Uutiset

Autot

Mercedes-Benz Sprinter 313CDI – keveästi kevytkorilla

Pakettiautoksi mielletään yleensä tonniluokan peltikorinen umpiauto, jonka tavaratilaa sävyttävät niin pyöränkotelot kuin muotoilijoiden kynänjäljen mukaan kaartuvat seinät. Pakettiauto voidaan toteuttaa myös erilliskoriratkaisuna, jolloin kuormatila on käytettävyydeltään erinomaisen suorakulmainen. Oikeiden materiaalivalintojen ansiosta myös omamassa saadaan jäämään alhaiseksi, mikä on tärkeä seikka kokonaismassaltaan 3500 kilon ajokissa, jonka suurin sallittu marssinopeus on 100 km/h.

Veho Hyötyajoneuvot on yhdessä Fokorin kanssa tuonut markkinoille keveän ja kustannustehokkaan, Mercedes-Benz Sprinterin alustalle rakentuvan erilliskorikonseptin. Valikoimassa on kaksi eri koripituutta, jotka edellyttävät kahta eri akselivälivaihtoehtoa. Koeajokkimme edusti malliston lyhyempää vaihtoehtoa 3665 millin akselivälillä, joka mahdollisti pituudeltaan 3900 millin kuormakorin. Vaihtoehtona on 4325 millin akseliväli ja 4400 millin kuormakori.

Koeajokkimme voimantuottamisesta vastasi 2,1-litrainen OM 651-moottori, joka punnersi ajokkia eteenpäin 129 hevosvoiman teholla. Voima välittyi vetäville takapyörille kuusiportaisen manuaalivaihteiston kautta.

Kilot kuriin

Erilliskorin ylleen saanut Sprinter on varsin sopusuhtainen näky kaupunkien keskustoissa ja kylien kujilla liikkuessaan. Ajokin kokonaiskorkeus kipuaa noin kolmeen metriin, joten ihan jokaiseen parkkihalliin autolla ei ole menemistä, joskin lyhyt akseliväli tekee ajokista varsin notkean menijän. Pituudeltaan 3,9 metrin kuormatilan sisäkorkeus on kaksi metriä, joten normaali autonkuljettaja voi työskennellä kuormatilassa suorin vartaloin. Sisäleveyttä Fokorin valmistama kevytkori tarjoaa 215 senttiä, jolloin kokonaistilavuus nousee liki 17 kuutioon. Kantavuutta ajokille jää 950 kiloa, mikä on kuormatilan koko ja takalaitanostin huomioiden varsin korkea lukema.

Erilliskorin kiistattomana etuna Kasten-malliin verrattuna on kuormatilan käytettävyys sen kulmikkuuden ansiosta. Jokainen kuutio on helposti käytettävissä toisin kuin peltiumpiautossa, jonka rakenteet syövät osan käytettävissä olevasta tilasta. Kompakti koko on myös laskettavissa erilliskorin eduksi, sillä 17 kuution kuormatilan valinta umpiautomallistosta johtaa kokonaispituudeltaan 70 senttiä pidempään ajokkiin.

Erilliskorirakenteesta joutuu kuitenkin maksamaan kassalla umpiautoa kovemman hinnan. Maahantuojan mukaan koeajokin hinta autoverottomana on noin 45000 euroa (alv 0), mikä on noin 6000 euroa vastaavankokoista umpimallia enemmän. On kuitenkin muistettava, että koeajokissamme ollut Zepron valmistama takalaitanostin on verraton apuväline monessakin ajotehtävässä. Molemmissa malleissa joudutaan lisäksi maksamaan reilun 5000 euron autovero, joka olisi vältettävissä rekisteröimällä autot kuorma-autoiksi. Verotukseltaan edullisemman ajokin marssinopeus olisi 80 km/h ja kuljettajalta pitäisi löytyä taskustaan C-luokan ajo-oikeus ja tulevaisuudessa mahdollisesti myös ammattipätevyyskoulutus.

Vahvuudeltaan 30 millin hunajakennoelementeistä valmistettu kori osoittautui laadultaan ja viimeistelyltään liki erinomaiseksi. Korin varusteluun kuului muun muassa kahden millin alumiinilevystä valmistetut potkulevyt lattiatasoon sekä sidontakiskot 80 sentin korkeudelle. Leipomotuotteiden parissa työllistyvä yrittäjä ei kaipaa lattiasta puuttuneita sidontalenkkejä, joita moni muu taasen saattaisi jopa edellyttää.

Matkamoottori

Mercedes-Benz Sprinter on työkaveri, jonka kanssa on helppo tehdä sinunkaupat. Kulku komentosillalle käy vaivatta ja istuimen sekä ohjauspyörän säätömahdollisuuksien ansiosta mukavan ajoasennon löytäminen onnistuu vaivatta. Ne kaikkein pitkäjalkaisimmat kuljettajat saattavat kuitenkin toivoa ohjaamoon lisää pituutta, jota takaseinä nyt rajoittaa.

