Matkailuauto pitkälle - LMC Cruiser Comfort T672G

Esa Suominen

Otsikko pitää paikkansa kahdellakin tavalla. Uuden puoli-integroidun matkailuauton sisäkorkeus on sitä luokkaa, että siellä mahtuu kaksimetrinenkin lomailija seisomaan suorana. Toinen seikka ovat auton hyvät ja vakaat ajo-ominaisuudet sekä runsas varustelutaso. Niiden myötä pitkäkin lomamatka sujuu nautinnollisesti. Pisteenä iin päälle koeajoautossa oli vielä automaattivaihteisto, joka yhdessä Fiat Ducaton 150 hevosvoimaisen moottorin kanssa selviytyy hyvin myös moottoritiellä. Ajo muun liikennevirran mukana onnistuu helposti, toki nopeusrajoitukset huomioiden.

LMC:n uutuus kuluvalle vuodelle on puoli-integroitu Cruiser Comfort -mallisto. Saimme koeajoon lähes seitsemän metrisen T672G:n.

Saksalaisen LMC:n uusi puoli-integroitujen matkailuautojen Comfort-mallisto ensiesiteltiin suomalaiselle yleisölle Turun Caravan Show:ssa vuoden alussa. Valmistajan taholta koko mallisto on kuluvan vuoden uutuustarjontaa. Ammattiautot sai koeajoon Helatorstain helteille malliston pienempään päähän sijoittuvan, erillisvuoteellisen T672G:n. Comfort-malleja on yhteensä kuusi pituushaarukkaan 6 370–7 530 millimetriä. T672G:n pituus on 6 990 millimetriä ja sen omamassa on 3 001 kiloa.
Sallittu kokonaismassa on 3 500 kiloa, joten ajoon riittää B-ajokortti. Perää koristaa satasen lätkä. Perusautona on Fiat Ducato. 2,3 litran Multijet₂-dieselmoottorista irtoaa 150 hevosvoimaa (110 kW). Se täyttää Euro 6 -normin. LPEGR-teknologian myötä ei AdBlue®:ta tarvita. Koeajoauton vaihteistona oli Fiat Comfort-matic -automaattivaihteisto, joka tuo tämän kokoluokan matkailuautoiluun aivan uuden tuulahduksen. Polttoainesäiliön tilavuus on 90 litraa.
Länsisuomalaisella tasamaalla tehdyn koeajon keskikulutukseksi saatiin kahden hengen kuormalla, ilman lomavarustusta 10,3 litraa sadalla kilometrillä. Ajorupeama koostui niin maantie-, kaupunki- kuin mutkateiden ajosta. Ilma oli vuodenaikaan nähden harvinaisen helteinen, joten koko ajan päällä ollut ilmastointilaite varmasti haukkasi kulutuksesta oman osansa. Matkailuautossa kun niitä jäähdytettäviä kuutioita on melkoisen paljon. Tässäkin niitä oli reilusti yli kaksikymmentä. Auto on rekisteröity neljälle ja makuupaikkoja on tarjolla neljästä viiteen.

Auton korkeus, 296 senttimetriä, saattaa joissain paikoissa aiheuttaa rajoitteita. Reilu maavara ja kunnon seisomakorkeus (205 cm) ovat syynä edellä mainittuun ulkomittaan. Kattoikkuna tarjoaa hyvät näkymät vuoristoisilla teillä ajettaessa.

Kattava varustetaso

Leveän käyntioven (62 cm) ikkuna tarjoaa kuljettajalle tervetullutta lisänäkyvyyttä takaviistoon oikealle. Oviaukon voi sulkea tukevalla hyttysverkolla. Astinlauta on sähkökäyttöinen. Merkkivalo ja äänekäs summeri muistuttavat, jos rappunen jää alas ajon ajaksi. Posteljoonin kannalta postilaatikko on hieman haastavassa paikassa, jos ketään ei ole kotona.

