Uutiset

Autot

Mercedes-Benz Citan – pakettiautoluokka uusjakoon

Mercedes-Benz Citan 109 CDI – Kevyt pakettiautoluokka uusjakoon

Kaupunkien ruuhkautuminen sekä jakeluliikenteen rytmin kiihtyminen ovat aikaansaaneet kuljetuskalustossa siirtymisen kohti pienempää luokkaa. Pienissä pakettiautoissa on vuosittain jo 700 000 auton markkinat ja nyt myös Mercedes-Benz tuo tarjolle oman ratkaisunsa. Koeajoimme uuden Mercedes-Benz Citanin pakettiautoversion ja auto osoittautui odotusten arvoiseksi.

Citan rynnii markkinoille kolmella eri versiolla ja tarjolla on pakettiauto, tila-auto sekä näiden kompromissiratkaisu Mixto.  Koeajomme pakettiauto oli kokonaispituudeltaan 4,32 metriä, eli malliston keskipitkä versio. Tavaratilan koko ajoneuvossa oli 3,1 kuutiota ja lastaus onnistuu takapariovista tai oikean puolen liukuovesta. Konepellin alla oli 66 kilowatin, Renaultin valmistama 1,5-litrainen BlueEfficiency-tekniikalla varustettu dieselmoottori, josta vääntöä irtoaa 200 Nm. Vaihteistona toimii viisiportainen manuaali ja jarrutusvoimasta huolehtivat levyjarrut kaikissa pyörissä. Etuakselin vaimennus hoituu McPherson-tyyppisellä rakenteella ja takana on yhdystukiakselit, pitkittäiset tukivarret sekä kierrejouset.

Vakiovarustelu huippuluokkaa

Vaikka Citan on valmistettu yhteistyössä Renaultin kanssa, on uutuudessa kaikki johtotähden ominaisuudet. Tuotantoprosessi ja laadunvalvonta täyttävät Mercedes-Benzin korkeat kriteerit ja muotoilusta, teknisten ratkaisujen ja sisustuksen valinnoista havaitsee kyseessä olevan täysiverisen Mercedes-Benzin.

Turvallisuusvarustelu Citanissa on taattua Mercedes-Benz tasoa ja siihen kuuluvat esimerkiksi ABS-jarrut, BAS-jarruassistentti, ESP-ajovakauden hallinta, ajonestolaite, ASR-luistonrajoitin, EBV-sähköinen jarruvoiman jako, kolmipisteturvavyöt kiristimillä sekä mäkilähtöavustin. Ajo- sekä matkustusmukavuuden takaavat ajovaloautomatiikka, ilmastointi, kauko-ohjattava keskuslukitus, sähkölämmitettävät ja -säädettävät                 peilit sekä saattovalot.

Ohjaamossa mukavuus yhdistyy toiminnallisuuteen

Astuttaessa sisään Citaniin huomaa heti Mercedes-Benzille ominaisen kojelaudan, ohjauspyörän sekä istuimet. Istuin on sopivan jämerä ja säätöjen puolesta tilaa riittää kookkaammallekin kuljettajalle. Käytetty kangasverhoilu on kehitetty Citania varten ja siinä on kiinnitetty huomiota kestävyyteen sekä helppoon puhdistettavuuteen. Ohjauspyörä on säädettävissä korkeussuunnassa ja näkyvyys mittaristoon on kunnossa. Hallintalaitteisto on suunniteltu arkiseen kovaan työhön, eikä hienouksia kannata etsiä, mutta kaikki oleellinen on loogisella paikalla. Tärkeä ominaisuus on säilytystilan runsaus, johon on Citanissa kiinnitetty selvästi huomiota. Erityisesti tuulilasin yläpuolisen säilytyslokeron ansiosta paperit ja muun irtotavaran saa siististi ja turvallisesti talteen. Kaiken kaikkiaan ohjaamon säilytyslokerikkojen                          yhteistilavuus on komeat 77 litraa.

Käytännöllinen tavaratila

Citanin tavaratilassa on otettu huomioon jokapäiväinen käyttö – lastaus ja purkaminen on tehty mahdollisimman helpoksi. Pariovet ovat lukittavissa 90 tai 180 asteen kulmaan ja lastauskorkeus on miellyttävän alhainen eli 568 milliä. Pyöränkoteloiden väliin jää 1 219 millin tila, johon saa mahtumaan eurolavan. Lattia on muovipinnoitettuna pitävä ja helppo siivota. Tässä mallissa oli lattiassa kiinnitettynä kuusi kuormansidontalenkkiä, joiden sijoitus oli turvallisuuden kannalta oikeaoppinen. Tarvittaessa lisäpituutta voi tavaratilaan valita myös pitkien tavaroiden kuljetusluukun tai käännettävän teräsverkkoväliseinän.  Kantavuutta koeajoautossa on 494 kiloa, mikä ei aivan korkeimpia ole, mutta riittää hyvinkin suurimpiin osiin yleisimmistä työtehtävistä.

Taloudellisuus ja ympäristöystävällisyys ovat Citanissa huippuluokkaa. Keskikulutukseksi saadaan parhaimmillaan 4,3 l/100 km ja CO2-lukema on 112 g/km. Merkittävä tekijä näiden kunnioitettavien lukemien takana on BlueEfficiency- paketti, johon kuuluvat esimerkiksi ECO-Start-Stop -toiminto, vaihtamisajankohdan näyttö, latauksen hallinta sekä matalan vierintävastuksen renkaat.

Citanin hinnoittelussa ollaan oltu Veholla maltillisia ja esimerkiksi ajamamme keskipitkän pakettiautoversion hinta on noin 25 000 euroa. Huoltoväli Citanissa on 40 000 kilometriä tai kaksi vuotta ja takuu ilman kilometrirajoitusta on myös kaksi vuotta. Lisäturvaa hankintaan antaa myös kauppaan kuuluva auton elinikäinen MobiloVan-liikkumisturva.

Katso video – Mercedes-Benz Citan 109 CDI – Kevyt pakettiautoluokka uusjakoon

Lue seuraavaksi