Matkailuajoneuvoala odottavissa tunnelmissa

Uutinen julkaistu 13.04.2012

Matkailuajoneuvoala elää odottavaa aikaa, sillä toiminta vilkastuu kelien muuttuessa kesää kohti. Odottelua aiheuttaa myös matkailuautojen autoveropäätöksen vartoilu, mutta kaikissa asioissa alalla ei ole jääty odottelemaan, vaan ryhdytty toimiin: asentajia alalle on täsmäkoulutettu jo kuuden vuoden ajan. Matkailuajoneuvotuojat ry:n (M.A.T.) toiminnanjohtaja Erkki Hannula uskoo, että alan tulevaisuus on valoisa.

M.A.T. julkaisee kuukausittain matkailuajoneuvojen rekisteröintitilastot. Jo kolmen vuonna matkailuautoissa kärkimerkkinä on ollut Adria, Dethleffsin ja Bürstnerin vaihdellessa seuraavilla sijoilla. Neljänneksi on noussut Carado. Matkailuvaunuissa Hobby on noussut vahvasti ykkössijalle.

Tilastojen valossa matkailuajoneuvojen rekisteröinnit ovat olleet laskussa kuluvana keväänä. Hannula huomauttaa kuitenkin, että tilanteeseen vaikuttaa vuodenvaihteen rekisteröinnit. ”Päästönormit muuttuivat vuoden vaihtuessa ja alustoissa siirryttiin Euro 4 -luokasta Euro 5 -luokkaan. Viime vuoden puolella vietiin jonkin verran kauppiaiden varastoissa olevaa Euro 4 -luokan kalustoa rekisteriin, mikä on nyt alkuvuodesta näkynyt rekisteröintien määrissä.”

Matkailuautot seuraavat teknistä kehitystä pakettiautoteollisuuden kehityksen tahtiin, sillä alustat ovat samoja. Esimerkiksi päästötasot tulivat alaspäin uuteen vähäpäästöiseen luokitukseen siirtymisen myötä. Samoin mennään turvallisuuskehityksen kanssa, joka etenee tasaisesti pykälä pykälältä.

Moninainen käyttäjäkunta

Matkailuajoneuvon käyttöön voi olla syynä niin harrastus kuin ammattikin. Hannula tietää, että monet ammatinharjoittajat käyttävät matkailuajoneuvoa työmatkoilla asuntona. Monilla yrittäjillä on yritystoiminnassaan paketti- tai maastoauto, joka on monesti hyvin sopiva vetämään isoakin matkailuvaunua. Toisaalta verottaja on hyvin tarkka hyväksyessään matkailuajoneuvoa verotukseen ja mielellään tekee hyväksyttyihin kohteisiin myös tarkastuksia. Toisaalta tiukka asenne rajoittaa tämän mahdollisuuden hyödyntämistä, mutta toisaalta pitää ammatinharjoittajat ja harrastajat selkeästi omissa leireissään.

Matkailuajoneuvo mahdollistaa kotoisa mukavuudet matkoilla. Esimerkiksi sukujuhlilla on kätevä vetäytyä omaan majoitukseen ja samoin on tilanne erilaisten harrastusten parissa. Tyypillisiä matkailuvaunujen käyttökohteita ovat laskettelukeskukset, joissa vaunu on usein paikoillaan koko talvikauden. Kesäaikaan vaunu saattaa olla esimerkiksi kalastuspaikalla pitkään ja kesäloman ajan sillä saatetaan liikkua aktiivisemmin.

Matkailuajoneuvo antaa monipuolisia mahdollisuuksia liikkuvaan elämäntapaan. ”Matkailuautoilla liikutaan niin koti- kuin ulkomailla, etenkin Keski-Euroopassa, aktiivisesti ja tällä tavalla matkailu antaa aivan omanlaisensa näkymän eri kulttuureihin”, tietää Hannula.

”Eräs omintakeinen ryhmä on Rutusakki. Tämä on SF-Caravan ry:n kerho ja sen jäsenet harrastavat matkailuajoneuvoilla talvikautena etelänmatkailua, pääasiassa Välimeren maihin. He saattavat olla koko talvikauden yhteisönä etelässä vaihdellen paikkaa sopivin väliajoin.”

Myös matkailuvaunuilla liikutaan kesäaikaan ulkomailla. Matkailuvaunut ovat kuitenkin tyypillisesti enemmän sijoillaan ja niitä siirretään esimerkiksi kausittain. Matkailuvaunu mahdollistaa väljemmät tilat kuin matkailuauto ja niissä onkin usein aivan saman tason mukavuudet, jos ei paremmatkin, kuin kotoa.