Koeajoyksilöön oli pakattu huima lista varusteita, jotka osittain ovat vakiovarusteita ja päälle oli vielä paljon lisävarusteita. Niiden kaikkien luetteleminen tässä on mahdotonta, mutta seuraavassa kuitenkin hieman selvitystä Comfortin runsaasta varustetarjonnasta ilman tarkennusta onko kyseessä vakio- tai lisävaruste. Ne selviävät parhaiten myyjältä, etenkin kuin listalta löytyy vielä lisää lisävarusteita, joita koeajoautossa ei ollut.
Asunto-osastolle astuttaessa kiinnittyy ensimmäisenä huomio reiluun seisomakorkeuteen, 205 senttimetriä. Auton kokonaiskorkeus on 296 senttimetriä. Lattiapintakin on siis melko korkealla, joten sisääntulon sähkökäyttöinen astinlauta on tarpeen. Lattia on kaksikerrosrakenteinen. Välissä on noin kymmenen senttimetrin ilmatila, joka palvelee ilmalämmityksen kanavana. Paikoitellen lattiaan on upotettu säilytyslokeroita, esimerkiksi jalkineille.
Säilytystilaa onkin ajoneuvossa runsain mitoin. Pieniä luukullisia lokeroita on paljon. Toisen sängyn alla on muun muassa vaatetanko, jossa puvun takit roikkuvat rypyttymättä. Toisella puolella on suuri vetolaatikko. Kaiken kaikkiaan suuri takatalli (2,2x1,2x1,37 metriä) mukaan lukien on säilytystilaa niin paljon, että sallitut painorajat ylittyvät kovinkin helposti. Pitkän peräylityksen johdosta mukana ovat vakiona veivattavat takatuet.
Lattiarakenne on päältäpäin tasainen. Kompastelulle alttiita kynnyksiä tai koloja ei ole. Leveän oviaukon (62 cm) kohdalla on pieni upotus. Muutoin lattia on aivan tasainen ohjaamosta makuuosastoon. Kuskin penkiltä on helppo tepastella punkalle. Korkeuden myötä autossa on kunnon kokoinen jääkaappi pakastelokeroineen. Myös wc:ssä on yli kahden metrin seisomakorkeus. Suihkun ottaminenkin onnistuu pitkälle ihmiselle suorin selin. Wc-tila on muutoinkin tilavanoloinen. Wc-istuin kääntyy paikallaan siten, että käynti istuimelle on helppoa. Tilan erikoisuus on kääntyvä suihkuseinä. Siinä peili ja pesuallas kääntyvät wc-istuimen ja kaapin suojaksi muodostaen ”tyhjän” suihkukopin kaltaisen tilan. Näin wc-kalusteet säästyvät suihkun roiskeilta.

Wc- & suihkutilassakin on reilu seisomakorkeus (203 cm). Wc-istuin kääntyy pystyakselin ympäri helpottaen istuimelle käyntiä. Peili ja pesuallas ovat kiinni käännettävässä väliseinässä, joka uloskäännettynä suojaa wc-kalusteet roiskeilta ja tekee suihkutilasta ”tyhjän” suihkukaapin.

 

Lisää varusteita

Puvun takitkin kulkevat mukana rypyttymättä. Takavuoteen alla on ulosvedettävä vaatetanko. Toisella puolella on ulosvedettävä laatikosto. Säilytystilaa on reilusti joka puolella autoa.

Keittiövarustus noudattelee tuttua linjaa liesineen ja altaineen. Maasähköä varten seinällä on pistorasioita kodinkoneille. Keittiövarusteisiin kuuluu nyt myös liesituuletin. Keittiössä on siis yli kahden metrin seisomakorkeus. Sisääntulon kohdalla seisomakorkeus on hieman pienempi (186 senttimetriä) johtuen ruokapöydän päällä olevasta, alas laskettavasta vuoteesta.Ylösnostettunakin se rajoittaa hieman korkeutta. Vuoteen lasku ja nosto tapahtuu sähköisesti. Patjan poistamalla saa tosin muutaman lisäsentin korkeutta.

Asunto-osaston kaikissa ikkunoissa on kehyksiin integroidut pimennysverhot sekä himmennys-/hyttysverkot. Perusauton laseissa on pelkästään pimennysverhot, nekin integroidut kehyksiin. Näin koko auton saa helposti pimeäksi.

Takapäässä Comfort T672G:ssa on 98 senttimetriä leveät erillisvuoteet. Pituutta makuupaikoilla on 198 senttimetriä. Vuoteet ovat varsin korkealla. Punkkaan kiipeämistä helpottavat tukevat rappuset, jotka toimivat samalla säilytyslokeroina. Sikeiden unien varmistamiseksi on ajoneuvon kaikissa ikkunoissa kiinteät pimennysverhot, myös perusauton tuuli- ja sivulaseissa. Sitä varten on ikkunoiden kehyksiin tehty muoviset hahlot pimennysverhojen mekanismia varten. Samoissa hahloissa on myös kaikissa asunto-osaston ja katon ikkunoissa hieman valoa läpäisevät himmennys-/hyttysverkot. Tuulilasin osalta todettakoon, että juuri tuo kehyksen muovinen hahlo vähäsen rajoittaa kuljettajan näkökenttää yläviistoon. Ainakin 190 senttimetrinen kuljettaja joutuu aina välillä nyökkimään nähdäkseen yläopasteet.
Makuuosastolta löytyvät lukuvalojen yhteydestä myös usb-latauspisteet. Muutoinkin niitä on autossa reilusti. Yhteensä ainakin seitsemän löytyi, joista yksi ohjaamossa. Maasähköpistorasioita on kolme. Tv-antennin pistorasiakin löytyy, vaikkakin itse antenni ja televisio varustelistalta puuttuvat. Johdot ovat kuitenkin valmiina rungossa.

