Uutiset

Autot

Mercedes-Benz C 220 CDI A Farmari

Koeajoimme Helsinki Motor Show’ssa ensiesittelynsä saaneen Mercedes-Benzin uuden C-sarjan 220 CDI farmarimallin kesän alussa. Auto on muuttunut todella positiiviseen suuntaan ulkonäöltään, tiloiltaan ja moottoriltaan sekä taloudellisuudeltaan. Uudesta C-sarjan farmarista on saatavissa täydellinen mallisto C 180 Kompressorista ja C 200 CDI:stä aina C 63 AMG:en. Uuden C-sarjan vahvuudet löytyvät ajettavuudesta, turvallisuudesta, mukavuudesta ja monipuolisesti muunneltavasta tavaratilasta. Myös voimakas ja leveä keula sekä koko auton tyylikäs muotoilu antavat autolle uutta ilmettä. C-sarjasta on edelleen olemassa versiot Classic, Elegance ja Avantgarde. Koeajoautomme oli Avantgarde-malli, jossa upean maskin lisäksi kiillotettua alumiinia ja kromia löytyy kyljistä, puskurista, lokasuojista, ovista, ikkunoiden reunoista sekä kattokaiteista. Lisäksi Avantgarde-mallissa on vakiona 5-kaksoispuolaiset kevytmetallivanteet.

Laaja moottorivalikoima

Uuden C-sarjan dieselmoottorivalikoima alkaa 2,2-litraisesta, 136-hevosvoimaista versiosta ja päättyy 3,0-litraiseen 224-hevosvoimaiseen. Koeajamme C 220 CDI T A oli varustettu 2,2-litraisella, nelisylinterisellä ja 170-hevosvoimaisella, 400 Nm vääntävällä turboahdetulla common-rail –dieselmoottorilla. Moottorin suurin teho saavutetaan kierrosluvulla 3800 r/min ja vääntö kierrosluvulla 2000 r/min.

Moottoriin on tehty lukuisia teknisiä parannuksia, joiden ansiosta siinä on nyt entistä enemmän tehoa ja huomattavasti suurempi vääntömomentti. Öljyn ruiskutussuuttimia on suurennettu, jotta männät jäähtyisivät paremmin. Liukulaakereiden optimoidun öljynsaannin ansiosta C 220 CDI teho on nyt 125 kW (170 hv). Lisäksi metalliset hehkutulpat on korvattu kummassakin moottorissa keraamisilla hehkutulpilla, jotka pystyvät saavuttamaan korkeamman lämpötilan ja parantavat siten kylmäkäyntiä.

Dieselmoottoreihin on myös saatavana lisävarusteena hiukkassuodatin. C 220 CDI:n yhdistetty polttonesteenkulutus on 6,1 l/100 km ja CO2-päästöt 159 g/km). Koeajossa auto tuntui todella pirteältä ja pieniruokaiselta suorituskykyynsä nähden.

5-vaihteinen automaattivaihteisto

Ajamassamme autossa oli kaikkiin nelisylinterisiin malleihin lisävarusteena saatava 5-vaihteinen elektronisesti ohjattu automaattivaihteisto, jonka toiminta kertoo hyvästä ihmistuntemuksesta – se säätyy henkilökohtaisen ajotavan mukaan urheilulliseksi tai mukavuuspainotteiseksi. Jos haluaa itse vaihtaa vaihteita manuaalisesti suuremmalle tai pienemmälle vaihteelle, tarvitsee vain painaa valitsinvipua kevyesti oikealle tai vasemmalle.

Urheilulliset ajo-ominaisuudet ja jousitus

Uudessa C-sarjan farmarissa on lukuisia teknologisia innovaatioita, jotka takaavat sen poikkeuksellisen ajettavuuden. Yksi esimerkki niistä on vakiovarusteinen Agility Control -paketti, johon kuuluu selektiivinen iskunvaimennus, mikä sovittaa alustan ominaisuudet automaattisesti tieolosuhteisiin.
Lisävarusteena on myös saatavana uusi ajodynamiikkapaketti, jossa on Sport-säätöohjelma. Sen avulla voi muuntaa ajo-ominaisuudet pelkällä napin painalluksella urheilullisemmiksi tai mukavuuspainotteisemmiksi – omien mieltymysten mukaan. Koeajoautossa Sport-ohjelma teki mutkaisella ja mäkisellä asfalttitiellä ajamisesta todella mukavaa, ainoastaan nopeusrajoitukset hieman litistivät ajofiiliksiä. Moottoritiellä ajettaessa oli kuitenkin Comfort-asento paikallaan.