Vakaasti tulevaisuuteen

Hannula uskoo, että mitään järisyttäviä muutoksia ei alalla tapahdu ja eteenpäin mennään tuttuun tapaan. ”Taloustilanteen paraneminen näkyy alan palvelujen kysyntänä pienellä viiveellä, eli hieman hitaammin kuin henkilöautojen kysynnän kasvu tapahtuu. Nyt tuntuu olevan epävarmuutta päätöksenteossa, mihin lienee syynä mietintä autoverotuksen päätöksistä. Toisaalta olisi loogista, että nyt hankittaisiin matkailuautoja, kun veroa ei ainakaan vielä ole.”

”Olemme olleet aktiivisesti yhteydessä päättäjiin ja heillä tuntuu olevan nyt hyvä käsitys veron vaikutuksista. Lopulta merkitys matkailuajoneuvojen verosta olisi varsin mitätön kokonaisuudessa ja päättäjät ovatkin onnistuneet keskittymään tärkeisiin ja merkityksellisiin seikkoihin. Matkailuautojen autoveron vaikutus olisi sitä paitsi kokonaisuudessaan laskelmiemme mukaan negatiivinen, sillä todennäköisesti vero siirtäisi kysynnän käytettynä maahantuotuun kalustoon.”

Matkailuautoala pitää huolta tulevaisuudesta myös järjestetyn ajoneuvokierrätyksen avulla. ”Tämähän on lakisääteistä, mutta matkailuajoneuvoilla on oma Kuusakosken kanssa järjestetty systeeminsä. Matkailuajoneuvoja ei poistu liikenteestä kovin paljoa; vajaa sata vuodessa ja niistä noin 10 prosenttia kolareiden seurauksena. Asianmukaisen toiminnan ansiosta voidaan olla varmoja, että materiaalit lähtevät tehokkaasti uudelleen kiertoon.”

Matkailuautoala on herännyt tulevaisuuden työvoimahaasteisiin ja jo kuuden vuoden ajan yhteistyössä Työtehoseuran kanssa on koulutettu matkailuajoneuvoasentajia. Hannula kertoo, että vuoden kestävän koulutuksen aikana asentajat saavat kokonaisvaltaisen osaamisen ajoneuvojen matkailuosien huolto-, tarkastus- ja korjaustoiminasta.”Alustoiden huollot jätämme tämän koulutuksen ulkopuolelle. Asentajat ovat käytännön työpaikoilla opissa puolet opiskeluajasta. Tällä hetkellä olemme tasapainossa työvoimatarpeen ja osaajien saatavuuden kanssa ja jatkuvalla koulutuksella saamme pidettyä tilanteen tasapainossa myös jatkossa eläköitymisestä huolimatta.”

Autokouluun mars!

Nykyään matkailuautot ja -vaunut ovat korkeatasoisesti varusteltuja. ”Keskihintainen matkailuauto maksaa 65 000 euroa ja sillä saa hyvin ja laadukkaasti varustellun matkailuauton. Pienenä ongelmana monipuolisesti varustelluissa autoissa tulee painon kasvu. Monet haluavat auton olevan B-koritilla ajettavan, jolloin kokonaispainon pitää jäädä alle 3500 kg. Halutun varustelun yhteydessä joudutaan tinkimään esimerkiksi matkustajapaikoista.”

Oma pieni ryhmänsä on erittäin laajasti varusteltuja ajoneuvoja hankkivat. Nämä ajoneuvot ovat ”kaikilla varusteilla”, ja siten yleensä isokokoisia ja painavia.

Paino-ongelmaan on varsin helppo ratkaisu: C1-ajokortti. Tässä ajoneuvoluokassa painojen takia ei tarvitse rajoittaa varustelua tai paikkalukua, sillä se mahdollistaa 7 500 kg:n kokonaispainon ja 8 matkustajaa. C1-kortti, eli kevyiden kuorma-autojen kuljettamiseen oikeuttava ajokortti ei ole erityisen kallis eikä se vaadi laajoja opiskeluja, joten sellaisen hankkiminen useammallekaan perheenjäsenelle ei ole yleensä ylitsepääsemätöntä. Hannula kannustaakin matkailuautoharrastukseen lähteviä hankkimaan C1-kortin.

liikkuvakoti.fi

Juha Kuusjärvi