Uutiset

Autot

Mercedes-Benz G -sarja

Kun puhutaan maastoautoista, vannoutuneimmat asian harrastajat ovat sitä mieltä, että sellaisessa pitää olla erillinen runko, kunnolliset joustovarat ja riittävästi mekaanisia, sataprosenttisia tasauslukituksia. Mercedes-Benzin G-sarjan maastoautot täyttävät nämä ehdot.

Mercedes-Benz G-sarja on yksi automaailman ikoneista. Sen ensimmäinen sukupolvi on ollut tuotannossa 37 vuotta eikä elinkaarelle ole ainakaan tiedossa loppua. Olisi väärin sanoa, että G-sarja on pysynyt muuttumattomana kaikki nämä vuodet. Ei suinkaan. Vaikka malli on vanha, on se onnistuttu pitämään nuorekkaana.

Päivityksiä ulkokuoreen

Joulukuun alkupäivinä tarjoutui tilaisuus päästä koeajamaan jälleen kerran hieman uudistuneita G-sarjan autoja. Muutokset eivät ole suuren suuria ja ulkoapäin uudet G-sarjalaiset tunnistaa helpoiten uudelleen muotoilluista puskureista ja korinvärisistä pyörän kaarista. Uudistuksen myötä myös G 350 d:ssä on nyt vakiona 18-tuumaiset viisipuolaiset kevytmetallivanteet.

Uusi V8

G-sarjan moottorit ovat muuttuneet kautta linjan. G 500 on saanut kokonaan uuden moottorin, joka on uuden sukupolven neljälitrainen kaksoisahdettu V8. Se on G-sarjaa varten sovitettu muunnos moottorista, jota käytetään esimerkiksi Mercedes-AMG GT:ssä. Ajan hengen mukaisesti teho ja vääntömomentti ovat kasvaneet, iskutilavuus ja kulutus pienentyneet.

Myös muiden moottoriversioiden suorituskykyä ja taloudellisuutta on parannettu. Dieselmallin, kolmelitraisella V6-dieselillä varustetun G 350 d:n keskikulutus on laskenut nipin napin alle 10 l/100 km huolimatta suurimman tehon kasvamisesta 245 hevosvoimaan. Myös AMG-mallien G 63 ja G 65 moottoreista on onnistuttu houkuttelemaan hieman lisää tehoa.

Oikea maastoauto

Mercedes-Benz G-sarja on alun perin suunniteltu sotilaskäyttöön. Suorat lasit ja muutenkin suoraviivaiset muodot kielivät tarkoituksenmukaisuudesta ja mahdollisimman helposta korjattavuudesta kenttäoloissa. Myös maastokelpoisuuden suhteen G-sarja pitää tiukasti kiinni lähtökohdistaan. Maavaraa perusversioissa on 23,5 cm ja 60 cm:n syvyinen vesistökin ylittyy vaikeuksitta.

Koeajettavana oli joukko G 350 d ja G 500 -malleja. Maantieajo jätettiin tällää kerralla väliin ja keskityttiin autojen ominaisuuksien kokeilemiseen erilaisilla maastoradoilla. Sateen liukastamat metsäpolut jyrkkine nousuineen ja laskuineen eivät tuottaneet minkäänlaisia vaikeuksia, kuten ei tulvivan ojan ylityskään. Reitin vaativuutta on hieman hankala kuvailla, mutta todettakoon, että välillä tuulilasista näkyi pelkkää taivasta, välillä pelkkää kanervikkoa. Ainoastaan sorakuopan rinnettä noustessa saattoi käydä niin, että renkaiden pito loppui ja auto kaivoi itsensä kiinni.

Lukkoja kiinni ja menoksi

Ajaminen maastossa G-sarjalaisilla on vaivatonta. Autojen kaikki kolme tasauspyörästöä ovat mekaanisesti lukittavissa hyvin käsillä olevilla kytkimillä. Maastoon mentäessä keskitasauspyörästön lukko, eli puhekielellä ristilukko, on hyvä kytkeä heti päälle. Tilanteen mukaan sitten käytetään taka-akselin lukitusta ja oikein tiukoissa tilanteissa myös etuakselin lukko kytkee sen viimeisenkin pyörän vetäväksi. Etulukon päällä ollessa auton kääntyminen muuttuu aivan odotetusti kaartamiseksi, mikä täytyy ottaa ahtaissa paikoissa huomioon.

Seitsemänvaihteinen automaattivaihteisto toimii mallikkaasti myös maastossa. Alennusvaihteiston avulla maastoajossa moottorin ominaisuudet saadaan tarkasti hyödynnettyä. Jyrkissä alamäissä vaihteiston voi kytkeä manuaaliasentoon, jolloin kuljettaja voi itse valita mieleisensä välityksen ohjauspyörän valitsimilla. Keskikonsolissa olevasta vaihteenvalitsimesta käsivalintamahdollisuutta jäi kaipaamaan, sillä maastossa, kun välitys pitäisi saada halutuksi, ohjauspyörä voi olla missä asennossa hyvänsä ja vaihteenvalitsimet sen mukana, eikä oikean välityksen valinta aina tahtonut onnistua.

Eksponenttineliveto

Oman lukunsa ansaitsee G 500 4×42 (4×4 square). Malli on ollut autonäyttelyissä esillä konseptimallina ja kiinnostanut yleisöä siinä määrin, että Mercedes-Benz on päättänyt aloittaa sen tuotannon. Hurjan näköisen laitteen moottori on sama kuin normaalissa G 500 -mallissa. Alusta on sen sijaan kokenut suuria muutoksia. Akseleihin on lisätty portaalivaihteet, jonka seurauksena raideväli on kasvanut 264 millimetriä. Maavara on lähes 45 senttimetriä ja kahluusyvyys kokonainen metri. Kaksoisjouset säädettävine iskunvaimentimineen takaavat hyvät ajo-ominaisuudet niin tiellä kuin maastossa.

Karkea ja hienostunut

Mercedes-Benz G-sarja on poikkeuksellinen automalli. Siinä yhdistyvät selittämättömällä tavalla karkeus ja hienostuneisuus. Iättömän ja jopa karun ulkokuoren alla on viimeisintä tekniikkaa ja matkustamossa tiettyä ylellisyyttä. Malliston edullisimman G 350 d:n hinta Suomessa veroineen on hieman alle 165 000 euroa, ilman lisävarusteita. Hinnaston toisessa päässä olevan AMG G 65:n hinta on vajaat 552 000 euroa. Sellaisen ostajaa voi pitää mallikelpoisena veronmaksajana, sillä arvonlisäveron ja autoveron osuus summasta on lähes 323 000 euroa.

www.mercedes-benz.fi

Lue seuraavaksi