Autossa on kiitettävä määrä usb-latauspisteitä, yhteensä seitsemän. Tässä sängyn lukuvalon yhteydessä oleva.

Nykyaikaista mukavuutta
Koeajetussa T762G:ssa oli Truman talvipaketti. Kaasulla tai akulla toimiva kuumavesivaraaja tuottaa myös lämmintä ilmaa kaksikerroksisen lattian sisään. Lämmitysjärjestelmän hallinta tapahtuu Truma iNet -käyttöliittymällä, jota voidaan ohjata kännykän kanssa Bluetooth:lla auton läheisyydestä tai GSM-verkon kautta etäämmältä. Tuolloin ajoneuvo tulee varustaa omalla SIM-kortilla. Toki autossa on lämmittimen ohjausta varten oma käyttöpaneeli sisääntulon yhteydessä. Lämmitysjärjestelmä voidaan valita toimivaksi joko kaasulla tai sähköllä. Makeavesisäiliön tilavuus on 120 litraa ja lämmitysjärjestelmän yhteydessä olevan kuumavesivaraajan kymmenen litraa. Harmaavesisäiliö on 90-litrainen. Kaikki nestesäiliöt ovat eristettyjä ja

Kauttaaltaan tasaisen lattian alla on pari säilytyslaatikkoa. Tässä toinen.

lämmitettäviä. Makeavesisäiliön täytön luukun takana ovat myös vesijärjestelmän tyhjennysventtiilit.
Autossa on kaksi akkua (2x95 Ah) , huviakku on kartanlukijan penkin alla ja starttiakku lattian alla, kuljettajan jalkojen kohdalla. Maasähköön kytkettäessä järjestelmä lataa molempia akkuja automaattisesti. Huviakku latautuu tällöin aina hieman starttiakkua suuremmalla teholla.
Helatorstain ajan poikkeukselliset helteet eivät tarjonneet mahdollisuutta testata kunnolla lämmitysjärjestelmää, joten sen osalta ei pysty kommentteja antamaan. LMC:n Long Life Teknologiaan (LLT) perustuva korirakenne tarjoaa oletettavasti hyvää lämmöneristystä, koska helteellä kylmäksi jäähdytetty sisätila pysyi varsin kauan mukavan viileänä kovassakin auringonpaisteessa, vaikka moottori olikin sammutettuna. Ilmastointilaite toimii vain moottori käydessä. Valmistaja antaa puuttomaan uretaanieristelevyyn perustuvalle korirakenteelle 12 vuoden tai 120 000 kilometrin tiiveystakuun.

Kaasupullot (2 kpl) ja makeavesisäiliö (120 l) sijaitsevat auton vasemmalla sivulla, lukittavien luukkujen takana. Vasemmalla näkyvä polttoainesäiliön täyttökorkki on hieman ahtaassa kolossa. Keskimmäisen luukun takana on maasähkön pistorasia, Truma-lämmittimen iNet Box -ohjainlaatikko sekä vesijärjestelmän tyhjennysventtiilit.

Kytkin ylös ja paanalle

Fiat Ducaton tablettiteline on kätevä ja monikäyttöinen. Erikokoiset tabletit pysyvät siinä tukevasti, tosin kännykkä ei ajon aikana. Telineessä on myös tukeva lehtiön pidin. Teline laskostuu alas, kun sitä ei tarvita.

