Uutiset

Autot

Kylmäautoja kaupunkijakeluun

Kilon Osuus-Auto  (KOA) ja Enexus Oy ovat nykyaikaista innovatiivisuutta edustavia kuljetusyrityksiä, jotka suuntaavat katseensa jo kauas tulevaisuuteen. Ennakkoluulottomuuden lisäksi yritykset panostavat laadukkaaseen ja virheettömään kuljetustoimintaan, mikä on erityisesti voimakkaasti kasvavissa elintarvikekuljetuksissa hyvin oleellista. Viimeisimpänä panostuksena yritykset hankkivat KehäVeholta yhteensä kymmenen VTA Tekniikan varustelemaa huippuluokan Mercedes-Benz Sprinter kylmäkuljetusajoneuvoa.

Espoon Lommilaan kokoontui lokakuun loppupuolella runsas joukko kuljetusalan ammattilaisia, kun Veho luovutti Kilon Osuus-Autolle ja Enexus Oy:lle yhteensä kymmenen huippuvarusteltua Sprinter 314 -kylmäkuljetusajoneuvoa lähinnä pääkaupunkiseudun elintarvikekuljetuksiin. Tämän kokoiset luovutukset osoittavat selvästi Mercedes-Benzin onnistumista erikoisajoneuvojen valmistamisessa sekä VTA Tekniikan ammattitaidosta Suomen olosuhteisiin soveltuvien autojen rakentamisesta.

VTA varustelun ammattilainen

VTA Tekniikka on komeassa vauhdissa kylmäkuljetusajoneuvojensa tuotannossa ja tämän vuoden aikana yritys on rakentanut jo yli 70 kylmäajoneuvoa maamme markkinoille. Myyntipäällikkö Ilmari Jantunen kertoo yrityksen vahvuutena olevan monipuolisuus, sillä asiakas saa samalla asennuskerralla kylmäajoneuvoonsa myös muut varusteet, kuten peruutuskamerat tai työvalot. ”Kilon Osuus-Autolle ja Enexukselle luovutetut ajoneuvot ovat varustettuja Thermo King V-300 Max 50 -lämmönsäätölaitteella, jossa on sekä ajonaikainen että verkkokäyttöinen jäähdytys sekä lämmitys. Lämmönläpäisykerroin eli eristyksen k-arvo laitteilla on 0,48, mikä riittää hyvin vaativiinkin kuljetuksiin”, kertoo Jantunen.

KOA:lle ja Enexukselle toimitetut ajoneuvot ovat myös muuten hyvin räätälöityjä kovaa päivittäistä käyttöä varten. ”Peltisuojat sekä kunnon sidontakiskot tuovat kestävyyttä ja turvallisuutta kuljetuksiin ja massapintaisen lattian luistamattomuus on myös hyvin tärkeää. Lattia on hellävarainen kuljetettavalle tavaralle, sillä se ei revi pahvilaatikoitakaan ja lisäksi tärkeää on vesitiiviyden mahdollistama kaikkien pintojen pestävyys painepesurilla”, korostaa Jantunen. Valinnanvaraa on myös pakasteyksikön sijoittamisessa, sillä pistokkeiden ansiosta sen voi laittaa joko tavaratilaan tai apukuljettajan istuin irrottamalla ohjaamoon.

KOA – kuljettajien omistama kuljetusliike

Kilon Osuus-Auton toimitusjohtaja Ari Savisalo (vas.) tietää Sprinterien vastaavan yrityksensä erittäin korkeisiin laatuvaatimuksiin. Autoja vastaanottamassa oli myös KOA:n kuljettaja Saana Kulluvaara ja luovutuksista vastasivat KehäVehon Olli-Pekka Narvio sekä korinrakentaja VTA Tekniikan Ilmari Jantunen.

Kilon Osuus-Auto on jo vuodesta 1987 toiminut menestyksekkäästi omien toimintaperiaatteittensa mukaisesti. Kuljettajien perustaman ja edelleen omistama yritys on kasvanut merkittäväksi elintarvike-, jakelu- ja pikakuljetusten osaajaksi, joka työllistää kymmeniä alan ammattilaisia. ”Huomattavasti kasvanut osa-alue meille on Kauppakassi-toiminta, jossa elintarvikkeet toimitetaan suoraan asiakkaalle kotiovelle edullisesti ja nopeasti. Nyt hankitut viisi uutta Sprinteriä soveltuvat loistavasti tähän palveluun ja ne takaavat korkeimpienkin hygieniasäännösten täyttymisen”, kertoo Kilon Osuus-Auton toimitusjohtaja Ari Savisalo.