Lukuisat säilytyslokerot sävyttävät Sprinterin ohjaamotilaa, mistä löytyy lokero useimmille mukana pidettäville henkilökohtaisille tavaroille. Muun muassa kojelaudan päältä löytyvät lokerot nielaisevat sisuksiinsa aimo annoksen paperitavaraa juomapullojen löytäessä paikkansa ovikoteloista. Kahden istuttavan matkustajaistuimen selkänojasta on käännettävissä kirjoitusalusta, jonka yhteydessä on paikat kahdelle mukille.

Sprinter osoittautuu heti vakaaksi ja tasaiseksi matkaajaksi niin maantiellä kuin kaupungissakin. Nelisylinterisen moottorin tuottama 129 hevosvoiman teho on käytettävissä kierroslukumittarin neulan kohotessa 3800 r/min tasolle, 305 Nm:n maksimivääntömomentti sen sijaan on hyödynnettävissä kierroslukualueella 1200 – 2400 r/min. Moottoritievauhdissa kierroslukumittari näyttää lukua 2000 r/min, joten vastamäkeen puhaltaessa meno jatkuu pirteänä myös kierrosluvun pudotessa. Alakierrosvääntöominaisuudet eivät kuitenkaan ole tämän voimalan parasta antia, sillä liikkeellelähdöissä kaasupolkimella on annosteltava menovettä reippaalla tahdilla.

Osana ajotietokonetta oleva vaihtamisopastin neuvoo kuljettajaa käytöltään mukavaksi osoittautuneen kuusiportaisen vaihteiston käytössä. Parin päivän ajokokemuksen perusteella Sprinterin opastin ei lukeudu markkinoiden kriittisimpiin saati alati ajamiseen puuttuviin.

Näkyvyys ohjaamosta ympäristöön on normaalia keskitasoa, sillä A-pilari yhdessä sivuikkunan pienan kanssa tekee pienen katvealueen kumpaankin etukulmaan katsottaessa. Sprinterin peilit ovat kooltaan reilut ja näyttämältään hyvät, joskin laajakulmaosion soisi olevan kooltaan laajempi. Ohjaamon melutaso on saatu puristettua miellyttävän alhaiseksi käytössä olleista nastarenkaista huolimatta.

Viilausta varusteisiin

Sekalaisessa ajossa lähestulkoon tyhjänä ajetun koeajolenkin kohdalla Sprinterin polttonestetalous asettui lukemaan 12,8 l/100 km, mikä on umpiautoa korkeampi, joskin edelleen kohtuullinen lukema. Ajotietokone lupaa 75 litran polttonestesäiliön turvaavan vajaan 750 kilometrin toimintasäteen.

Polttonestetalouden petraamisessa käytetään apuna muun muassa vakiovarusteena seuraavaa Start&Stop-automatiikkaa, joka sammuttaa moottorin muun muassa liikennevaloissa kunhan moottorin lämpötila on riittävän korkea. Moottorin herääminen kytkimen painalluksen jälkeen on ilahduttavan pirteää, joten lähtö valoista voidaan tehdä totuttuun tapaan reippaasti. Sammutusautomatiikan herättämän alkuhämmennyksen jälkeen asiaan ei oikeastaan edes kiinnittänyt huomiota, joten ennakkoluulot tämänkin varusteen kohdalla ovat luultavasti todellisia vaikutuksia suuremmat.

Viimeksi vuonna 2006 perusteellisemmin uudistunut Sprinter on edelleenkin reippaassa iskussa, joskin malliston kilpailukykyä on kuluvan vuoden aikana muun muassa uudistuneella automaattivaihteistolla sekä BlueEfficiency-paketilla, joka tuo mukanaan muun muassa polttonestettä säästävän ohjaustehostimen pumpun ja jarrutusenergian talteenoton.

Erilliskorit ovat aina kuuluneet suomalaiseen kuljetusalaan, joskin pakettiautopohjaisina ne edustavat marginaalista segmenttiä. Vehon ja Fokorin yhteistyö osoittaa, että tuttujen ratkaisujen soveltaminen uusille alueille tuo mukanaan asiakkaiden tarpeisiin vastaavia työvälineitä.

Tekniset tiedot Mercedes-Benz Sprinter 313 CDI

Moottori

nelisylinterinen rivimoottori

tilavuus 2,1 litraa

teho 129 hv (95kW) / 3800 r/min

vääntö 305 Nm / 1200-2400 r/min

päästötaso Euro 5

Vaihteisto

kuusiportainen manuaalivaihteisto

Alusta

C-palkkirunko

edessä erillisjouset ja poikittainen lehtijousi

takana lehtijouset

levyjarrut

ESP-ajonvakaudenhallintajärjestelmä

Päällirakenne

Fokor-kevytkori hunajakennoelementeistä

eristevahvuus 30 mm

Sivuovi oikealla puolella

Zepro ZU75-110 –takalaitanostin alumiininostotasolla

Mitat ja massat

akseliväli 3665 mm

kokonaispituus 6569 mm

omamassa 2550 kg

suurin sallittu kokonaismassa 3500 kg

perävaunumassa

–          jarruin 2000 kg

–          jarruitta 750 kg

suurin sallittu yhdistelmämassa 5500 kg

 Ari Perttilä

Lue seuraavaksi