Uutiset

Autot

Mauri Äkäslompolo rakastui Jumperiin

Citroen Jumper

Yksi uuden Citroën Jumperin näkyvimmistä asiakkaista on pohjoisten piirien taidokkain ratinkääntäjä Mauri Äkäslompolo. Mies, jolle on aikojen saatossa sattunut ja tapahtunut paljon, on siirtynyt pakumieheksi.

Jope Ruonansuun esittämä Mauri Äkäslompolo hoksasi, että ranskattarella pääsee hurruttelemaan mukavammin, edullisemmin ja vieläpä komiasti perille saakka. Kun tilaa ja lämpöä riittää ja matka jatkuu luotettavasti, eivät Äkäslompolon Maurin jutut tunnu loppuvan millään. Niitä on niin paljon, että osasta oli pakko tehdä muutama hulvaton video.

Suomen Citroënin ylläpitämä kampanjasivusto on ylittänyt jo 120 000 kävijän rajan. Sivustolla esitellään Mauri Äkäslompolon tunnelmien lisäksi Citroën-mallisto, ja siellä voi tutustua Citroënin uusimpiin teknisiin innovaatioihin ja kampanjoihin.

Citroën Jumper, eurooppalainen myyntimenestys, jota on myyty yhteensä lähes 800 000 kappaletta, on uudistettu siirtymään uudelle aikakaudelle. Uuden mallin suunnittelussa on hyödynnetty parasta Citroën-osaamista. Uutuuden tunnistaa ensisilmäyksellä uudesta jäähdyttäjän säleiköstä ja LED-huomiovaloista. Sisätilojen uudistuksessa päähuomio on kiinnitetty toimivuuteen ja kuljettajan hyvinvointiin. Muutosten myötä auton melutaso on alentunut huomattavasti.

Luotettavuuden ja mukavuuden lisäämiseksi entisestään uuteen Citroën Jumperiin on tehty mm. seuraavat päivitykset: 5-tuumainen kosketusnäyttö, vahvistettu korirakenne, ja uudistettu polttoaineen ruiskutusjärjestelmä HDi 110-, 130- ja 150-moottoreissa.

Uutuus tarjoaa laajan korimallivalikoiman: valittavana on neljä pituutta (L1, L2, L3, L4), kolme akseliväliä (3,00 m, 3,45 m ja 4,04 m) ja kolme korkeutta (H1, H2, H3). Tarjolla on yhteensä kahdeksan korivaihtoehtoa välillä 8–17 m3. Pakettiautomallien kantavuuden vaihtelevat versiosta riippuen 1330 – 1645 kilon välillä.

Uuden Citroën Jumperin rakenne tarjoaa kompakteilla ulkomitoilla reilun kuormatilan sekä huipputason ergonomian: Kuormatilan hyötyleveys on 1,87 metriä ja parhaiden pakettiautojen tasoa olevan 4,07 metrin hyötypituuden. 1,42 metrin leveys pyöräkoteloiden välillä on myös luokkansa parhaimmistoa. Sivuliukuovien leveys on 1,25 metriä ja takaovien korkeudeksi kerrotaan 2,013 metriä.

Ammattilaisten budjetit huomioon ottava uusi Citroën Jumper kuluttaa versiosta riippuen jopa 15 prosenttia edeltäjäänsä vähemmän polttoainetta. Esimerkiksi suosittu L3H2-pakettiauto, jossa on HDi 130 -moottori ja 6-portainen automaattivaihteisto, kuluttaa 7,4 l/100 km yhdistetyssä ajossa. Tätä kautta myös CO2-päästöjä on pienennetty. Nämä energiatehokkaat moottorit eivät tuota säästöjä pelkästään polttoaineenkulutuksessa, vaan myös huoltokuluissa. Uuden Citroën Jumperin huoltovälit kuuluvat luokan parhaimpiin: 48 000 km tai kaksi vuotta. Mikäli ajo-olosuhteet ovat erityisen vaativat, aktiivinen huoltovälimuistutin pyytää käymään öljynvaihdossa määräaikaishuoltojen välillä.

Lue seuraavaksi