Enexus – ekologisuuden edelläkävijä

Tehokkuutta ja ekologisuutta kuljetustoimintaan tuova Enexus Oy vastaanotti KehäVeholta viisi uutta Sprinteriä vaativiin elintarvikekuljetuksiin. VTA:n Ilmari Jantunen sekä KehäVehon Olli-Pekka Narvio ja Enexuksen Tuomo Pirhonen, Väinö Välja ja Mikko Taskinen peukuttavat puhtaamman tulevaisuuden puolesta.

Enexus Oy on noin 20 henkilöä työllistävä lämpösäädeltyihin kuljetuksiin ja erityisesti kotitoimituksiin erikoistunut kuljetusyritys, joka on mukana rakentamassa ekologista kuljetusverkostoa maahamme. Tämä näkyy yrityksen innovatiivisuutena ja osallistumisena esimerkiksi useisiin tulevaisuuden logistiikkaa koskeviin hankkeisiin. ”Haluamme luoda verkostoa, jossa myös pienet toimijat voisivat olla mukana logistisessa ketjussa suoraan kuluttajille. Jo tällä hetkellä 85 prosenttia toimituksistamme menee suoraan kuluttajille, joten tehokkaan reittilogistiikan kehittäminen on meidän ydinosaamistamme”, kertoo Enexus Oy:n toimitusjohtaja Tuomo Pirhonen.

Sprinterit järkiratkaisu

Sekä Savisalo että Pirhonen kertoivat KehäVehon tarjoaman kokonaisratkaisun olleen selkeästi parhaan autohankinnan tullessa ajankohtaisesti. ”Vehon palvelun taso, huollon ja muun jälkimarkkinoinnin toimivuus sekä kylmäkorilla varustettujen sijaisautojen saatavuus yhdistettynä järkevään hankintahintaan muodostivat houkuttelevan kokonaisuuden”, miehet tiivistävät. Kiitosta saa myös Vehon ja VTA:n toiminnan ripeys, sillä tarkasta räätälöinnistä huolimatta kaupanteosta luovutuksiin kului vain nelisen kuukautta.

KehäVehon myyntipäällikkö Olli-Pekka Narvio on myös hyvin tyytyväinen merkittävän kaupan sujuvaan onnistumiseen. ”Enexuksen ja KOA:n tapaiset ennakkoluulottomat ja innovatiiviset yritykset ovat meille loistava referenssi. Heidän valintansa päätyminen Mercedes-Benziin kertoo meille, että tarjoamamme ajoneuvot varusteineen sekä kokonaispalveluineen ovat toimivia ratkaisuja myös vaativimmissa työtehtävissä. Tietenkin yhä kuuntelemme asiakkaiden palautetta tarkalla korvalla ja kehitystyö tulee jatkumaan niiden mukaan myös tulevaisuudessa”, Narvio lupaa.

Kuljettaja viihtyy

Kauniiden myyntipuheiden jälkeen kannattaa aina kuunnella myös todellista loppukäyttäjää ja Lommilassa olikin paikalla KOA:n kuljettaja Saana Kulluvaara. Saana oli jo ehtinyt tulla tutuksi Sprinterin kanssa kovassa työkäytössä ja alkuvaikutelmat olivat hyvin positiiviset. ”Jakelutehtävissä työergonomia on tärkeää ja Sprinterin istuinten ansiosta jaksaa hyvin pitkätkin työpäivät. Myös tavarankäsittelyn ergonomia on kunnossa, mikä onkin tärkeää kun kyydissä on välillä jopa 70 laatikkoa. Automaattivaihteisto on kaupunkiliikenteessä myös ehdoton ominaisuus ja peruutuskamera helpottaa toimintaa monissa kohteissa”, Saana kertoo. ”Sprinter on myös kokoonsa nähden ketterä eikä tällä kenenkään jalkoihin jää täydellä lastillakaan”, päättää ajoneuvostaan selvästi ylpeä Kulluvaara.

Lue seuraavaksi