Uutiset

Autot

MAN TGE saapuu ryminällä

MAN kasvattaa valikoimaansa odotetulla tavalla saapumalla pakettiautomarkkinoille TGE-mallin kautta. Luokkaan tullaan täydellä voimalla, sillä tarjolle tulee täydellinen mallisto, josta löytyy oikea ratkaisu jokaiseen luokan kuljetustarpeeseen.  Valittavissa ovat kaikki vetotavat, kolme eri pituutta ja kolme eri korkeutta. Aloitusvaiheessa on saatavilla umpipaketti- ja umpikuorma-auto, alustapaketti- ja alustakuorma-auto sekä doppelialusta. Myöhemmin ensi vuonna saataville tulee myös henkilökuljetusversio Kombi sekä sähköversio eTGE.

MAN TGE on Volkswagen Crafterin sisarmalli, joka tulee herättämään varsinkin MAN:in raskaamman puolen asiakkaiden kiinnostuksen. Kuljetusyrittäjä, joka pystyy saamaan kaikki myynti- ja huoltopalvelut saman katon alta säästää paljon aikaa, rahaa ja vaivaa. Vahvuutena ovat luonnollisesti MAN:in raskaan puolen korkean vaatimustason täyttävät palvelut, joihin kuuluvat esimerkiksi kattava huoltoverkosto, jopa 24/7 huoltopalvelu sekä erittäin kattava Liikkumisturvapalvelu. Tämä palvelu on voimassa sopimuksen mukaan ja se antaa huomattavaa lisäturvaa autoilijalle. Voikin sanoa, että MAN tuo raskaan puolen palvelutason nyt myös pakettiautoluokkaan.

Tarkka soveltuvuus

MAN Truck & Bus yksikön johtaja Olli Ronkainen odottaa uutuuden ottavan asemansa maamme ammattiautoilijoiden joukossa nopeasti ja lupaa merkin myyntihenkilökunnan jalkautuvan asiakkaiden pariin reippaalla palveluasenteella.

Ammattimaisessa kuljetustoiminnassa ajoneuvon tulee soveltua työtehtäviinsä täydellisesti ja ammattitaitoisen myyntihenkilökunnan tulee osata räätälöidä asiakkaalle tarkoin juuri hänen kuljetuksiin soveltuva kokonaisuus. MAN-umpipakettiautot palvelevat esimerkiksi kuljetuksissa sekä huoltoautoina, ja alusta- sekä doppelimallit ovat muokattavissa yksityiskohtaisesti päällirakentajien avustuksella hyvin monipuolisiin tarkoituksiin. MAN:illa on Suomessa erittäin hyvät yhteydet esimerkiksi korinrakentajiin, bussivalmistajiin sekä nostinliikkeisiin, joten asiakas saa varmasti nopeat ja kustannustehokkaat ratkaisut omiin tarpeisiinsa.

Laaja valikoima

MAN TGE tulee tarjolle kolmella eri pituudella ja valittavissa ovat kokonaispituudeltaan 5986, 6836 sekä 7391 millimetrin kokoluokat. Korkeusvaihtoehdot ovat puolestaan 2355, 2590 sekä 2798 millin versiot ja näistä yhdistelemällä kuormatilavuudeksi saadaan sopivin 9,9 ja 18,4 kuution väliltä. Myös vetotapa on valittavissa omien mieltymysten mukaan niin etu- taka- tai nelivedon väliltä ja vaihteiston saa joko kuusiportaisena manuaalina tai kahdeksanvaihteisena turbiiniautomaattiversiona. Mielenkiintoinen ratkaisu on takavetoisiin manuaalivaihteisiin saatavana oleva voiman ulosotto, jonka maksimiteho on jopa 40kW ja vääntö 180Nm (2300rpm).

TGE:n voima perustuu kaikissa vaihtoehdoissa kaksilitraiseen, taloudelliseen Common Rail  turbo- tai BiTurbo-moottoriin. Tehokkuusvaihtoehtoina ovat 102, 140 tai 177 hevosvoiman versiot, joista vääntöä löytyy 280 ja 410 newtonmetrin väliltä. Moottorivaihtoehdot ovat yhdisteltävissä vaihteistoratkaisuihin hyvin monipuolisesti ja myös moottorin asennustapa joko pitkittäin tai poikittain saadaan sovitettua ajoneuvon käyttötarpeen mukaan. Moottorien koko on downsizing-konseptin kautta saatu pieniksi ja komponentit on vahvistettu raskasta hyötyajotoimintaa silmällä pitäen. Tämä koskee esimerkiksi välijäähdytintä, EGR-järjestelmää, sylinterikantta sekä öljypohjaa.

Huippuluokan varustelutaso

TGE on odotetusti Crafterin tapaan varusteltu hyvin kattavasti jo vakiotasossa ja erilaisten turvallisuus-, mukavuus- sekä päällirakennepakettien avulla ajoneuvon yksilöllinen räätälöinti onnistuu erittäin tarkasti. Turvallisuusjärjestelmien määrä on huikea ja käytettävissä on esimerkiksi väsyneisyydentunnistin, nopeudenrajoitin, liikennemerkkitunnistin, kaukovaloassistentti, adaptiivinen vakionopeudensäädin, hätäjarruavustin, kaistavaroitin, pysäköintitutkat eteen ja taakse, peruutuskamera sekä kuolleen kulman varoitin. Varusteet on kasattu järkeviin paketteihin, joista voi valita omaan käyttöönsä parhaiten sopivat kokonaisuudet.

