Kestosuosikin päivitys

Polvillaan ollut pakettiautokauppa saa pelikentälle uutta säpinää Volkswagenin tuodessa markkinoille uuden sukupolven Transporterin. Suomalaiskäyttäjien kestosuosikki on uudistunut enemmän kuin äkkiseltään näyttääkään, esittelytilaisuudessa puhuttiin enemmänkin uudesta kuin pintaremontoidusta autosta.

 

Markkinoilla oleva T5, kuten Transporter kulkee tehtaan virallisissa asiakirjoissa, uudistui edellisen kerran vuonna 2003. Tämän jälkeen tehtaat Saksan Hannoverissä ja Puolan Poznaninssa ovat takoneet maailmalle jo yli miljoona käyttäjien tarpeisiin rakennettua henkilö- tai tavarakuljetinta. Volkswagen on pärjännyt laskevilla pakettiautomarkkinoilla keskimääräistä paremmin, sillä saksalaismerkki on nostanut osuutensa suomalaismarkkinoilla jo lähelle 20 prosenttia. Vuoden 2010 markkinaosuustaistoon Volkswagen Transporter yhdessä Multivan- ja Caravelle-mallien lähtevät uusin ilmein ja uudistuneen voimanlähteen turvin.

Ulkoisesti Transporter-mallistoa on silotettu varsin hienolla hiomapaperilla. Asiaan vihkiytymätön saattaa olla huomaamatta koko uudistusta, joskin alan miehet huomaavat nokassa entistä vahvemman sukunäköisyyden konsernin henkilöautomallistoon. Ajovalot ja maski puhuvat samaa muotokieltä Golfin ja Polon kanssa. Uudet piirteet on ulotettu myös konepeittoon ja puskuriin, mutta etulokasuojasta aina takavaloon saakka mennään tutuilla suuntaviivoilla. Takaluukku ja takavalot sen sijaan ovat saaneet uusia ilmeitä ylleen.

Kuljettajan istuimelta katsottuna näkymä on hyvin tuttu, joskin ilmassa on uusia piirteitä. Ohjauspyörä on uudistunut, kuten mittaristokin, joka on toteutettu valkoisella taustavalolla. Yksi merkittävimmistä uudistuksista on polttonestetalouden ehdoilla ylös- tai alaspäin vaihtamista suositteleva tulkki. Matkustusmukavuuden kannalta olennainen asia, ilmastointi joko täys- tai puoliautomaattisena on sekin kokenut käyttöä helpottavia uudistuksia.

 

Puhtia uusilla koneilla

Ulkonäkö merkitsee paljon, mutta ammattiliikenteessä sisäinen kauneus on useimmiten se ratkaisevampi valintakriteeri. Valinnan helpottamiseksi on Transporterin keulan taakse istutettu uusi voimanlähde, jonka kerrotaan olevan aikaisempaa taloudellisempi ja ympäristölle ystävällisempi.

Transporteria lennättää jatkossa konsernin henkilöautopuolelta lainattu, nelisylinterinen yhteispaineruiskutustekniiikkaa hyödyntävä kaksilitrainen dieselmoottori. Euro 5-normin täyttävästä TDI-moottorista on saatavilla neljä eri versiota, jotka kaikki hyödyntävät pakokaasujen takaisinkierrätystä. ”Hinnat alkaen” moottori on 62 kW:n (84 hv) talousvalinta, järkiratkaisu sen sijaan löytynee moottorin 75 (102 hv) tai 103 kW:n (140 hv) vaihtoehdoista. Kiireisen menijän tarpeet täyttyvät kahdella turboahtimella varustetun 132 kW:n (180 hv) koneen turvin. Valmistajan mukaan uusien voimanlähteiden teho- ja vääntöominaisuudet ovat aikaisempaa kuljettajaystävällisemmät, mutta samalla polttoainetaloutta on onnistuttu kohentamaan jopa 20 prosentilla.

Voimanlinjan uudistukset eivät rajoitu vain voimanlähteeseen, uutta on tuotu myös vaihteistoon. Viisi- ja kuusiportaisten manuaalivaihteistojen ohella valikoimassa ei ole enää perinteistä automaattivaihteistoa, sillä tilalle on tuotu seitsemänportainen, ylivaihteella varustettu DSG-vaihteisto, joka mukavuuden ohella tuo säästöä myös polttonesteenkulutukseen. DSG-vaihteisto on saatavilla 140 ja 180 hevosvoimaisten moottoreiden yhteyteen. Päivityksen myötä DSG on saatavilla nyt myös nelivetoisiin, neljännen sukupolven Haldex-kytkimellä varustettuihin 4Motion-malleihin. Urakoitsijoita ja hevosharrastajia kiinnostaa varmasti tieto nelivetoisen ajokin 2500 kilon perävaunun vetopainosta.

Moottoreiden huoltovälien kerrotaan myös kasvaneen, öljynvaihtoväli kolmen pienimmän osalla on 40 000 kilometriä, tuplaturbokoneessa se on 30 000 kilometriä. Jakopäänhihnan vaihtoväli on kasvanut aikaisemmasta 125 000 kilometristä 210 000 kilometriin.

 

Samalla rahalla enemmän autoa

Turvallisuus on yksi Volkswagenin peruspilareista eikä ajatusta ole laitettu taka-alalle tässäkään kehitystyössä. ESP ajonvakautusjärjestelmä yhdessä mäkilähtöavustimen kanssa kuuluvat nyt kaikkien mallien vakiovarustukseen, kuten kuuluu myös hätäjarrutuksen yhteydessä vilkkuvat jarruvalot. Turvallisuudentunnetta peräänkuuluttava autoilija voi hankkia lisäturvaa muun muassa tutkaan perustuvan kaistanvaihtovahdin, risteysajossa risteysaluetta valaisevien ajovalojen, rengaspainevahdin tai peruutustutkan muodossa.

Uusi muuttuvatilavuuksinen ohjaustehostimen pumppu tuo ajettavuuteen uutta tarkkuutta ja mukavuutta. Energiaa säästävä pumppu syöttää järjestelmään öljyä tarpeen mukaan, joten käytössä on aina optimaalinen öljymäärä ohjauksen tehostamisen kannalta.

Suomessa myytävissä Transporter-malleissa on tehtaan perusvarustelua kattavampi vakiovarustelu. Esimerkiksi sähköllä säädettävät, lämmitettävät peilit yhdessä sähköikkunoiden ja kauko-ohjatun keskuslukituksen sekä lämmitettävän kuljettajan istuimen kanssa ovat varusteita, jotka kuuluvat Suomessa vakiovarusteluun puoliautomaattisen Climatic-ilmastoinnin ohella. Tosin esittelytilaisuudessa tuotekehityksestä vastaava Hans Rohlfing painotti useaan kertaan, että Volkswagen asiakas saa nyt samalla rahalla enemmän autoa juuri kattavamman varustelun muodossa.

Ari Perttilä