa matkailuautoa tai -vaunua. Tämä potentiaalinen asiakaskunta tulee huomioida tarkoin ja esimerkiksi vuokraustoiminnan lisäys entisestään helpottaisi heidän tutustumistaan alaan. Tämä mahdollisuus on tärkeä varsinkin nuorille asiakkaille, joille oman auton hankkiminen on vielä liian iso investointi.”

”Olemme havainneet myös tiettyjä muutoksia varusteluissa ja ehkäpä monen leudomman talven kautta on siirrytty ns. kolmen vuodenajan ajoneuvoihin, joissa talvivarustuksen tason ei tarvitse olla kattava. Samalla tietotekniikan merkitys on kasvanut entisestään ja esimerkiksi etäohjaus on yhä useamman asiakkaan toivelistalla. Kaiken kaikkiaan alan tulevaisuus näyttää lupaavalta ja Keski-Euroopassa vuosia jatkuneen 20-30 prosentin kasvuvauhti on mahdollista saavuttaa myös meillä”, Karlsson päättää.