Uutiset

Autot

Kaikki vakuutusyhtiöt mukana sähköisessä rekisteröinnissä

Ajoneuvon vakuuttaminen ja rekisteröinti yhdistettiin vuosi sitten. Toimenpiteet on nykyään mahdollista hoitaa yhdellä kertaa vakuutusyhtiön sähköisessä palvelussa. Tämä on helpottanut ajoneuvon omistajanvaihdosta.

Kaikki liikennevakuutuksia myöntävät vakuutusyhtiöt ovat nyt tulleet mukaan uuteen toimintamalliin.

– Lakisääteisen liikennevakuutuksen ottaminen on edellytys ajoneuvon rekisteröinnille. Rekisteröinnin voi hoitaa myös Trafin sähköisissä palveluissa, mutta tällöin liikennevakuutus tulee olla otettuna etukäteen, vakuutuspäällikkö Lauri Linna Liikennevakuutuskeskuksesta kertoo.

Paperista rekisteröintitodistusta ei enää tarvita kotimaan liikenteessä, sillä ajoneuvon omistaja ja viranomaiset saavat tiedot Trafin järjestelmästä.

Siirtyminen sähköiseen rekisteröintiin ei ole kuitenkaan poistanut mahdollisuutta henkilökohtaiseen asiointiin. Rekisteröinnin voi edelleenkin hoitaa myös rekisteröintejä vastaanottavassa vakuutusyhtiössä, autoliikkeissä tai katsastustoimipaikoissa.

Uusi toimintatapa on vähentänyt järjestelmän kustannuksia ja kuormitusta ympäristölle. Liikennevakuutuskeskus (LVK) ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ja Finanssialan Keskusliitto (FK) ovat tehneet yhdessä Kestävän kehityksen toimenpidesitoumuksen, jolla uutta toimintatapaa halutaan edistää ja samalla vähentää rekisteröinnistä syntyvää hiilijalanjälkeä.

SÄHKÖINEN REKISTERÖINTI VAKUUTUSYHTIÖIDEN PALVELUISSA

  • Ajoneuvon vakuuttaminen ja rekisteröinti onnistuvat yhdellä kertaa oman vakuutusyhtiön verkkopalvelussa.
  • Kaikki vakuutusyhtiöt ovat ottaneet sähköisen rekisteröinnin mahdollistavat palvelut nyt käyttöönsä.
  • Verkkopalvelut toimivat ajasta ja paikasta riippumatta.
  • Uudistus tekee ajoneuvojen rekisteröinnistä helpompaa, nopeampaa ja edullisempaa.
  • Myös henkilökohtaiseen asiointiin on edelleen mahdollisuus.

Lue seuraavaksi