Valituista ajoasetuksista riippumatta elektronisesti säätyvä iskunvaimennusjärjestelmä mukautuu jatkuvasti ajotilanteeseen ja tieolosuhteisiin. Tämä vaimentaa rengasääniä ja parantaa renkaiden värinäominaisuuksia sekä lisää ajoturvallisuutta ja ajettavuutta.
Yksi ajodynamiikkapaketin ominaisuuksista on säätyvä ohjaustehostus eli Direct Steer-ohjaus. Muuttuvan ohjausvälityksen ja kuusi prosenttia aiempaa nopeamman ohjauksen ansiosta ohjaustuntuma on erityisen urheilullinen. Auton alusta on laskettu 15 mm matalammalle, minkä ansiosta tiukoissa kurveissa ajaminen tuntuu entistä mukavammalta. Myös kevyt ohjaus ja säätyvä iskunvaimennus täydensivät osaltaan onnistunutta kokonaisuutta.

Matkustamo

Myös uuden C-sarjan sisätilat ovat urheilulliset. Lattia ja kojelauta ovat väriltään mustat, kuten myös oviverhousten keskiosat ja ovien kyynärnojat. Muotoillut alumiinisomisteosat korostavat omalta osaltaan sisätilojen urheilullista tyylikkyyttä. Lisävarusteena saatavat jalopuiset somisteosat ovat mustaa linnunsilmävaahteraa. Istuimia koristavat poikittaiset ompeleet ja ne on verhoiltu riutanharmaalla Liverpool-kankaan ja ARTICO-tekonahkan yhdistelmällä. Etuistuimien monipuoliset, seitsemän kahteensuuntaan toimivaa säätömahdollisuutta takaavat etumatkustajille mukavan ja rentouttavan matkustusasennon.

Uudessa C-sarjan farmarissa on vakiovarusteena Thermatic-ilmastointiautomatiikkajärjestelmä, jonka avulla sisätilan lämpötilasta saa halutunlaisen. Lisäksi kuljettajan ja etumatkustajan puolen lämpötilan voi säätää erikseen. Käytössä ilmastointi toimi miellyttävän tasaisesti.
Lisävarusteena saatavan Thermotronic-kolmialue-mukavuusilmastointiautomatiikan avulla lämpötilan ja ilman tulon voi säätää erikseen kuljettajalle, etumatkustajalle ja takatilaan ottaen huomioon myös ulkolämpötilan, ilmankosteuden ja auringonsäteilyn. Kojelaudassa sijaitseva hajotinkenttä vähentää vedon määrää, ja pöly- ja haittakaasutunnistimet pitävät huolen siitä, että haitalliset aineet eivät juuri pääse tunkeutumaan sisätilaan. Haluttaessa tuuletusläpät voi säätää sulkeutumaan automaattisesti. Kylmänä vuodenaikana mukavuutta lisää taukolämmitystoiminto, jonka ansiosta sisätila pysyy lämpimänä myös silloin, kun moottori on sammutettu.

Malliversiosta riippuen eri mukavuustoimintoja voi käyttää monitoimiohjauspyörän näppäimillä ilman, että kädet tarvitsee irrottaa ohjauspyörästä. Jos autossa on lisävarusteena saatava Keyless-Go-järjestelmä, sinun ei edes tarvitse kääntää avainta virtalukossa lähteäksesi liikkeelle.

Koeajoautossa oli lisävarusteena saatava Parktronic-pysäköintitutka, joka auttaa auton pysäköinnissä ja pysäköintipaikasta lähdettäessä – ahtaimmissakin paikoissa. Järjestelmä lähettää ultraäänisignaaleja, jotka heijastuvat takaisin auton tiellä olevista esteistä. Kojelaudan ja taustapeilin näytöissä näkyy auton ja havaitun esteen välinen etäisyys. Etäisyydestä riippuen Parktronic näyttää keltaisen tai punaisen optisen signaalin. Lisäksi järjestelmä varoittaa kuljettajaa jaksottaisella äänimerkillä, jos etäisyys esteeseen alittaa tietyn rajan. Kun etäisyys on alle 20 senttimetriä, jaksottainen äänimerkki muuttuu jatkuvaksi.

