Koriansuoralla palvellaan -VehoTrucks Kouvolan ensimmäinen vuosi täyttänyt odotukset

Tapani Palo

Veho Hyötyajoneuvojen voimakas panostus koko maan laajuisen myynti- ja huoltoverkoston kehittämiseen on osoittautunut menestyksekkääksi ja Kouvolassa vuoden toiminut hyötyajoneuvokeskus on nopeasti ottanut paikkansa alueen merkittävä autoalan toimijana. Modernit toimitilat, monipuolinen palvelu sekä loistava sijainti aivan kuutostien tuntumassa ovat auttaneet toimipistettä löytämään nopeasti oman asiakaskuntansa.

Arto Lassi ja Pekka Vesanen ovat olleet mukana VehoTrucks Kouvolan uuden toimipisteen menestyksekkäässä alkutarinassa. Monipuolisuus, palvelutaso sekä saumaton yhteistyö osastojen välillä toimivat liikkeen vahvuutena tiukasti kilpaillulla alalla.

Kouvolan Vehon suunnittelussa otetiin huomioon alan vaatimukset ja myös tilanteiden nopeakin muuttuminen esimerkiksi asiakkaiden ajoneuvokaluston kannalta. Tämä joustavuus on toiminut ja läpiajettavat kuuden ison sekä kahden pienen hyötyajoneuvon huoltopaikat on todettu toimiviksi pahimpinakin ruuhka-aikoina. Myös piha-alueella järjestys säilyy tontin suuren koon kautta, mikä on hyvin oleellista erityisesti kaikista raskaimman kaluston osalta. Toiminnan kruunaavat toiminnalliset, kahdessa kerroksessa sijaitsevat myynti- sekä asiakaspalvelutilat, joissa asiakas saa nopeaa ja asiantuntevaa palvelua alan osaavilta ammattilaisilta.

Uutuusmallit kiinnostavat

Veho Kouvolan Pekka Vesanen oli hyvin tyytyväinen ensimmäisen toimintavuoden tuloksiin uusissa tiloissa. ”Kaakkois-Suomi on pikkuhiljaa toipumassa paperitehtaiden menetyksien tuomasta taloudellisesta matalapaineesta ja rakentamisen vauhti on alueella edelleen suhteellisen rauhallinen. Toisaalta puutavara- sekä rahtipuoli vetävät hyvin ja kevyen puolen Vito ja Sprinter myyvät tasaisen varmasti.”

”Meillä on alueellamme mainio, yli 15 prosentin markkinaosuus ja tämä vuosi on alkanut raskaalla puolella hyvin lupaavasti. Kevyemmällä rintamalla nykyinen Sprinter-mallisto myy edelleen hyvin ja kesäkuussa lanseerattavan uuden Sprinterin saapuminen on nyt alkavan myynnin perusteella erittäin odotettu tapahtuma. Oman piristysruiskeen tuo lisäksi X-sarjan lanseeraus, sillä Mercedes-Benz ottaa X-sarjan kautta haltuunsa myös pick up -luokan. Koeajojen perusteella luvassa onkin erinomainen tuote, joka soveltuu hyvin Suomen olosuhteisiin. Palveluja onnistuneesti täydentävän CharterWay Rentin autonvuokrauspalvelut ovat kasvaneet tasaisesti ja Vantaan toimipisteen läheisyys laajentaa vuokra-ajoneuvovalikoimaa huomattavasti”, kertoo Vesanen.

 Monipuoliset huoltopalvelut

 

Myös huoltopäällikkö Arto Lassin mielestä Kouvolan toimipiste on suoriutunut mallikkaasti työtehtävistään. ”Meillä on huollossa erittäin ammattitaitoinen kymmenen henkilön asentajaryhmä, joka suoriutuu hyvinkin vaativista haasteista kaikissa ajoneuvoryhmissä ja esimerkiksi erikoisajoneuvot, kuten hälytysajoneuvot, edustavat meille tuttua asiakasryhmää. Asiakaspalvelua on kehitetty jatkuvasti toiveiden mukaisesti ja esimerkiksi ilta-ajat kello yhdeksään saakka ovat olleet hyvin suosittuja autojen ollessa tällöin paremmin vapaina. Myös lauantaisin palvelemme aamusta pitkälle iltapäivään ja myös nämä ajat varataan yleensä hyvissä ajoin. Vuoden aikana olemme suorittaneet kaikkiaan noin 2000 erilaista huoltotoimenpidettä ja erikoisajoneuvojen lisäksi osaamistasostamme kertoo merkittävä yhteistyö Puolustusvoimien kanssa.”, Lassi kertoo.

”Myös huollon puolella uuden Sprinter-sukupolven saapumiseen valmistaudutaan huolella ja koulutukset ovat olleet käynnissä jo jonkin aikaa. Lisäksi Mercedes-Benzin raskaalle kalustolle tarkoitettu huoltopalveluiden seurantajärjestelmä Mercedes-Benz Uptime on kasvattanut suosiotaan ja ajoneuvojen kunnon reaaliaikainen seuraaminen lisääntyy tätä kautta. Tämä estää ajoneuvojen pitkien käyttökatkosten syntymisen ja lisää huoltojen ennustettavuutta entisestään”, lisää Lassi.

Yhteistyö vahvuutena

Hymy on herkässä kun homma toimii. Raimo Vartiainen sai kaipaamansa palvelun nopeasti eikä hintakaan hymyä hyydyttänyt.

 
 

Veho Kouvolan uuden toimipisteen menestyksekäs alkutaival on monen tekijän summa. ”Asiakaslähtöinen palvelu, ahkeruus ja myynnin sekä jälkimarkkinointipuolen saumaton yhteistyö ovat onnistumisen takana. Ymmärrämme alan haasteet yhteisinä ja tätä kautta ratkaisuihin päästään nopeasti ilman turhaa byrokratiaa. Olemme myös onnistuneet hankkimaan osaavaa työvoimaa ja tätä on edesauttanut Vehon hyvä maine työantajana. Osaamistason varmistamme omien koulutustemme sekä oppisopimusten kautta, sillä nykyaikaisen ajoneuvopuolen tekninen ja erityisesti nopeasti kehittyvän digipuolen taitaminen vaatii erikoisosaamista”, Vesanen päättää.