Uutiset

Autot

LMC Liberty Cruiser T663 – talveen viilattu matkatupa

LMC Liberty Cruiser T663

Juurensa 1950-luvun Saksaan sitonut LMC kuuluu tänään Euroopan merkittävien matkailuajoneuvovalmistajien joukkoon. Suomessa merkillä on vankka ja uskollinen käyttäjäkunta, vaikkeivät saksalaisvalmistajan tuotteet ole rekisteritilastojen kirkkainta kärkeä viime vuosina tavoittaneetkaan. Kotimaisen CMC Finland Oy:n ryhdyttyä hoitamaan tehtaan ja maahantuojien välistä tiedonkulkua ja malliston laajamittaisella uudistamisella LMC pyrkii ottamaan myös suomalaismarkkinoista aikaisempaa suuremman siivun. Uudistuksissa kun on huomioitu erityisesti pohjoiset olosuhteet.

Lehtemme tarkempaan syyniin otettu puoli-integroitu LMC Liberty Cruiser T 663 Spring Edition tarjoaa tilat neljälle tai haluttaessa viidelle matkustajalle. Koeajokkimme on neljälle rekisteröity malli, jonka omamassaksi valmistaja kertoo 3017 kiloa. Ulkoisesti varsin sopusuhtaisen oloisen ajokin pituus on 692 senttiä korkeuden ollessa 269 senttiä. Matala kokonaiskorkeus vaikuttaa omalta osaltaan positiivisella tavalla niin polttoainetalouteen kuin ajo-ominaisuuksiinkin.

Fiat Ducaton tekniikkaan pohjautuvassa autossa on AL-KO:n valmistama sinkitty matalalattia-alusta, jonka varustukseen kuuluu myös taka-akselin ALC-tasonsäätö.

LMC Liberty Cruiser T663

Kuormantunnistaviin iskunvaimentimiin perustuva tasonsäätö pyrkii pitämään ajokorkeuden ja ajo-ominaisuudet muuttumattomina kuormituksesta riippumatta.

Fiatin konepellin alla murahtelee malliston suosituin moottorivaihtoehto, 2,3-litrainen common rail-kone, joka tarjoaa kuljettajalle 148 hevosvoiman tehon ja 350 Nm:n maksimivääntömomentin. Voimalinjan jatkeena on kuusiportainen manuaalivaihteisto, joka on korvattavissa myös automatisoidulla vaihtoehdolla

LMC Liberty Cruiser T663

Keittiön antimista voidaan nauttia etuosan pöydän ympärillä, missä on mukavia istuinpaikkoja viidestä seitsemälle henkilölle – vieraiden koosta riippuen. Kahden kangas-/keinonahkaverhoillun sohvan lisäksi pöydän ääreen pääsee kääntämällä ohjaamon istuimet ympäri. Pöytälevyä on mahdollista liikuttaa sivuttais- ja pituussuunnassa lähes rajattomasti, joten pöydän oikean paikan löytämisen pitäisi sujua vaivatta. Illan tullen pöytäryhmästä on mahdollista rakentaa sänky jopa kolmelle henkilölle. Mukavan yösijan se tarjoaa kahdelle nukkujalle.

LMC Liberty Cruiser T663

Yksiosaisen, ikkunalla varustetun sivuoven kautta avautuu kulku keskellä autoa sijaitsevan keittiön ja pöytäryhmän välimaastoon. Keittiön varustelu pitää sisällään muun muassa kolmella polttimella varustetun kaasulieden, kaasu-uunin, liesituulettimen ja 190-litraisen jääkaappi-pakastinyhdistelmän, joka valitsee käytössä olevan energialähteen automaattisesti kulloinkin tarjolla olevien vaihtoehtojen mukaan.

Pöytätasolla on myös kaksi allasta, joista toinen toimii lähinnä valutusaltaana. Kahden altaan järjestelmän mielekkyys herättää varmasti mielipiteitä suuntaan jos toiseenkin, sillä runsaiden toimintojen ansiosta vapaan työtilan määrä on keittiössä olematon.

Koeajokkimme päämakuuhuone sijaitsee auton oikeassa takakulmassa, missä sijaitsee kooltaan 196×131-senttinen, mutta muodoltaan kiilamainen parivuode. Vuoteen yläpuolella katonrajassa on viisi kannellista kaappia mukana pidettäviä tavaroita varten. Vaatteiden säilytystä varten keittiön vierestä löytyy korkea henkarikaappi.

Makuuhuoneen vieressä on wc-pesuhuone, jonka varustukseen kuuluu niin komero, reilu peilivarustus kuin hammasharjamukit hyllyineen. Pesuhuoneen läpi kuljetaan omaksi tilakseen erotettuun suihkuun, joka mahdollistaa peseytymisen myös kenttäolosuhteissa. Auton takakulmassa sijaitseva, kooltaan rajallinen suihkutila on oma erillinen kokonaisuus, josta muodostuu helposti epävirallista säilytystilaa esimerkiksi ulkoiluvarusteille.

LMC Liberty Cruiser T663

Kaiken kaikkiaan LMC vakuuttaa käyttäjänsä niin runsaalla varustelulla, luotettavalla korirakenteella kuin laadukkaalla työjäljellä. Kaikkia toimintoja kuvaa jämäkkyys ja tunne pitkästä käyttöiästä, mikä osaltaan varmasti auttaa tiellä LMC:n uuteen nousuun myös suomalaisella markkina-alueella.

Lue koko artikkeli Ammattiautot-lehden numerosta 4/2013 tai lehtiluukusta.

Ari Perttilä

Lue seuraavaksi