Puhelimen mukavuuskäyttö

Myös uuden C-sarjan farmariin on lisävarusteena saatavilla Mercedes-Benzin uusi puhelimen mukavuuskäyttö, jolla voi ladata matkapuhelimen, soittaa ja vastaanottaa puheluita handsfree-järjestelmän avulla sekä käyttää kaikkia puhelimen tärkeitä toimintoja keskikonsolin näytöllä.
Puhelimen mukavuuskäyttöä varten tarvitaan vain tehdaslisävarusteena saatava matkapuhelinvalmius, yhteensopiva matkapuhelin sekä Bluetooth-moduli tai matkapuhelinpidike, joka liitetään ulkoiseen antenniin keskikonsolin kiinteän liitännän avulla. Puhelimen toimintoja voi käyttää näytön avulla, ja myös saapuvat tekstiviestit näytetään siinä. Kun haluaa ottaa yhteyden johonkuhun, voi valita henkilön, jolle haluaa soittaa, turvallisesti keskusyksikön avulla. Puhelimen mukavuuskäyttöä emme päässeet testaamaan, koska yhteensopivaa puhelinta ei ollut kytketty järjestelmään.

Mukavuutta ja viihtyvyyttä lisävarusteilla

Nyt C-sarjaankin lisävarusteena saatavassa Comand APS -käyttö- ja näyttöjärjestelmässä yhdistyvät audiojärjestelmä, puhelin ja navigointijärjestelmä.Uudistettu käyttöjärjestelmä on käyttäjäystävällisempi ja älykkäämpi kuin aiemmin. Esiin kääntyvä 7-tuumainen näyttö, jossa on uudet graafiset elementit ja uudet värit, sijaitsee nyt samalla korkeudella kuin mittaristo ja on siten ihanteellisesti kuljettajan näkyvillä.
Comand APS -järjestelmää voi käyttää monitoimiohjauspyörän avulla keskikonsolissa olevan näppäimistön kautta tai kyynärnojan edessä helposti käden ulottuvilla olevalla monitoimiohjaimella. Kaikki tärkeät toiminnot voi käynnistää nyt myös puheohjauksella: navigointijärjestelmän kohdesyöttöön voi syöttää kokonaisia sanoja, joiden avulla järjestelmä tunnistaa kaikki paikkakuntien ja katujen nimet; muistiin tallennetut puhelinnumerot voi valita helposti vain lausumalla kyseisen nimen; ja haluttaessa järjestelmä lukee tekstiviestit ääneen.
Integroitu Bluetooth-liitäntä mahdollistaa matkapuhelimen turvallisen käytön handsfree-toiminnolla. DVD-soitin soittaa video- ja audio-DVD-levyjen lisäksi myös CD-levyjä ja MP3-tiedostoja. Navigointijärjestelmän kiintolevylle voi tallentaa yli 1 000 MP3-kappaletta – ja lisää saa liittämällä muistitikun järjestelmän mukana tulevaan PCMCIA-pistokepaikkaan.

Lisävarusteena C-sarjaan saa myös Harman/Kardon® LOGIC7® -audiojärjestelmän, jossa on Dolby Digital 5.1 ja 450 watin teho, mikä tekee matkustamisesta mukavaa ja viihtyisää. Kahdentoista suurtehokaiuttimen ja LOGIC7®-monikanavatilasointitekniikan ansiosta kuulijasta tuntuu kuin hän olisi ”konserttisalissa” – auton jokaisella istuinpaikalla. Äänenvoimakkuus säätyy automaattisesti ajonopeuden mukaan.

