Uutiset

Autot

Mercedes-Benz Sprinter saa uuden sukupolven dieselit

 

Kaasu- ja sähkökäyttöisten ajoneuvojen lisäksi EEV-standardi on saavutettavissa esimerkiksi näillä Mercedes-Benz Sprinterin erityisen puhtailla dieselmoottoreilla.

Mercedes-Benz Sprinter: luokkansa eniten myyty Euroopassa

Sprinter vahvistaa asemaansa uusilla suorituskykyisillä nelisylinterisillä dieselmoottoreilla sekä perusteellisesti uudistuneella V6-dieselillä. Erityisen vähäpäästöisten moottorien yhteydessä Sprinterin kulutus laskee jopa 1,5 l/100 km, joka tarkoittaa 39,8 g/km alhaisempia hiilidioksidipäästöjä.

Yhdessä uuden moottoritekniikan kanssa kulutusta ja päästöjä alentaa uusi kuusiportainen ECO Gear -manuaalivaihteisto. Se tarjoaa erittäin laajan valikoiman välityssuhteita. Vaihteistolle on tyypillistä erinomainen käsiteltävyys hitaalla ykkösvaihteella, kun taas pitkä kuutosvaihde pitää kierrokset kurissa nopeassa vauhdissa.

Sprinterien uudet nelisylinteriset dieselmoottorit

Täysin uusien nelisylinteristen OM 621 -moottorien tilavuus on 2,15 litraa, sylinterin poraus 83 ja iskunpituus 99 millimetriä. Tämä tuottaa enemmän vääntöä, voimaa ja suorituskykyä. Kaksi yläpuolista nokka-akselia käyttää 16 venttiiliä. Akselit saavat voimansa hammaspyörästön ja lyhyen kaksoisketjun välityksellä. Polttoaineen annostelusta huolehtii yhteispaineruiskutus kuten ennenkin. Uuden sukupolven moottoreissa suurin ruiskutuspaine on kuitenkin nostettu 1 800 bariin.

Perusversiossa moottori hengittää yksivaiheisen turboahtamisen kautta. Turbiinin geometria on muuttuva. Kaksivaiheista ahtamista käytetään kahdessa suurempitehoisessa versiossa. Tämä takaa huippuluokan tehokkuuden moottorin koko käyntinopeusalueella.

Ensi kertaa nelisylinterisessä pakettiauton dieselmoottorissa on käytössä kaksi vastakkaisiin suuntiin pyörivää tasapainotusakselia. Ne tuovat luokkaan ennen kokemattoman mukavuuden. Moottorin kehityksessä on myös kiinnitetty huomiota apulaitteiden merkitykseen polttoaineen kulutukselle. Öljypumppu, vesipumppu ja laturi pyörivät vain tarvittaessa alentaen näin kulutusta. Nelisylinteristen yhdistetty kulutus alentuu edeltäjiin verrattuna 0,5–1,0 l/100 km.

Uusien OM 651 -moottorien teho on lisääntynyt jopa 8 prosenttia ja vääntö peräti 14 prosenttia. Sprinterin 2,15-litrainen nelisylinterinen dieselmoottori tulee saataville eri versioina:

• 210CDI / 310CDI / 510CDI: 70 kW (95 hv)/3800 rpm ja 250 Nm/1400–2500 rpm
• 213CDI / 313CDI / 413CDI / 513CDI: 95 kW (129 hv)/3800 rpm ja 305 Nm/1200–2400 rpm
• 216CDI / 316CDI / 416CDI / 516CDI: 120 kW (163 hv)/3800 rpm ja 360 Nm/1400–2400 rpm

Uudistettu Sprinterin V6-dieselmoottori

Sprinterin dieselmoottoreiden huippumalli V6 CDI saa kymmenen prosenttia lisää vääntöä. Moottori alittaa uusimpana versiona Euro 5 -päästönormin ja tuottaa huomattavasti kasvaneen väännön lisäksi myös aikaisempaa suuremman tehon. Samalla polttoaineen kulutus on laskenut selvästi: edeltäjään verrattuna jopa 1,5 l/100 km. Moottoria on kehitetty edelleen esimerkiksi ruiskutuspaineen osalta. Maksimi ruiskutuspaine on nyt 1 800 baria.

Kolmilitrainen V6-diesel, tyyppimerkinnältään OM 642 tulee saataville seuraavina versioina:

• 219CDI / 319CDI / 419CDI / 519CDI: 140 kW (190 hv)/3800 rpm
ja 440 Nm/1400–2400 rpm

Dieselmoottorien lisäksi Sprinter uudistuu lukuisin turvallisuutta ja mukavuutta parantavin yksityiskohdin. Näin esimerkiksi kokonaispainoltaan 3 500 -kiloisen Sprinterin sallittu perävaunupaino kasvaa samaan lukemaan.

Perävaununvakautus ESP tunnistaa jaksoittaisen huojuntaliikkeen ajoneuvon pituusakselilla ja aktivoi oikea-aikaisen vastajarrutuksen. Adaptiiviset jarruvalot ovat vakiovaruste kaikissa Sprintereissä: hätäjarrutustilanteessa jarruvalot välkkyvät varoittaen tehokkaasti muuta liikennettä.

Lämmitetyn ja sähköisesti säädettävän ulkopeilin yhteydessä nyt myös laajakulmapeili on lämmitetty. Mukavuutta lisää etuistuinten entistä paremmin hengittävä verhoilu. Saatavilla on myös lisälaitevalmius esimerkiksi navigaattoria ja MP3-soitinta varten.

 

 

Lue seuraavaksi