Ai niin, ei tässä autossa ollutkaan kytkintä, vaan ajo tapahtuu automaattivaihteiston helppoudella. Sen luulisi houkuttelevan rattiin myös enemmän naisväkeä. Moottorin tehot välittyvät tiehen maltillisen pehmeästi. Kiihtyvyys on kuitenkin riittävän hyvä ottaen huomioon kolmen tonnin omapainon. Hieman vikkelämpää lähtöä varten voi vaihteiston kytkeä manuaalikäytölle, jolloin moottori ottaa enemmän kierroksia ja ainakin tuntuu tuolloin kiihtyvän ripeämmin.
Ero on kuitenkin melko pieni. Automaatti vaihtaa aina nöyrästi suuremmalle jo hyvin pienillä kierroksilla, joten melutaso pysyy aina alhaisena. Sadan kilometrin tuntivauhdilla maantiellä ajettaessa ei konehuoneesta kuulu juurikaan ääntä.
Varustelistalta puuttuva radio tarjosi hyvän mahdollisuuden hiljaisuuden tutkimiseen. Suurin melu lienee olevan renkaiden aiheuttama humina. Huomioitavaa on myös korin hiljaisuus. Takaosastostakaan ei kuulu huminaa eikä ikkunoista suhinaa. Myöskään vastaantulevan rekan paineaalto ei aiheuta melutason nousua. Ja mikä parasta, rekan kohtaaminen ei myöskään tunnu ohjauspyörässä. Auto pysyy vakaana autojen kohdatessa maantienopeudella. Riittävän kiihtyvyyden kaveriksi ovat tarjolla hyvät jarrut ja rauhallisesti tapahtuva jarrutus. Äkkijarrutuksissakaan ei auto nyökkää eikä ala huojua. Kaiken kaikkiaan tasapainoinen suoritus. Auto ei myöskään ole kovin uraherkkä. Huonolla alustalla ajo on lähes tunteetonta ja esimerkiksi hidastetöyssyjen ylistyksen voi suorittaa henkilöautoa suuremmalla nopeudella, toki tällöin on varmistettava, että kaikki irtain tavara on kunnolla kiinnitettynä. Tästä kiitos kuuluu reilulle maavaralle sekä suurille renkaille (225/75 R16).

Helppoa ajoa

Takatalli nielaisee sisäänsä reilusti tavaraa. Mukaan mahtuvat helposti taittopyörät ja retkikalusteet. Tallissa on sidontapisteitä, sekä myös lokeroita pikkutavaroille.

Pitkiä taipaleita varten vakionopeudensäädin helpottaa ajoa entisestään. Automaatti vaihtelee pykäliä taustalla tarvittaessa ja meno pysyy vakaana. Autossa on myös toiminto, joka tavallaan ”koventaa” vaihteiston toimintaa eli auto ei vaihda niin herkästi suuremmalle kuin normaaliasetuksella. Suurella kuormalla ajettaessa on tätä toimintoa suositeltavaa käyttää jatkuvasti varsinkin, jos maasto on mäkistä. Myös peruutettaessa auto vastaa tuolloin tarkemmin kaasun painamiseen. Hyvä ominaisuus, joka helpottaa auton tarkkaa asemointia leiripaikalle ja miksei myös kotitalliin. Erikseen päälle kytkettävän ajonvakautusjärjestelmän myötä ajo hankalissa olosuhteissa helpottuu.
Auton heikoin lenkki on mittaristo. Fiatin mittarit ovat pienet ja ne ovat syvällä kojelaudan sisällä. Aurinkoisella kelillä mittaristo on kojelaudan lipan varjossa ja numerojakokin (50,70, 90, jne) hankaloittaa nopeuden seuraamista. Iltahämyssä ei tuota ongelmaa ole. Menohaluja autolla kun on, niin mittariston seuraaminen on välttämätöntä. Toinen hieman hankala seikka on polttoainesäiliön täyttökorkki. Se on ahtaassa kolossa avattavan luukun alla. Syynä siihen on Comfortin korirakenne, asuintila on perusautoa leveämpi.
Ajoasento on ryhdikäs ja näkymät ulos maasturiluokkaa, ellei jopa paremmat. Istuimet ovat korkealla lattiasta, jolloin jalat ovat 90-asteen kulmassa ja selkäkin sopivasti pystyssä. Penkit tarjoavat sohvatuolin oloisesta olemuksestaan huolimatta hyvän ja tukevan istumapaikan.
Puoli-integroidut LMC Cruiser Comfortit ovat tämän vuoden uutuuksia matkailuautomarkkinoilla. Koeajoauton hinta edellä mainitun varustein (ja paljon jäi vielä luettelematta) on 84 590 euroa. LMC-matkailuautoja edustaa Rinta-Joupin Autoliike oy. Siitä sitten vain lottokuponkia täyttämään ja loma-anomusta perään. LMC Cruiser Comfort T672G tarjoaa mukavaa ja turvallista matkaseuraa monenmoisille matkoille, minne tie ikinä viekin.