Muunneltava tavaratila

Edeltäjäänsä verrattuna uuden C-sarjan farmarin tavaratila on kasvanut 146 litraa ja takaistuimia kääntämällä sen koko vaihtelee 485 litrasta aina 1500 litraan saakka. Myös sisäpituutta on tullut 17 senttiä lisää. Takaluukusta etumatkustajan jalkatilaan mitattuna pituutta on 2,82 metriä. Tilavan tavaratilan käyttöä helpottaa entisestään napin painalluksella avautuva ja sulkeutuva takaluukku sekä Easy-pack –kuormausjärjestelmä. Tavaratilan lastaamista helpottavat osaltaan myös kaksi ostoskassikoukkua, neljä kuormansidontalenkkiä, verkoilla suljettavat säilytyslokerot, suojaverho ja matkustamon sekä tavaratilan välinen suojaverkko. Lisävarusteena saatavalla Easy-Packillä voidaan 180 senttiä pitkää ja 120 senttiä leveää tavaratilaa jakaa erikokoisiin osastoihin ja samalla varmistaa tavaroiden kiinnitys ajon aikana. Easy Pack tuntui käytössä hyvältä, tavarat sai kiinnitettyä nopeasti tavaratilaan, eikä tarvinnut kotipihassa pakata kauppakasseja uudestaan.

Myös uuden C-sarjan farmarin kantavuus on poikkeuksellisen suuri, 605 kg, samoin kuin perävaunupaino 1 800 kg. Perävaunun kanssa ajettaessa ESP tarjoaa osaltaan lisäturvaa, sillä se pystyy vakauttamaan jopa koko ajoneuvoyhdistelmän suuntavakauden. Jos vetokoukkua ei tarvita, sen voi sähköisesti kääntää kätevästi puskurin taakse piiloon. Automaattinen korkeustason säätö puolestaan sovittaa auton korkeustason kulloisenkin kuormatilanteen mukaan.

Pro-Safe™-turvallisuuskonseptilla turvallisuutta neljässä eri vaiheessa

Mercedes-Benzin integroitu turvallisuuskonsepti Pro-Safe™ jakaa ajoturvallisuuden neljään eri vaiheeseen: kriittisistä ajotilanteista selviytyminen ajon aikana, ehkäisevien toimenpiteiden aktivoiminen mahdollisen vaaratilanteen uhatessa, onnettomuuden sattuessa passiivisten turvallisuusjärjestelmien antama suoja ja onnettomuuden jälkeiset toiminnot, kuten varoitusvilkkujen automaattinen kytkeytyminen.

Ajoturvallisuusjärjestelmät – yli 60 elektronista tukijärjestelmää

Suurin osa onnettomuuksista saa alkunsa kauan ennen varsinaista törmäystä ja siksi uudessa C-sarjassa on turvallisuusjärjestelmiä, jotka auttavat saamaan kriittiset tilanteet hallintaan.
Jo edellä mainitut lisävarusteena saatavat Comand-käyttö- ja näyttöjärjestelmä ja Linguatronic- puheohjausjärjestelmä tekevät osaltaan ajamisesta turvallisempaa, koska niiden ansiosta kuljettajan ei tarvitse ajon aikana irrottaa käsiäsi ohjauspyörästä.

Ajovakauden hallinta ESP®, jarruassistentti BAS sekä nyt ensimmäistä kertaa C-sarjan varusteena oleva – ESP®-perävaununvakautus, tarjoavat apua aktiivisesti. ESP®:n ja BAS:n tunnistimet pystyvät tunnistamaan kriittiset ajotilanteet, kuten voimakkaan yli- tai aliohjautumisen, äkilliset ohjausliikkeet sekä hätäjarrutukset, ja auttavat siten kuljettajaa oikein kohdistettujen toimenpiteiden avulla.
Uutta C-sarjassa on myös lisävarusteena saatava valojärjestelmä, jossa aktiivisilla kaarrevaloilla ja kääntymisvaloilla varustetut kaksoisksenonvalojärjestelmään perustuvat lähivalot mukautuvat automaattisesti vallitsevaan ajotilanteeseen. Maantiellä ajettaessa ajokaista valaistaan leveämmältä alueelta, kun taas moottoritiellä näkyvyyttä pidennetään huomattavasti.Järjestelmään kuuluvat lisäksi laajennettu sumuvalotoiminto sekä aktiiviset kaarrevalot ja kääntymisvalot, joiden avulla ajovalot seuraavat ohjauspyörän liikettä pystyäkseen valaisemaan kaarteet paremmin.