Mukavuuspuolella voi halutessaan parantaa istuinten tasoa tai hankkia vaikkapa automaatti-ilmastoinnin tai kattavan talvipaketin, johon kuuluvat esimerkiksi lämmitettävä tuulilasi, sähköinen lisälämmitys sekä lämmitetyt tuulilasinpesimen suuttimet. Luonnollisesti myös avolava- ja kippiversioille on omat yksityiskohtaiset varustepakettinsa, kuten myös tilausjakeluun räätälöidylle versioille.

Huoltopalvelut raskaan puolen tasolla

MAN TGE:tä koskevat samat laadukkaat jälkimarkkinointipalvelut kuin merkin raskaammallakin puolella. Tämä tarkoittaa huollon pitkiä aukioloaikoja sekä Liikkumisturvapalvelua. Palvelu on automaattisesti voimassa auton ostohetkestä ensimmäiseen huoltoon ja se on jatkettavissa aina sopimuksen mukaan. Palvelu sisältää hinausturvan, sijaisauton maksimissaan kolmeksi vuorokaudeksi (mikäli autoa ei saada korjattua saman päivän aikana) tai hotellinyön/taksimatkan. Palvelu on voimassa vain merkkiliikkeissä tehdyissä huolloissa.

Myös huoltovälit ovat nykyaikaisella tasolla ja öljyjenvaihtoväli on 50 000 kilometriä ja hammashihnan vaihto tulee suorittaa 250 000 kilometrin välein.

RIO-telematiikka mukaan

Ensi kesän aikana TGE-malleihin on saatavana myös RIO-telematiikkajärjestelmä. Avoin, valmistajasta riippumaton ja pilvipohjainen RIO-alusta antaa asiakkaan käyttöön huikean määrän informaatiota ja sen käyttö on tehty erittäin yksinkertaiseksi. RIO on myös hintatasoltaan järkevä ja asiakas maksaa vain juuri siitä mitä tarvitsee, eikä ylimääräisiä paketteja ole pakko hankkia osana kauppaa. RIO-järjestelmä kehittyy jatkuvasti ja asiakkaalla on käytössä MAN:in ammattilaiset, joiden kautta oman telematiikkajärjestelmän saa viriteltyä juuri oman kaluston käyttöön soveltuvaksi.

Vakuuttava koeajo

Koeajoimme upeassa maaliskuun aurinkoisessa kevätsäässä MAN TGE 3.140 umpipakettiauton nelivetoversiona ja TGE ylitti korkealle asetetun riman näyttävästi. Ohjaamo on Crafterin tuttua tasoa ja ensimmäisenä huomio kiinnittyy ergonomiseen ja monipuolisesti säädettävissä olevaan kuljettajan istuimeen. Ohjauspyörän säädöt vielä mukaan ja oikeaoppisen, miellyttävän ajoasennon löytäminen on helppoa. Hallintalaitteissa ei ongelmia ole, kaikki löytyy oletetuilta paikoiltaan ja isokokoinen keskikonsolin kosketusnäyttö on monipuolisuudessaankin loogisen helppokäyttöinen. Ammattikaluston tapaan liitännät vastaavat nykyaikaista tasoa säilytystilaa on niin kannettaville tietokoneille kuin dokumenteille ja luonnollisesti myös muki- ja pullotelineitä on moneen lähtöön.

Koeajoautossa oli Suomessa asennettu tavaratilan vanerointi, jossa on käytetty tyylikästä, mutta samalla kulutuksen kestävää materiaalia. Jämeriä kiinnityspisteitä on kahdeksan ja turvallisuutta sekä käyttömukavuutta tuovat sisävalaistus sekä jämerät nousukahvat kummallakin puolella takaovia ja sivuoven reunassa. Lastausta helpottavat matala kuormauskorkeus sekä 1311 millin leveydelle aukeava sivuovi.

Tien päällä TGE vastaa konsernin laatuun ja meno on sulavaa sekä riittävän reipasta niin kaupungissa kuin moottoritiellä. Nelivedon avustamana kevättalven polanteetkaan eivät menossa tunnu ja eteneminen on hallinnassa myös pahimmissa jäisissä urissa. Kaikesta huomaa MAN:in raskaan puolen kokemuksen, jonka kautta myös TGE on valmistettu kovaan jokapäiväiseen työkäyttöön ja pitkiä työpäiviä silmällä pitäen.

Hinnasto valmiina, sähköversio odotettavissa

MAN TGE soveltuu mainiosti myös vetotehtäviin. Hyvä kantavuus sekä perävaunun vetokyky ovat monen alan yrittäjän arvostamia ominaisuuksia.

MAN julkaisi uutuusmallin hinnaston ja umpipakettimallien hinta lähtee veroineen vajaasta 37 000 eurosta. Esimerkiksi kunnallisia sektoreita kiinnostavien takapenkillisten miehistöajoneuvojen pakettiautojen hinnat taas alkavat noin 52 000 eurosta. TGE-mallit valmistetaan samalla nykyaikaisella Puolan tehtaalla kuin Crafteritkin, joten linjastojen sujuvuus edustaa alan huipputasoa.

Mielenkiintoinen uutuus on myös Suomen markkinoille ensi vuonna saatava sähköversio eTGE, jonka kolmivaiheinen sähkömoottori tuottaa 290 Nm väännön, 90 kilometrin tuntinopeuden ja jonka NEDC-toimintamatka on noin 160 kilometriä. Akuston kapasiteetti on 36 kWh ja seinälatausyksikön kautta täysi lataus vie aikaa reilut viisi tuntia ja pikalatauksen kautta päästään 45 minuutissa 80 prosentin tehoon.

MAN TGE -mallisto on ehdottomasti tutustumisen arvoinen ja myyntiverkosto sekä noin 20 huoltopisteen henkilökunta on valmiina palvelemaan uudesta automallista kiinnostuneita autoilijoita kautta maan.

Lue seuraavaksi