Pre-Safe®-järjestelmä vuodesta 2002

Pre-Safe®-elektroniikka analysoi muun muassa ESP®- ja BAS-järjestelmien tunnistimilta saadut tiedot, kuten voimakkaan yli- tai aliohjautumisen, voimakkaat ohjausliikkeet ja hätäjarrutukset ja käynnistää tyypillisissä vaaratilanteissa ennalta ehkäisevät toimet matkustajien suojaamiseksi. Näihin toimenpiteisiin kuuluvat turvavöiden automaattinen kiristyminen, etumatkustajan istuimen asennon automaattinen säätyminen törmäyksen kannalta turvallisempaan asentoon (jos istuin on sähkötoimisesti säädettävä ja siinä on muistitoiminto) sekä sivulasien ja lisävarusteena toimitettavan lasikattoluukun tai panoraamakaton automaattinen sulkeutuminen.
C-sarjassa on turvavyön kiristimet etuistuimissa ja takaistuimen ulommilla istuinpaikoilla sekä useita turvatyynyjä, mukaan lukien kuljettajan ja etumatkustajan kaksivaiheisesti laukeavat turvatyynyt sekä sivuturvatyynyt ja ikkunaturvatyynyt kummallakin istuinrivillä kattaen lähes koko sivuikkunoiden alueen. Sivuturvatyynyjä ja ikkunaturvatyynyjä ohjaavat painetunnistimet: jos oven muoto muuttuu sivutörmäyksessä, ilmanpaine oven sisällä nousee. Painetunnistimet rekisteröivät tämän muutoksen ja auttavat näin ohjainlaitetta laukaisemaan turvatyynyt.

Etuistuinten vakiovarusteisiin kuuluvat Neck-Pro-pääntuet: tunnistimen havaitessa takaapäin tulevan törmäyksen pääntuki ponnahtaa muutamassa millisekunnissa eteenpäin ja ylöspäin pään ja pääntuen välisen etäisyyden kaventamiseksi.

Mercedes-Benzin adaptiiviset jarruvalot varoittavat muita tiellä liikkuvia. Ne aktivoituvat, jos autolla jarrutetaan äkillisesti ajonopeuden ollessa yli 50 km/h. Niiden jaksottainen palaminen varoittaa takana tulevaa liikennettä perinteisiä jarruvaloja tehokkaammin. Jos ajonopeus oli yli 70 km/h, myös varoitusvilkut kytkeytyvät hätäjarrutuksen jälkeen automaattisesti päälle auton pysähdyttyä.

Korin sileäpintaisuus ja sen tarkoituksenmukainen muodonmuutoskyky suojaa myös muita tienkäyttäjiä.

Mercedes-Benz C 220 CDI A Farmari

Tekniset tiedot:

Moottori 2,2-litrainen, nelisylinterinen, 16-vettiilinen, turboahdettu

Common-rail rividieselmoottori

Teho 125 kW (170 hv) 3800 r/min

Vääntö 400 Nm 2000 r/min

Vaihteisto 5+1-portainen automaatti (myös manuaalikäyttö)

Jarrut ABS-levyjarrut, edessä tuuletetut, Brake-assist, ESP

Kiihtyvyys 8,9 s 0-100 km/h

Huippunopeus 224 km/h

Polttoaineen kulutus 6,1 l/100 km

CO2-päästöt 159-161 g/km

Pituus 4596 mm

Leveys 1770 mm

Korkeus 1459 mm

Akseliväli 2760 mm

Kääntöympyrä 10800 mm

Omamassa 1630 kg

Kuorma 530 kg

Kokonaismassa 2160 kg

Tavaratila 485-1500 l

Tankki (varalla) 66 l (8 l)

Renkaat 205/55 R16

Lisävarusteet:

Pysäköintitutka 1190 €

Pre-Safe-järjestelmä 570 €

Kaksoismukipidike 40 €

Sadetunnistin 170 €

Monisäätöiset etuistuimet 650 €

Ajodynamiikkapaketti 1620 €

Irrotettava vetokoukku 1310 €

Easy-Pack-takaluukku 600 €

Easy-Pack-kiinnikesarja 360 €

Avantgarde 2950 €

Kevytmetallivanteet 480 €

Mercedes-Benz C 220 CDI A farmari business- hinnat alkaen 48 000 €

Miika Nyrö

Lue seuraavaksi